LEGO Batman 2: DC Super Heroes (Xbox 360) Review

woensdag, 27 juni 2012 om 15:00
Wie volhoudt dat LEGO-games altijd maar hetzelfde zijn, moet eens LEGO Batman 2: DC Super Heroes spelen. Kies dan wel voor de console- of PC-versie, want daarin zit ‘m de verandering: een open wereld in de vorm van Gotham City. Hoewel, voor sommigen zal de grootste aanpassing de ingesproken tekst zijn. Jawel, de gele stukjes plastic kunnen nu ook praten.
In dit vervolg op LEGO Batman: The Videogame spelen Batman, Robin en Superman te hoofdrollen. Als tijdens de Man of the Year-prijsuitreiking wordt gekozen voor de charmante Bruce Wayne, slaan bij schurk Lex Luthor de stoppen door. Samen met Joker besluit hij de prijs van Wayne te stelen en de stad Gotham over te nemen.

Batman en zijn vrienden steken daar een stokje voor door slechteriken in elkaar te slaan, te puzzelen en vooral veel verschillende pakjes aan te trekken. Batman en Robin zijn twee van de weinige helden in het DC-universum die geen superkrachten bezitten en het moeten hebben van hippe gadgets zoals de Batmobiel en kostuums. Zo heeft Batman een pakje waarmee hij onzichtbaar wordt voor beveiligingscamera’s en kan Robin veranderen in iemand van de nucleaire opruimingsdienst, waardoor hij chemische rommel kan verwijderen die door de schurken is verspreid.
Smaakt naar meer
De game bevat vijftien levels die als een soort missies in de open wereld zijn verstopt, maar te vinden zijn door het volgen van blauwe muntjes. Vijftien levels is erg weinig en dat is spijtig. Het is niet alleen een aanzienlijk kleiner aantal in vergelijking met eerdere LEGO-games, maar een teleurstelling omdat er erg veel potentie zit in een game die alle helden van DC zou kunnen bevatten. Aan het einde van het spel komt de Justice League de drie helden bijstaan om Joker voor eens en voor altijd te verslaan, maar dit is zo kort dat er een grote smaak naar meer overblijft.

Die smaak naar meer verandert in teleurstelling zodra de credits voorbij komen. Waarom zijn er niet meer levels gemaakt waarin alle superhelden hun eigen krachten kunnen inzetten? Flash is bijvoorbeeld razendsnel en Green Lantern kan speciale dingen bouwen van groene LEGO-blokjes. Je kunt ze nog wel gebruiken in de game, maar dat is pas als je alle levels weer opnieuw speelt.

Nu is het erg gebruikelijk om in een LEGO-game alle levels opnieuw te spelen, omdat je steeds meer mannetjes vrijspeelt en dan bepaalde objecten kunt stukmaken/pakken. Zo zijn er kistjes met daarop een Joker, die alleen Joker kan openmaken. En begroeide spullen kunnen alleen door Poison Ivy worden ontgrendeld. Deze helden zijn stuk voor stuk fantastisch, dus je zou eigenlijk voor ze allemaal een eigen level wensen waarin ze even goed in het middelpunt kunnen staan.
Onmiskenbare LEGO-humor
Verder is er weinig aan LEGO Batman 2 op te merken. Het is in alle opzichten een klassieke LEGO-game, waarin je True Hero kunt worden als je alle muntjes uit het level verzamelt en een goede balans is tussen mannetjes uit elkaar beuken en puzzelen hoe je verder komt. Al die dingen worden ondersteund door cutscenes en daarmee is iets bijzonders aan de hand.

De tussenfilmpjes zijn vrij lang en dat is niet erg des LEGO’s. Normaliter waren de filmpjes vrij kort, omdat er niet in gesproken werd, maar nu beginnen de mondjes op de poppetjes te bewegen en komt er zelfs geluid uit. De toevoeging van spraak is een grote plus voor het LEGO-gevoel. LEGO-games hebben normaliter altijd slapstickhumor en hele willekeurige dingen die in beeld gebeuren.

Zo staat Joker op een gegeven moment ineens met een taart in zijn handen naast Lex Luthor, en belandt het stukje banket op het hoofd van Luthor zodra Batman Joker een Batarang in zijn buik schiet. Het slaat nergens op, maar is erg grappig. Nu wordt die humor verder uitgebouwd. Zo steekt Robin zijn bewondering voor Superman niet onder stoelen of banken, terwijl Batman zich overduidelijk irriteert aan de superheld: “I did not ask you, I asked Green Lantern”.
Fijne geluiden
Naast de stemmen zijn ook de LEGO-geluiden uit de vorige delen weer fantastisch. Van het geratel van muntjes die je binnenharkt tot de stuiterende LEGO-blokjes die in elkaar worden gezet; alleen dat is al zo fijn aan LEGO. Het is goed dat dat in de consoleversie van de game niet aangepast is. LEGO draait namelijk erg om het verzamelen van muntjes om True Hero te worden, maar er moeten ook andere objecten worden gespaard.

Zo zijn er zoals altijd gouden en rode LEGO-blokjes in de levels verstopt en kunnen er in alle levels een soort Batman-tonnetjes worden gevonden. Tijdens de eerste keer spelen zul je die nog weinig tegenkomen, maar als je eenmaal alle mannetjes verzameld hebt en dus voor alle gemarkeerde objecten wel iemand hebt om deze vrij te krijgen, gaat het verzamelen als een trein.
Open wereld
Het duurt echter wel een hele tijd voordat je alle mannetjes verzameld hebt. Voor het eerst in een LEGO-game bevind je je in een open wereld. Gotham City is het toneel van die open wereld en er zitten allemaal schurken, gele blokjes en zelfs rode blokjes verstopt in die open wereld. Het is aan jou om heel veel geld te sparen en zo al die schurken te kunnen kopen om ze vervolgens in de levels te kunnen gebruiken.

Dat is nogal een opgave, om in een enorme open wereld naar kleine dingetjes te zoeken. Gelukkig is er een map die gescand kan worden op objecten, zodat je precies ziet hoe dicht je bij bijvoorbeeld Scarecrow bent. Toch kan die map er niet voor zorgen dat je snel geld hebt, en dat is vrij vervelend. In principe kan geld al snel verdubbeld worden als je het rode blokje voor de ‘multiplier x2’ hebt gevonden, maar dan moet je wel het geld hebben om die te kunnen kopen en dat is lastig.

Toch is die toevoeging van de open wereld een feestje. Je kunt met Green Lantern bijvoorbeeld boven alle gebouwen vliegen en spullen van daken halen, terwijl je met Robin bijvoorbeeld in een auto tegen lantaarnpalen aanrijdt om extra muntjes te verzamelen. Er is genoeg te doen in die open wereld, maar er gaat wel een hoop tijd inzitten als je echt alles alvast gespaard wilt hebben voor je aan een tweede keer begint. Misschien moet je de levels zelfs wel drie keer spelen.

In LEGO Batman 2: DC Super Heroes kun je, zoals altijd in LEGO-games, erg goed co-oppen. Samen met je partner of een familielid of vriend op de bank in splitscreen LEGO spelen werkt fantastisch. Je hebt elkaar echt nodig om verder te komen en soms zul je wat moeten overleggen als je gericht moet schieten en de ander steeds blijft bewegen. Het is ook veel gezelliger om samen te lachen om die willekeurige dingen die soms in het scherm gebeuren.
We want more
LEGO Batman 2: DC Super Heroes is een kwalitatief goede, originele en grappige game in de LEGO-serie. De hub kan eerst wat overweldigend zijn, maar als eenmaal alle levels uitgespeeld zijn, is het heerlijk om in die grote wereld naar spullen te zoeken in alle hoeken en gaatjes. Geld kan wel een probleem zijn als je vlug aan de tweede ronde levels spelen wilt beginnen, want waarschijnlijk heeft LEGO Batman 2 wel drie keer het herhalen van levels nodig om op 100 procent uitgespeeld te worden. Het is erg jammer dat dit spel maar vijftien levels bevat, want de superhelden uit de comics van DC zijn zo veelzijdig, dat je meer van ze wilt zien.