Kirby's Extra Epic Yarn Review - De feel good game van het voorjaar?

maandag, 04 maart 2019 om 15:00
“Een episch avontuur in een wereld gemaakt van draad en stof!” Dit is de tekst die groot prijkt op het hoesje van Kirby’s Extra Epic Yarn. Toegegeven, het klopt als een bus. In de meest roze en schattige 3DS game mag Kirby spelen met garen tot hij erbij neervalt, zoals je kunt lezen in deze Kirby’s Extra Epic Yarn review.

Een omgetoverde versie van Kirby's Epic Yarn

Geheel nieuw is Kirby’s titel niet. In februari 2011 kwam Kirby’s Epic Yarn namelijk naar de Wii. Goed voor een 8.0 in onze Wii review waarin de redacteur in kwestie destijds aangaf dat de platformer zich liet kenmerken door een magisch sfeertje en een hoop creativiteit. Met de 3DS-versie is dat niet anders, gezien het dezelfde versie is die om is ‘getoverd’. Al zijn er wel wat aanpassingen gemaakt. De co-op-ondersteuning is eruit gehaald (wat vreemd, want waarom wordt dit niet gewoon online ondersteund?!), maar daar tegenover staan een paar extra’s.
Uiteraard bevat de game Amiibo-ondersteuning, al zal niet iedereen dat gebruiken. Belangrijker is dat de game twee moeilijkheidsgraden bevat om te spelen. Naast de normale versie waarbij je 100.000 garen bij wijze van kunt inslikken en oneindig kunt sterven, is er een Devilish moeilijkheidsgraad. Als je dit instelt –wat per level kan- mag je maar vijf keer doodgaan. Dan ben je als speler dus niet meer dansend aan het breien, want dan moet je goed je koppie erbij houden.
Toch valt het niet honderd procent aan te raden om op dit niveau te spelen, want je wordt non-stop achtervolgd door een duiveltje. Daardoor worden niet zozeer je vaardigheden getest, maar meer je geduld. Het was beter geweest om hem eruit te laten en enkel je vijf levens te geven. Een gemiste kans dus.
Kirby's Extra Epic Yarn

Korte campaign met toffe minigames

Verder bevat de game nog een paar minigames. Zodra je klaar bent met het hoofdverhaal kun je aan de slag met de zogeheten Slash and Bead modus en de Dedede Gogogo modus. In de eerste ga je als een bezetene met Meta Knight al zwaardvechtend door levels heen, wat toegegeven best leuk is. In Dedede Gogogo ga je ultra snel met King Dedede door levels heen. Beide modi steken iets anders in elkaar en zijn een welkome verrassing aan de (korte) campaign. Het is goed om te zien hoe Nintendo niet alleen maar een Wii-versie ‘even’ naar de 3DS brengt, maar dat er daadwerkelijk moeite is gedaan om de speeluren op te rekken.
Dat is ook nodig, want de campaign kun je al binnen vijf uur voltooien. Vandaar dat we je op het hart drukken: ga meteen voor de Devilish modus. Hoewel de campaign kort is, is de variatie groot. In totaal bezoek je met de roze bol voor het hoofdverhaal maar liefst acht werelden die zich allemaal laten kenmerken door een ander thema. Zo zijn er de typische thema-werelden als water en sneeuw, maar kom je met de de suikerspin ook terecht in een hele ruimtewereld. André Kuipers is er niets bij als je ziet wat voor gekke capriolen Kirby daar allemaal uitvoert.
Kirby's Extra Epic Yarn

Verslavende gameplay

Deze game rondom Kirby is een stuk origineler dan de gemiddelde Kirby game. De meeste gamers zullen onze roze vriend kennen van het opzuigen van vele vijanden. Iets wat ook leuk is, maar Kirby’s Extra Epic Yarn doet heel wat anders. Elke omgeving is veranderd in stof en ook Kirby zelf is, als onderdeel van het verhaal, verandert in een bolletje wol. Als een draadje slinger je als een Tarzan door diverse levels heen en a la Indiana Jones kun je met wat garen als een soort zweep erop los slaan. Nintendo heeft duidelijk niet verlegen gezeten om een creatief brein. Want het is prachtig om te zien wat voor toffe creaties er gemaakt zijn in het spel.
De gameplay is zonder twijfel énorm verslavend omdat Kirby elke keer weer in een bizar mooie omgeving staat en de gameplay continu verandert. Als je denkt dat je alles gezien hebt, verandert hij zomaar in een groot voorwerp waarbij je on-rails een stukje verder gaat. Kijk daarom niet vreemd op als de roze bol onschuldig plaats neemt in een tank en alles onderweg kapot moet schieten wat hij tegenkomt. Klinkt agressiever dan het is, want er prijkt groot een 3+-label op de voorkant van de hoes. Kortom: ook kids kunnen met dit spel aan de slag.
De leuke sfeer van het spel wordt ondersteund door geweldige muziek. De melodietjes zijn zo vrolijk dat je over geen gevoel moet beschikken, wil je niet smelten van de soundtrack. Nintendo weet als geen ander hoe je games met een hoge ‘cute’-factor aan de man kan brengen. Juist met dat in gedachten is het vreemd dat de game niet naar de Switch is gebracht mét ondersteuning voor twee spelers. Want waarom zou je niet zoveel mogelijk mensen kennis willen laten maken met dit spel? Al is het dan ook wel weer te bewonderen dat de 3DS-versie nog altijd ondersteund wordt. Iets wat Sony duidelijk niet kan zeggen, zeker niet nu de productie van de PlayStation Vita compleet gestopt is.
Kirby's Extra Epic Yarn

Schattige draadjes, maar spel laat ook steken vallen

Hoewel er misschien vraagtekens geplaatst kunnen worden bij het verschijnen op juist dit platform, alsook het weglaten van de leuke co-op is het spel wel absoluut de moeite waard. Vanaf het eerste moment word je betoverd door alle draadjes die overal los en vastzitten en wil je niets anders dan met Kirby op avontuur. De levels zijn ontzettend gevarieerd en voor je het weet vergeet je de hele wereld om je heen. En dan doet een game iets goeds, nietwaar?
Wat ons betreft is de game dan ook de feel good-game van het voorjaar. Laat je betoveren in magische wollen werelden waar Kirby meerdere keren je hart zal stelen. De 3DS heeft er zonder twijfel een leuke platformer bij. Wel is het een gemiste kans dat de extra moeilijkheidsgraad niet helemaal goed uit de verf komt. En ook blijft de keuze om een co-op game te downgraden naar naar een singleplayer-ervaring ietwat vreemd. Want waarom zou je niet zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de toffe levels die Kirby’s Extra Epic Yarn rijk is? Een heel groot roze vraagteken...