LA Noire Remaster Review - Cole Phelps is terug

dinsdag, 21 november 2017 om 15:13
Voor spannende detectiveverhalen ben je niet beperkt tot Netflixseries als Sherlock of White Collar! Kruip gewoon zelf in de huid van Cole Phelps uit de jaren ’40. LA Noire is namelijk terug op de PS4, Xbox One en Nintendo Switch! Lees in deze LA Noire remaster review of je warme herinneringen mag inruilen voor een nieuwe speelronde.
Vóór GTA 5 kwam Rockstar bijna elk jaar met een grote titel, sindsdien doet de Amerikaanse studio het een stuk rustiger aan. Dat maakt het wachten op Red Dead Redemption 2 des te lastiger. Toch was daar in september geheel onverwacht de aankondiging van een LA Noire remaster naast een speciale versie voor de HTC Vive genaamd The VR Case Files. En nog specialer: voor het eerst kwam een game van Rockstar naar Nintendo.
Ook de Switch is van de partij, zij het in mindere graphics en unieke besturing met touch controls. Deze review gaat specifiek over de Xbox One en PS4 versies, dus wil je daar meer over weten dan kun je bij deze LA Noire Switch preview terecht. Inmiddels ligt hij in de winkels, ruim zes jaar na de release van het origineel. Heeft de game de tand des tijds doorstaan of is hij zijn glans toch verloren?
LA Noire remaster review

Het complete pakket

Als detective Cole Phelps werk jij je omhoog door meerdere afdelingen binnen het Los Angeles Police Department nadat je een tijdlang als straatagent hebt gewerkt. Terwijl je aan losse zaken werkt, kom je langs Traffic, Homicide, Vice en tot slot Arson en ontvouwt zich langzaam een groter verhaal dat voor meer samenhang zorgt dan je in eerste instantie zou denken. Bizarre complottheorieën zijn niet uitgesloten!
Oké, de gigantische stad Los Angeles heeft weinig activiteiten te bieden naast het hoofdverhaal, maar is dat zo erg? Het is een keuze geweest van de makers om L.A. als decor te laten dienen voor het verhaal en daar kan je de remaster niet meer op afrekenen. Bovendien heb je aan de vele misdaadzaken je handen al vol!
De LA Noire remaster bevat naast het complete verhaal, dat al gauw meer dan twintig uur in beslag neemt, ook alle DLC cases en dat zijn toch weer aardig wat speeluurtjes extra. Niet alleen omdat het er maar liefst vijf zijn, ook omdat ze behoorlijk pittig zijn en je goed je best moet doen. Ze behoren over het algemeen tot de meer ingewikkelde cases van de game, zeker als je ze vergelijkt met waar je op de eerste twee afdelingen mee te maken krijgt.
LA Noire remaster review

Speuren in 4K

Het origineel zag er destijds mooi uit, maar de LA Noire remaster heeft een visuele upgrade gekregen om je vingers bij af te likken. Het verschil is aanzienlijk wanneer je over een PS4 Pro of Xbox One X en 4K tv beschikt. De game ondersteunt namelijk een resolutie van 3840 bij 2160 pixels, dus 4K Ultra HD, en HDR. Dit is duidelijk waar de remaster voor bedoeld is.
De gezichtsuitdrukkingen spatten van het scherm en de vele agenten, detectives en verdachten zouden zo de tv uit kunnen lopen. Dat is grotendeels te danken aan de manier waarop de acteurs tijdens de ontwikkeling in de game zijn verwerkt en daar heeft Rockstar duidelijk nog profijt van. Ook de omgeving en het interieur van huizen en gebouwen zien er scherp uit, inclusief alle gedetailleerde objecten die je kunt oppakken en onderzoeken. Toch snijdt de 4K resolutie aan twee kanten.
LA Noire kwam uit in 2011 en dat is ergens wel te merken. Juist omdat alles zo scherp is, oogt de game een beetje gedateerd. De wereld doet soms een beetje vlak en korrelig aan en heeft niet de realistische effecten van een PS4 of Xbox One titel. GTA 5, dat twee jaar later uitkwam, blijft mooier om te zien. Toch is het zeker geen lelijke game, het belangrijkste verschil zit hem gewoon in de resolutie en HDR.
LA Noire remaster review

Ruwe randjes

Ondanks de upgrade zijn er nog een aantal andere minpuntjes gebleven. Gebieden in de verte laden in tijdens het rijden, maar vanwege de open wereld stap je vaak in de auto en dat is toch jammer. Daarnaast is de game vastgezet op 30fps en daar kan je niets aan veranderen. In 4K resolutie met 60fps op een console spelen is wat te veel gevraagd, maar Metal Gear Solid 5 is bewijs dat het in Full HD wel degelijk mogelijk is.
Ook op het gebied van audio laat LA Noire wat steekjes vallen. Gesproken tekst wordt soms afgekapt in cutscenes en zo nu en dan stopt de soundtrack iets te vroeg en zonder fade-out, waardoor dit wat slordig overkomt. Het haalt je niet gelijk uit de sfeer, maar mist toch enige finesse. Bij een remaster zou je verwachten dat dit soort problemen juist niet meer voorkomen.
Gelukkig is er ook genoeg positiefs te melden in deze LA Noire remaster review, want bij bovenstaande negatieve punten houdt het wel op. Het zijn slechts smetjes op wat verder een prima game is. LA Noire verdient nog altijd veel lof vanwege de uitstekende sfeer en gameplay!
LA Noire remaster review

Ijzersterke sfeer

Waar de game nog altijd in excelleert is het neerzetten van de sfeer. De shockerende gebeurtenissen waar Cole mee te maken krijgt hangen als een grauwe, donkere sluier over de wereld heen en de ouderwetse soundtrack ondersteunt dit perfect. Als detective word je geconfronteerd met de slechte kant van mensen die liegen, verraden, jaloers zijn en wat niet meer. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, maar jij moet de onderste steen boven krijgen.
Voor de ondervragingen zijn de opties nu overigens veranderd van Truth, Doubt en Lie naar Good Cop, Bad Cop en Lie, wat beter aansluit op de houding van Phelps en waardoor je minder vaak per ongeluk verkeerd kiest. De gameplay ondersteunt het verhaal en de sfeer des te meer, want het tempo ligt laag. Als detective is je pistool een laatste optie en ben je vooral bezig met het speuren naar clues en ondervragen van mensen. Toch doen de actiescènes niet onder voor de rest van de game, want de ontknopingen zijn vaak spectaculair en achtervolgingen verlopen soepel.
De details die in dialogen, kranten en andere dingen terugkeren, geven het spel extra context en daarmee geloofwaardigheid. Cole en zijn partner hebben het geregeld over toen actuele onderwerpen zoals de Tweede Wereldoorlog en strijd tegen het communisme, maar ook over eerder opgeloste zaken en het vervolg ervan. Dit is vooral te merken in de missies die Homicide je geeft, overigens gebaseerd op waargebeurde verhalen. Samen één van de hoogtepunten van de game!
LA Noire remaster review

LA Noire remaster review - staat nog steeds zijn mannetje

La Noire is na zes jaar terug op de huidige generatie consoles. Met een 4K resolutie en HDR ziet het spel er een stuk mooier uit en alle DLC is ook aanwezig waardoor je het complete pakket krijgt. Helaas blijven enkele technische oneffenheden aanwezig,zoals pop-up tijdens het rijden en wat missers op het gebied van audio.
Verwacht geen GTA 5 (verschillen) met deze game. Wat het origineel heeft neergezet is vooral in stand gehouden en op sommige vlakken verbeterd. LA Noire is echt een verhalende game waar de jaren '40 open wereld slechts als setting dient. Houd je daarvan, dan kun je zeker je lol op met deze spannende en unieke game over misdaad, corruptie en andere ellende!
Voor de remaster van LA Noire hoef je niet de volle pond te betalen. De versies voor de PS4 en Xbox One kosten bij release zo'n 32,99 euro. De Nintendo Switch versie kost meer met een bedrag van 44,99 euro. De VR Case Files komen in december uit.