LEGO Brawls Review - Mist variatie

donderdag, 22 september 2022 om 16:00
2x1 nswitch legobrawls image1600w1f1663834400
Met LEGO kan je alles maken. Dat moet Red Games ook gedacht hebben toen het met Brawls flink afweek van de o zo bekende LEGO formule. Bandai Namco zag daar wel brood in en heeft de game nu van de mobiele platforms naar consoles en PC gebracht. De vraag is of dit een slimme zet was. Wij beantwoorden die vraag in deze LEGO Brawls review.
Wie aan LEGO games denkt, denkt waarschijnlijk meteen aan de lange reeks waarbij een film, serie of een van LEGO's eigen thema's in een in LEGO blokjes opgebouwde wereld personages kan verzamelen en onderweg vrijwel alles stuk kan slaan. LEGO Brawls slaat een heel andere weg in en richt zich -de titel doet het al vermoeden- op het brawling genre.

Zodra je de game opstart word je begroet met een kleurrijk startscherm dat uitnodigt om door te nemen. Je kan een voorkeurspad kiezen en al snel heb je je eerste champion onder de knoppen. Die champions zijn unieke karakters die je vrij kan spelen door vooral meer te spelen (en hopelijk te winnen).
De progressie is gestaag: vrijwel elke match die je speelt levert je voldoende noppen op om een nieuw minifig-stukje vrij te spelen of zelfs een nieuwe champion. Alles wat je vrijgespeeld hebt kan je aanwenden om je eigen karakter te maken en aan te passen. Een Ninjago Lloyd met tutu? Geen probleem. Een klassieke ridder met konijnenoren? Leef je uit.
Hoe je karakter er precies uitziet is niet zo van belang; ook het wapen wat hij of zij ter hand neemt heeft geen invloed op de gameplay. Dat is anders voor de specials: je kan je held uitrusten met twee specials, die alleen geactiveerd kunnen worden nadat je deze op het speelveld oppikt. De opties zijn hier ook redelijk divers: je kan te paard met een soort stamper je vijanden pletten of het level proberen af te duwen, met een draak rondvliegen en met vuur bestoken of met een groot geweer vijanden van gepaste afstand bestoken.
nswitch legobrawls 041f1663834581

Ready? Fight!

LEGO Brawl speelt zich af in 2D platform levels die geïnspireerd zijn door diverse bekende en soms wat minder bekende thema's van LEGO. Ninjago en LEGO City worden vergezeld van nieuwere thema's als Hidden Side en VIDIYO. De levels zijn redelijk gevarieerd, maar vrij beperkt in aantal. Sommige levels hebben kamers die je in moet lopen om te zien wat er in zit, in het lava-level moet je het periodiek hogerop zoeken om niet in de lava te verbranden.
Dit biedt natuurlijk weer leuke mogelijkheden om je tegenstanders de lava in te meppen. LEGO Brawls kent verschillende modi: free-for all waarbij je met z'n achten los gaat en als laatste over moet zien te blijven, een teammatch waarbij twee teams van 4 spelers punten moeten zien te vergaren door in king-of-the-hill stijl een afgebakend gebied te bezetten. Een leuke variant daarbij is dat het level voorzien kan zijn van een grote mech. Wie die bemant kan flink om zich heen meppen, maar weet uiteraard ook de aandacht van het gehele vijandelijke team op zich gericht.
nswitch legobrawls 061f1663834640

Weinig inspiratie of variatie

Dat klinkt allemaal best goed en uitgebreid, maar wie enkele potjes brawling gespeeld heeft merkt al snel dat de game in herhaling valt. De aanvalsmogelijkheden zijn vrij beperkt en het aantal verschillende levels is niet heel groot, waardoor je al snel dezelfde levels al button-mashing aan het spelen bent. Hier zal je geen ingewikkelde combo's tegenkomen of groeibalken waarmee je ultimates of andere vernietigende moves kan uithalen. wie gehoopt had dat elk personage zijn eigen karakter zou uitbuiten en daarmee een geheel eigen speelstijl op tafel zou leggen komt ook bedrogen uit, in de basis is elk persoon identiek, behoudens de specials.
Wat dat betreft kan LEGO Brawls de confrontatie met de concurrenten als PlayStation All-Stars of zelfs Nickelodeon All-Star Brawl niet aan. Het unlocken van de onderdelen van je minifigs gaat vrij traag en heeft naast het visuele aspect geen invloed op de gameplay en er zit simpelweg te weinig variatie in de gameplay tussen de verschillende levels en modi.

LEGO Brawls Review: Kan zijn mobiele roots niet verbloemen

LEGO Brawls kwam oorspronkelijk uit op Apple Arcade en iOS. Op die platforms zijn de vereisten aan games wellicht wat minder hooggespannen en daar is de prijs dan ook naar. Nu Brawls zich tussen de grote jongens waagt op consoles en PC, met bijbehorend prijskaartje, zijn ook de daaraan gestelde eisen een stuk hoger. Helaas kan de game die verwachtingen niet waarmaken.
De gameplay is te repetitief, de gevechten te vaak te chaotisch, de game biedt te weinig tactische mogelijkheden en er is te weinig variatie in de minifigs. De game is daarbij leuk 'voor even', maar je moet wel een heel grote fan van LEGO zijn wil je je echt kunnen verliezen in het verzamelen van alle onderdelen. Wellicht was het beter geweest als deze game op de mobiele platformen was gebleven.
Cijfer: 5.5