Kinect Sports: Season Two Review

donderdag, 01 december 2011 om 13:00
Ongeveer een jaar geleden verscheen Kinect Sports als een van de eerste titels voor Microsofts Kinect. In de game kon je aan de slag met voetbal, strandvolleybal, atletiek, tafeltennis, boksen en bowlen. Kinect Sports was daarmee een succes, zo bleek in onze recensie. Nu is er deel twee, met zes nieuwe sporten. Zijn deze net zo spannend als die uit deel één en zo ja, blijven ze dat ook? Je leest het hier.
Als we het hebben over zes nieuwe sporten, moeten we natuurlijk ook vermelden om welke zes het gaat. Dat zijn american football, honkbal, darten, golf, skiën en tennis. Allemaal andere sporten dan in de vorige game dus. Binnen die sporten kun je dan gewone wedstrijden spelen, maar ook minigames spelen of uitdagingen (trachten te) voltooien. Je kunt natuurlijk met meerdere mensen spelen, namelijk maximaal vier man, maar je kunt ook tegen elkaar sporten via Xbox Live. Dat is erg leuk als je niet altijd mensen om je heen hebt, terwijl je vrienden wel over Season Two beschikken. Toch blijft de klassieke 'huiskamer-multiplayer' het leukst in dit spel.
American football en honkbal, sprinten voor je leven!
Laten we de sporten één voor één afgaan. American football is, met stipt op nummer één, de meest vermoeiende van de zes. Het spel is redelijk versimpeld ten opzichte van de werkelijkheid. Vat dat in dit geval op als een positief punt, want Kinect Sports: Season Two is immers een spel om lekker met vrienden te spelen tijdens een feest of andere aangelegenheid. Het is geen ware sportsimulator. In american football komt het er kort gezegd op neer dat je een bal vangt voor een return (een spurt richting het doel van de tegenstander) en dan telkens probeert een touchdown te maken in dat doel, de endzone. Verdedigen hoeft niet. Een touchdown kun je maken met behulp van passes, trappen, en dergelijke. Wanneer je een pass geeft, moet je daarna ook de ontvangende speler besturen en dus zul je aan een ferme sprint richting de endzone niet ontkomen.
Honkbal is een van de minder leuke sporten in Season Two. Het is leuk dat je kan uithalen met een virtuele knuppel, als pitcher kan fungeren en kan sprinten en glijden richting een honk, maar het slaan en werpen voelt heel onnauwkeurig al dan niet willekeurig aan. Verwacht niet dat de bal een beetje naar links gaat wanneer je als pitcher links mikt. Het kan namelijk ook zomaar een curve naar rechts worden. Wel bevat ook honkbal weer een positieve versimpeling, namelijk dat je bij het pitchen geen verkeerder ballen kunt gooien. Je gooit dus altijd goed, wat gewenst is in een plezierige game als Kinect Sports. Strikes zijn uiteraard wel mogelijk, anders zou het uitgaan enkel afhangen van vangballen of te laat zijn.
Soms is brute kracht niet genoeg... Darts en golf!
Dan komen we bij iets veel minder vermoeiends, namelijk darten. Dit is de enige sport die een klein beetje oefening dan wel gewenning vereist. In het begin zul je niet meteen de volle 180 gooien en in één pijl via tops uitgooien, maar dat komt met de tijd. Je moet even blijven doorspelen. Dan zul je merken dat je gewoon heel nauwkeurig moet mikken en beheerst en recht moet gooien. Als je dat doorhebt, is darten misschien wel de leukste en meest geslaagde sport in Kinect Sports: Season Two. Bovendien hoef je niet na elke speelsessie in de douche. Misschien ook wel praktisch.
Nu we darten al voorzichtig op de troon hebben geplaatst in Season Two, kan golf daar uiteraard niet meer geplaatst worden. In dat geval komt golf als beste van de rest op de tweede positie terecht. Golf komt als beste uit de test als het gaat om precisie waarmee de Kinect-sensor jouw bewegingen op het scherm projecteert. Bovendien zijn de omgevingen van de holes erg mooi en verschillend van elkaar. De sport is absoluut niet te simpel gemaakt. Je kunt de weg naar de hole bekijken, het terrein binnen de green observeren, een oefenslag maken, een andere stick kiezen (keuze uit ongeveer tien verschillende!) en nog wat kleine dingetjes. Het kiezen van je sticks kan trouwens ook met stemcommando's, want die zijn gewoon te gebruiken in Kinect Sports: Season Two. Dit maakt het soms gemakkelijker en sneller om bepaalde acties uit te voeren. Bovendien bespaart ook golf je een hoop gezweet en heb je veel verschillende soorten golfspellen. Als je in het gezelschap van vrienden bent, maakt dit golf tot de sport waarmee je je wellicht het langst zult vermaken.
Wintersport present, tennis stelt teleur
Skiën is ook redelijk nauwkeurig als het gaat om het opnemen en projecteren jouw lichaamsbewegingen. Het is leuk om te zien dat je sneller gaat door te hurken en af te zetten, scherpe bochten kunt maken, een perfecte start en sprong kunt maken en je evenwicht enigszins verliest wanneer je een poortje raakt. Veel nieuws doet het echter niet ten opzichte van simpele skispelletjes uit eerdere games. Zo is het skiën in Kinect Sports: Season Two bijna identiek aan dat in Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen. Maar goed, een wintersport voor de afwisseling is leuk en ook hier geldt: wanneer je het tegen een vriend opneemt zul je je met deze sport erg lang kunnen amuseren.
Tot slot is er nog tennis. Eigenlijk noemen we deze sport als laatste omdat deze achteraan in het hoofdmenu van Season Two staat. Maar het komt mooi uit, want tennis is ook de meest teleurstellende sport in deel twee van Kinect Sports. Het is ontzettend onnauwkeurig. Soms sla je op het scherm een lobje terwijl je net een enorme mep hebt gegeven in je huiskamer, of probeer je juist een lobje te maken en zie je op je tv een keiharde streep over het net vliegen. Net als bij skiën geldt hier: het doet niets nieuws ten opzichte van eerdere tennisspelletjes, waarvan er al genoeg zijn. We durven zelfs te stellen dat tennis in Wii Sports van vijf (!) jaar geleden nog leuker en zelfs nauwkeuriger was.
Het wordt pittig, wees trots!
Wat voor alle zes de sporten geldt is dat het wel een goede toevoeging is dat je drie verschillende moeilijkheidsgraden hebt. Wanneer je op het eerste niveau een potje wint, speel je het tweede niveau vrij, et cetera. Dit maakt tennis echter nog steeds een flop, want op de Wii had je in Wii Sports een grafiek waarin je in punten kon stijgen en dit was dus al uitgebreider. Maar bijvoorbeeld bij american football moet je er maar bij gaan staan om een computerspeler van het hoogste niveau te verslaan. Daar moet je toch flink wat touchdowns voor scoren!
Maar goed, wanneer het je dan eenmaal gelukt is, mag je ook trots op jezelf zijn. Bij ieder punt dat je scoort, en iedere wedstrijd die je wint in de verschillende sporten, verschijnt een korte cutscene. Eentje die je zelf kunt invullen. De opdracht luidt telkens ‘vieren’ en dan kun je een beetje gaan juichen en springen. Lachen, maar niet meer dan dat. Zo spectaculair ziet het er namelijk niet uit.
Grafisch gedateerd, verzorgde audio
Dat heeft overigens betrekking op de hele game. Het ziet er grafisch allemaal heel gedateerd uit en dit wordt lang niet goedgemaakt door het kinderlijke en vrolijke stijltje. We zullen niet zo ver gaan door ook hier Wii Sports weer als betere aan te wijzen. Maar het punt dat we willen maken is dat het grafisch allemaal enorm achterloopt op andere Xbox 360 games. En ja, ook op andere Kinect games. Denk aan een Dance Central of een Rise of Nightmares. Natuurlijk zijn graphics niet zo belangrijk in een game van dit soort, maar de standaard van tegenwoordig, ook voor casual spellen, ligt toch echt wel hoger dan wat we terugzien in Season Two.
Beeld, onvoldoende dus. Geluid? Goed! Ja, dat dan weer wel. Het idee is heel simpel geweest: plak wat populaire hitnummers in de game en je creeërt een vrolijke sfeer, vol adrenaline. Wie krijgt er nu geen zin om te springen en sprinten wanneer hij een ‘Barbra Streisand’ van Duck Sauce of een ‘Right Round’ van Flo Rida hoort. Zelfs 'Never Gonna Give You Up' van Rick Astley is present! Maar het zit ‘m niet alleen in de muziek. Nee, ook in de stem. De stem? Ja, die is namelijk in te stellen op Nederlands! We zien het niet vaak in internationale games, maar het is zeer welkom. De stem is bekend van bijvoorbeeld cartoonseries op tv en klinkt aangenaam en helder. Wanneer je een sport voor het eerst speelt, hoor je duidelijke en eenvoudige instructies, gepaard met een simpele video waarin je iemand de desbetreffende sport ziet uitvoeren. Hierdoor zul je nooit een moment van onwetendheid hebben over wat je nu weer moet doen.
Season Two raakt de juiste snaar
Eind goed, al goed, zullen we maar zeggen. Met uitzondering van tennis en honkbal zijn de sporten erg goed uitgewerkt en is er duidelijk goed nagedacht over wat een paar vrienden in een huiskamer nu precies willen. Ware simulatie? Nee, natuurlijk niet! Gewoon plezier. In sporten als american football en honkbal komt dit aspect, deze visie, het best naar voren. De sporten zijn leuk en hebben een hoge herspeelwaarde. Bovendien is er veel variatie. Zin om je even lekker in het zweet te werken? Probeer american football. Zin in wat ontspanning? Probeer skiën. Wil je liever even rustig opgaan in een nauwkeurige sport? Dan kun je misschien het best maar gaan darten! Al met al biedt Kinect Sports: Season Two dus eindeloos plezier. En dat is precies waarvoor het spel gemaakt is!