Leo's Fortune Review

dinsdag, 29 april 2014 om 15:00
Als een 2D-platformer zich op een touchscreen apparaat introduceert, rinkelen de alarmbellen op de XGN-redactie. Pixelperfecte sprongen maken zonder knoppen onder je vingers gaat immers minder nauwkeurig, en resulteert dan ook te vaak in frustrerende games. Leo's Fortune ziet er echter zo prachtig uit dat we de game toch een kans gaven, waardoor we ook nog eens aangenaam werden verrast.
In Leo's Fortune leid je Leo (een vrolijke groene bol haar met een snor) door 24 levels, gevuld met dodelijke afgronden en puzzels. Leo onderneemt dit levensgevaarlijke avontuur om zijn geld terug te pakken van de dief die er met zijn hele vermogen vandoor is gegaan. Door de levels heen liggen tientallen muntjes verspreid, die je allemaal zult moeten verzamelen om een perfecte score te behalen.

Knap lastig

Ondanks het feit dat de besturing zo eenvoudig mogelijk gehouden is, is Leo's Fortune bepaald geen simpele game. Het uitspelen van een level is één ding, maar voldoende sterren halen om de volgende wereld vrij te spelen is iets heel anders. Omdat de levels best lang duren, wordt het al snel een hele opgave om niet dood te gaan, of om alle muntjes te verzamelen. Voor deze doelstellingen krijg je namelijk de sterren die je nodig hebt om jouw avontuur te vervolgen.

Schilderachtig mooi

Je ontkomt er dus niet aan om een wereld meer dan één keer te spelen, maar zoals je misschien al aan de screenshots ziet, is dit bepaald geen straf. De prachtige, schilderachtige graphics van de game vallen nog het best te vergelijken met die van Rayman Legends, waar ook fantastisch gebruik werd gemaakt van belichting en handgetekende achtergronden. Bovendien is het scherm in Leo's Fortune zo leeg mogelijk gehouden, zodat er geen letters of cijfers tussen jou en het waanzinnige leveldesign komen.
Voor spelers die slechts alle levels van Leo's Fortune willen zien, kan dit echter wel een minpuntje zijn. Aan het einde van een wereld moet je een aantal sterren hebben om verder te kunnen, en wij vragen ons af waarom deze 'muur' in de game gestopt is. Het verplicht verzamelen van deze sterren mag dan misschien geen straf zijn voor de meeste spelers, maar wij kunnen ons ook goed voorstellen dat je de game slechts speelt om al het moois te bewonderen. Dat is namelijk gecombineerd met de originele puzzels al reden genoeg om deze game in huis te halen.

Hersenkrakers

Het mooie aan de verschillende gebieden in Leo's Fortune is dat ze ook enorm interactief zijn. Het ziet er niet alleen mooi uit, de puzzels die je tegenkomt zetten de wereld in beweging terwijl ze je hersens flink laten kraken. Veel van deze kleine hindernissen hebben te maken met gewicht en snelheid. Met een druk op het scherm blaast Leo zich op, zodat hij niet alleen over afgronden kan zweven, maar ook een groter oppervlakte in beslag neemt. Dit komt goed van pas als je even stil wilt staan in een smalle tunnel, of je een knop in wilt drukken die net buiten je bereik hangt. Met logisch nadenken kom je een heel eind in deze game, maar je zult een paar keer versteld staan van de doodsimpele oplossingen die op het eerste gezicht enorm lastig lijken.

Vrolijke snor

Om het feest compleet te maken, geeft Leo zelf ook nog een flinke dosis persoonlijkheid aan de game. Door middel van korte zwart-wit filmpjes worden nieuwe werelden geïntroduceerd, terwijl Leo met een bromstem nadenkt over de identiteit van de dief. Voor minder dan vijf euro haal je met Leo's Fortune dus een verrassend compleet product in huis dat je urenlang geboeid houdt. 2D platformgames zijn dus wel degelijk mogelijk op een touchscreen apparaat, laten we hopen dat deze game een voorbeeld is voor veel andere mobiele ontwikkelaars. Dan krijgen we hopelijk meer van dit soort geweldige games, en meer hoofdpersonages met een dikke snor.
Prijs: € 4,49