Kindle Review - Kleine e-reader!

zondag, 01 januari 2023 om 10:00
kindle01f1672348885
De minuten dat we lezen gaan naar benden, terwijl de minuten dat we naar schermen staren omhoog gaan. Wie zit er niet elke dag eens aan zijn of haar mobiel vastgeplakt? Ons advies, verruil dat eens voor een ander scherm en ga een boek lezen. Dit is onze Kindle review!
Amazon heeft een nieuwe Kindle op de markt gebracht. Kindle is de digitale manier om boeken via een kleine gadget te lezen. De prijs valt mee: 109,99 euro en daarmee heb je een e-reader die heel makkelijk in je zak past en je dus overal mee naartoe kunt nemen. De nieuwe Kindle van Amazon heeft vooral wat upgrades gekregen ten opzichte van eerdere Kindle-edities. Keywords zijn: verhoogde resolutie, dubbele opslagruimte en opladen via USB-C.
Met name dat laatste is erg handig, gezien je vaak wel zo’n kabel in de buurt hebt. Het scherm van de nieuwe Kindle kent een 300ppi hoge resolutie 6 inch-display. Dat is een verbetering ten opzichte van eerder. Toch moeten we eerlijk zijn: leest het heel prettig? Niet helemaal. Ondanks dat je de helderheid kan instellen lijkt een Kobo e-reader toch wat prettiger voor de ogen te zijn, zeker als je stripboeken probeert te lezen op de Kindle. Zo hebben wij de Kindle getest met meerdere comics en het is niet heel prettig om te lezen. Het scherm is behoorlijk klein, wat voor sommigen een plus zal zijn, maar voor anderen juist niet en de helderheid van het scherm laat zelfs na aanpassing toch echt wat te wensen over. Wel is het zo dat met licht erop je prima door kunt lezen en als je een normaal boek leest is er ook niets aan de hand. Let er dus vooral op wat je precies met de Kindle wilt gaan doen. Overigens heeft Amazon daar de Kindle DX voor die wél geschikt is voor comics!
kindle04f1672348547
kindle02f1672348653

Flink wat plek voor leesvoer

Voor de rest is het wel handig dat als je gratis boeken hebt op je Prime account, je deze gewoon gratis kan lezen op je Kindle. En verder is er een hele digitale bibliotheek om doorheen te struinen. Keuze genoeg! En met een opslagcapaciteit van 16 GB zit je gelukkig ook wel even goed. Let er wel op dat je met een Kindle aan de Amazon webshop gebonden bent en dus niet eenvoudig Nederlandse boeken bij bijvoorbeeld bruna of bol kan kopen (en het Koboplus-abonnement is enkel voor Kobo e-readers).
Wel kunnen we waarderen dat de Kindle helemaal ontworpen is met het oog op duurzaamheid. Zo draagt het apparaat het keurmerk Climate Pledge Friendly en dat moet toch lekker zijn om te weten dat je je geld aan zoiets uitgeeft. Een absolute plus! Er is namelijk gebruik gemaakt van 90 procent gerecycled magnesium en ook is de verpakking van 100 procent gerecycled materiaal.
Verder heeft de Kindle diverse opties. Zo zit er bijvoorbeeld een ingebouwd woordenboek in waarmee je snel een betekenis op kunt zoeken als je iets niet begrijpt in een boek. En verder is er een donkere modus en instelbare verlichting aan de voorkant. Lezen is dus supereenvoudig met de Kindle. En de accu gaat ook wel twee weken mee, dus dat is top.
kindle05f1672348817
kindle03f1672348834

Kindle Review- Lekker on the go lezen

Een Kindle vereenvoudigt het gemak, omdat het een lichte gadget is, waardoor je overal en nergens verder kunt met je boek. Al zorgt het ook voor een stukje verlies van nostalgie. Je kunt dus niet lekker ouderwets door een boek bladeren en de bladzijden ruiken. Ergens is het jammer dat technologie ons soms zo snel inhaalt, nietwaar? Ja, het leven wordt gemakkelijker. Maar de vraag is of het altijd beter is. Wat betreft de Kindle laten we dat in het midden. Het is een mooi, dun en betaalbaar apparaatje. Maar je moet jezelf de vraag stellen wat je erop gaat lezen? Lees je normale boeken, dan is dit een prima aanschaf. Stripboeken? Beter van niet. En als je voor normale boeken gaat, stel jezelf dan de vraag of je boeken aanschaft via Amazon of dat je een Kobo Plus abonnement hebt. Als je dat laatste niet hebt of wilt, is de Kindle ook meer dan prima. Je kan dan overal on the go lekker verder met je boek en dat zorgt er in ieder geval voor dat je dan misschien wat minder schermtijd pakt op je mobiel!