Kinect Disneyland Adventures Review

zaterdag, 03 december 2011 om 12:00
Het is de droom van elk kind om eens een keertje naar Disneyland te gaan. Helaas is dat niet altijd mogelijk en daarom komt Disney Interactive Studios met Kinect Disneyland Adventures, een spel dat je door een virtuele versie van het pretpark gidst. Maar is het wel even leuk?
Vorige maand verscheen Disney Universe. Deze avonturengame wist niet in de smaak te vallen en kreeg van collega Tristan een 3,5 in de recensie. Een van de grootste minpunten was het ontbreken van de Disney magie. Deze maand krijgt uitgever Disney Interactive Studios een tweede kans met Kinect Disneyland Adventures. Ditmaal geen avonturengame, maar een spel waarin je het Disneyland pretpark kunt verkennen. Alle attracties hebben plaats moeten maken voor een hoop minigames. Een leuk concept of kun je toch maar beter zelf naar het echte Disneyland gaan?
Oog voor detail
Waneer je Kinect Disneyland Adventures opstart, voel je de magie in je woonkamer stromen vanaf de eerste minuut. Het park komt erg mooi tot leven en het lijkt net alsof je er midden in zit. De achtergrondmuziek, de binnenkomsthal, de vrolijke kleurtjes, alles is net zoals in het echte park. Het gaat hier echter niet om Disneyland Parijs, maar om het grootste Disneyland park in Anaheim, Californië. De omgevingen barsten van de details en zelfs de koffiehuisjes, winkels en FastPass loketten zijn present. Het oog voor detail is werkelijk knap en iedereen die al in Disneyland is geweest, zal meteen een golf van herinneringen over zich heen krijgen. Het hele park is vertegenwoordigd, van Adventureland tot Tomorrowland. Het te verkennen terrein is dus zeer groot en je komt overal wel andere figuren tegen.
Een knuffel van Donald
Want net als in het echt, kun je ook hier de bekendste figuren van Disney tegen het lijf lopen. In totaal zijn er 35 figuurtjes waaronder Sneeuwwitje, Pluto, Donald Duck en uiteraard Mickey Mouse. Je kunt naar al deze figuren rennen om ze vervolgens een dikke knuffel of een high five te geven. Daarnaast is het ook mogelijk om ze om een handtekening te vragen. De figuren staan vaak op een typische plek. Zo kun je Peter Pan steeds terugvinden voor de deuren van zijn eigen attractie. Sommige figuren zullen je opdrachten geven. Meestal zul je voorwerpen naar andere Disney figuren moeten brengen of zul je bepaalde plekken van het park moeten opzoeken. Het is een leuke manier om het park te ontdekken, maar na een tijdje worden de missies wel repetitief en oninteressant.
Interessante minigames
Terwijl je het park verkent, zul je langs allerlei attracties lopen. Attracties waar je gelukkig geen uren voor hoeft aan te schuiven. Het is niet extreem druk in het virtuele Disneyland en dus kun je meteen in een attractie stappen om de minigame te beginnen. Elke minigame blijft trouw aan de bijhorende attractie en geen enkele minigame is hetzelfde. De minigame van Peter Pan's Flight laat je rondzweven door Nooitgedachtland om vervolgens een zwaardgevecht aan te gaan tegen Kapitein Haak. Op de Matterhorn kun je dan weer met sneeuwballen gooien naar yeti's en racen met een bobslee. De besturing met Kinect werkt keer op keer zeer goed. De meeste minigames hebben we al in andere spellen zien opduiken. Zo zul je moeten dansen, schieten, roeien en nog veel meer. Toch blijven de minigames interessant en leuk vanwege de typische Disney-sfeer die er in deze game aanhangt.
Als Kapitein Haak te sterk voor je is, kun je steeds een vriend laten meespelen. Samen zwaardvechten, vliegen en racen is stukken leuker. Je zult samen meermaals in een deuk liggen van de vreemde bewegingen die je moet maken. Helaas zijn niet alle minigames even leuk en sommigen doen hun attractie geen eer aan. Zo zul je bij de minigame van het spookhuis met je avatar door de ruimte zweven terwijl je allerlei objecten moet ontwijken. Je kunt vervolgens nog met een zaklamp op zoek gaan naar geesten. Niet echt interessant, hier had duidelijk meer uitgehaald kunnen worden.
Kinderlijk
Disney, vrolijke kleurtjes, minigames,... Het zijn woorden waar de meeste hardcore gamers van wegrennen. En ditmaal hebben ze gelijk want Disneyland Adventures is gemaakt voor de jongste gamers. De gameplay is erg kindvriendelijk en volwassenen zullen het nu eenmaal niet zo interessant vinden om knuffels te krijgen van Mickey Mouse. Toch zullen ook kinderen zich ergeren aan het gebrek aan sturing. Aan het begin van een minigame krijg je namelijk niet te horen wat je precies moet doen. Meestal is het duidelijk wat je moet doen, maar het gebeurd ook dat je een hele tijd staat uit te pluizen wat er precies mogelijk is.
Heerlijke Disney-sfeer
Disneyland Adventures is een zeer leuke game geworden voor kinderen. Disneyland is tot in de puntjes overgebracht naar de Xbox 360 en bevat die typische Disney-sfeer die je een vrolijk gevoel geeft. Je hebt een erg groot gebied om te verkennen, boordevol minigames, missies en bekende Disney personages. Helaas worden de missies al snel repetitief, waardoor je je met de minigames moet amuseren. Niet erg, want het merendeel van deze minigames is erg leuk en is zeker voor herhaling vatbaar. Ook de coöperatieve gameplay is sterk en voegt met gemak enkele uurtjes gameplay toe aan het geheel. Is Disneyland te ver of te duur? Dan is Disneyland Adventures een zeer leuk alternatief.