LEGO Marvel Superheroes: Universe In Peril Review

donderdag, 21 november 2013 om 17:00
Vorige week werden we aangenaam verrast door LEGO Marvel Superheroes op de consoles. TT Games bleek prima in staat te zijn om het Marvel-universum in blokvorm te brengen, maar op de 3DS brengt de game het er een stuk minder goed vanaf.
Natuurlijk kunnen we niet verwachten dat we dezelfde ervaring krijgen op een handheld, maar van de pluspunten van het 'grote broertje' van Universe In Peril blijft weinig over op deze 3DS titel. De beelden zijn pixelig en zelfs voor een LEGO-game blokkerig, en ook het geluid lijkt eerst door een koekblik gehaald te zijn voordat het uit je speakers komt. Bovendien is de hele structuur van de game veranderd, en daar wordt het geheel niet bepaald beter van.

Continu in Challenge-mode

Alle levels zijn namelijk opgesplitst in extreem kleine segmenten, die soms letterlijk maar twee of drie minuten in beslag nemen. Dit is in principe een prima idee voor een handheld game, omdat je op die manier even snel een leveltje kunt spelen als je bijvoorbeeld op de trein wacht. De nadruk ligt hierbij ook veel meer op verschillende challenges die je per level kunt volbrengen. Red gevangen LEGO-figuurtjes, verzamel genoeg gouden Studs, versla tien vijanden en meer van dat soort uitdagingen die je naast het hoofddoel van het level kunt afvinken. Dit principe werkt erg goed, omdat hierdoor de levels wat herspeelbaarheid krijgen, wat wel fijn is voor levels die gemiddeld vijf minuten duren.

Frustrerende LEGO-pulp

Wij prezen de consoleversie van LEGO Marvel Superheroes ook om het feit dat het een game is geworden, die zowel door volwassenen als door kinderen gespeeld kan worden. LEGO is nou eenmaal voor kinderen, maar deze versie schroeft de moeilijkheidsgraad ineens onverwachts op. Zodra je drie hartjes op zijn, is het Game Over en zul je weer opnieuw moeten beginnen met het level. In principe is dit geen probleem, omdat je dan meestal een minuut of twee wordt teruggezet, maar het vergroot wel de mankementen van de controls. Waar we bij de consoleversie soms een oogje toeknepen als we op een stomme manier in LEGO-pulp veranderden, wordt het hier ineens een punt van frustratie als we door het slechte targetingsysteem ineens worden teruggezet naar het begin.

Soepele animaties

Wat wel opvalt aan de game, zijn de soepele animaties die de personages hebben. Spider-Man zwiert zonder problemen over het scherm heen, Hulk beweegt zijn zware groene armen zichtbaar zonder problemen en ook Wolverine kun je razendsnel over het scherm laten duiken. Sprake van vertraging is er vrijwel nooit, tenzij je de besturing meerekent. Voor sommige acties verlangt de game namelijk van je dat je gebruikmaakt van het touchscreen, zodat het tempo ineens drastisch naar beneden gaat. Terwijl je druk op de knoppen zit te tikken, zul je soms allebei je vingers moeten verplaatsen naar het touchscreen om bijvoorbeeld Iron Man te laten vliegen. Vaak herkende de game de invoer niet, zodat ons figuurtje wat sullig om zich heen bleef kijken en onverhoopt wat klappen in onvangst nam, die gemakkelijk ontweken hadden kunnen worden.

Teleurstellende port

In alle opzichten is LEGO Marvel Super Heroes: Universe In Peril een ondermaatse versie van de consolegame. Dat we geen één op één kopie krijgen is logisch, maar er zijn teveel concessies gedaan om toch maar een product op de markt te brengen. Het volbrengen van de verschillende challenges kan een tijdje leuk zijn, maar zijn niet genoeg om deze game aan te kunnen raden. Als je een console in huis hebt, kun je beter die paar euro meer uitgeven om een console-exemplaar in huis te halen, want aan deze versie van LEGO Marvel Super Heroes is weinigs 'supers' te beleven.
Cijfer: 5