Kingdoms of Amalur Re-Reckoning Review – Een koopje

    Oude games krijgen de afgelopen jaren regelmatig een nieuw leven met opgepoetst uiterlijk en andere verbeteringen. Kingdoms of Amalur was acht jaar geleden al een prima game, waarin herrijzing uit de dood een aftrap was voor een enorme RPG. Nu herrijst dat avontuur beter dan ooit uit de dood in de Re-Reckoning editie, maar helaas herrijzen oude kwaaltjes ook mee.

    In 2012 kwam Kingdoms of Amalur al uit voor de Xbox 360. De game bood een enorme magische wereld om te verkennen in een stijl die aan de Fable-games deed denken. Die magische wereld is nu, acht jaar na de originele release, voorzien van een nieuw vleugje magie en een likje verf om je opnieuw te laten smullen voor maar 39,99 euro.

    Er is leven na de dood

    Freek de Jonge zong het al: ‘Er is leven na de dood’. Iets wat in Kingdoms of Amalur Re-Reckoning erg toepasselijk is. In het begin van de game sterf je namelijk om vervolgens afgevoerd te worden naar een grot waar lijken gedumpt en verbrand worden. Om de een of andere reden kom je alleen weer tot leven doordat de Well of Souls, die snel daarop verwoest wordt, ervoor zorgt dat je ziel weer bij je lichaam komt. Al snel blijkt daarna dat je als vanouds bent op één ding na: je hebt geen lotsbestemming meer.

    Nu is dit niet helemaal waar, want juist doordat jouw lot uitgewist is ben jij de aangewezen persoon om het kwaad in de wereld te vernietigen en zo het lot van de hele wereld te veranderen. Met wat voor persoon je dit lot gaat veranderen mag je zelf bepalen. Hiervoor kun je tussen verschillende rassen kiezen en je karakter van een eigen smoeltje, huidskleur, geslacht en andere kenmerken voorzien.

    Daarnaast kun je in de game kiezen tussen vier verschillende klasses: The Might, The Finesse, The Sorcerer of The Faithless. Deze laatste geeft je iets meer ervaringspunten, terwijl de ander drie je fysiek sterker maken, je meer magische kracht geven of juist gebalanceerd door het leven laten gaan met een vleugje stealth.

    Een enorme wereld vol magie

    Als je eenmaal je karakter gemaakt hebt, kun je op pad om de wereld te gaan redden. Hierbij komen al snel de vele verbeteringen van de game voorbij. De gevarieerde wereld waarin je alleen al aan de uitgebreide verhaallijn ruim 40 uur mag besteden zag er destijds al tof uit. De lichteffecten waren daarbij erg tof en de cartooneske uitstraling van de game, die nog het meeste weg heeft van die uit de Fable games, is prima opgepoetst. Er is daarbij in de wereld niks aangepast, maar niet getreurd: er was in het origineel al genoeg ruimte voor afwisseling. De ene keer wandel je door een enorm bos, even daarna loop je door een woestijn en tussendoor verken je regelmatig enorme grottenstelsels op zoek naar je doel.

    De wereld is door de grafische oppoetsbeurt nog steeds ontzettende lust voor het oog, al zie je aan sommige animaties en omgevingen wel terug dat het een oudere game is. Het tofste in de wereld om te zien is nog wel wanneer je in een grot rondloopt en er overal kleine gloeiende paddenstoelen uit de grond schieten. Het doet je niets anders dan je afvragen hoe dit er op de komende next-gen consoles uit zou zien.

    Even geduld aub

    Toch kent Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning naast de upgrade ook een aantal van zijn oude problemen die nu echt niet meer kunnen. De game had destijds namelijk ontzettend lange en vooral veel momenten waarop er geladen moest worden. Elke keer dat je een deur opent, naar een ander gebied gaat of door de ingang van een grot besluit te gaan, krijg je een laadscherm voor je kiezen dat je zeker een minuut of twee in de wachtstand zet.

    De frustratie van de vele laadtijden loopt al snel op, vooral wanneer je in een dorpje een aantal adressen aan moet doen. Een bezoekje aan de smidse, de handelaar en wat andere winkels houdt je zo een kwartier zoet, terwijl je maar 5 minuten bezig zou moeten zijn. Op de Xbox 360 was dit iets normaler dan op de Xbox One, waar dit echt niet meer kan voor een game (zeker een met deze leeftijd).

    Heerlijk uitgebreid vechtsysteem

    Gelukkig zijn er ook hele stukken in de game, waarbij je lekker door kunt ontdekken. De game kent namelijk uitgestrekte gebieden die vol zitten allerlei dreigingen. Je komt onder andere wolven, kleine boswezens, rovers, sekteleden en enorme trollen tegen die allemaal afgeslacht moeten worden. Dit die je in een real-time vechtsysteem, waarbij je zwaard, bijl, dolken en andere wapens in kunt zetten om de gameplay helemaal naar eigen hand te zetten. Natuurlijk hoort hier ook een flinke dosis magie bij. Je kunt vijanden te lijf gaan met verschillende elementen zoals vuur en ijs de je vanuit je staf kunt inzetten, maar ook kunt embedden op je wapens.

    Elke vijand heeft zo zijn eigen sterke en zwakke plekken, waardoor je geprikkeld wordt na te denken hoe je een gevecht ingaat. Het uitgebreide vechtsysteem kent daarbij toffe combo’s en unieke skills per wapen waardoor je ook op dit gebied dingen blijft ontdekken. Toch mist Re-Reckoning hier wat balans in, net als het origineel. Als je simpelweg op een vijand in blijft hakken kom je er namelijk ook, maar dan duurt het gewoon wat langer in sommige gevallen. Een element dat erg tof blijft is je Fate-meter die je, als hij vol is, kunt inzetten om de tijd te vertragen en zo een grote groep vijanden af te maken.

    Een puntje hier en een puntje daar

    Naarmate je meer vecht, verzamel je meer ervaringspunten, die je weer in kunt zetten in je skill trees. Kingdoms of Amalur biedt je drie wegen om te bewandelen, namelijk kracht, magie en finesse. Afhankelijk van je voorkeuren kun je je punten hierin besteden en zo nieuwe combo’s, aanvallen en verbeteringen vrijspelen. Daarnaast kun je per level een nieuwe weg kiezen om in te slaan door middel van de Fate-kaarten.

    Ook hier is de verdeling gemaakt tussen kracht, finesse en magie, maar dan met tientallen subklassen die elk hun eigen voordelen bieden. Last but not least kent de game nóg een systeem waardoor je telkens wat beter wordt in bijvoorbeeld sloten openbreken, onderhandelen, rondsluipen of wapens maken. Het uitgebreide systeem is erg tof en laat je lekker experimenteren met de verschillende stijlen.

    Naast dit uitgebreide systeem om beter te worden in wat je doet, biedt Re-Reckoning overal en nergens loot aan. Je wordt letterlijk overspoeld met wapens die soms generiek zijn, en soms unieke eigenschappen hebben. Ook op dit gebied is er genoeg ruimte om flink te experimenteren. Spelen met een enorme hamer werkt namelijk heel anders dan met de dolken of Chakra’s (werpringen).

    Nieuwe uitbreiding

    Mensen die de originele game al gespeeld hebben, zullen zich op dit moment waarschijnlijk nog steeds afvragen of dit nou wel de moeite waard is voor 39,99 euro. Je hebt tenslotte het hele avontuur en daarmee alle hoeken van het koninkrijk al gezien, alle vijanden al in de pan gehakt en misschien zelfs alle downloadbare content al doorlopen.

    Los van het feit dat er in deze versie van de game álle content van het origineel is meegenomen, is er toch een reden om deze versie te kopen, al is dat misschien niet nu meteen. Er is namelijk nieuwe content onderweg naar de game. De content zal Fatesworn gaan heten en moet ergens in 2021 uitkomen. Waar de content precies over gaat is onbekend, maar veelbelovend is deze wel. Het gebeurt tenslotte niet vaak dat er na ruim acht jaar bij een remake nog even een heel stuk DLC toegevoegd wordt.

    Kingdoms of Amalur Re-Reckoning Review - Waardige remake

    Kingdoms of Amalur Re-Reckoning is door zijn opknapbeurt grafisch bijna helemaal naar 2020 gebracht. Het lekker snelle en uitgebreide vechtsysteem voelt heerlijk aan en laat je de game spelen zoals jij dat wil. Jammer genoeg halen de lange laadtijden van de game de vaart er behoorlijk eens uit.

    Toch is dit een game die je voor minder dan 40 euro zeker moet proberen als je deze nog niet gespeeld hebt. En als je de game wel al gespeeld hebt, maak je dan maar klaar voor een verse portie magie in de nieuwe content!

    8

    De plus- en minpunten

    • Heel veel RPG voor weinig geld
    • Erg goed opgepoetst
    • Nieuwe content onderweg!
    • Veel en lange laadtijden
    • De veroudering is nog zichtbaar in de omgevingen

    Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

    Verkijgbaar vanaf 8 september 2020

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.