Kaartspel: Boggle Boem! Review

zondag, 21 november 2010 om 18:00
Behalve bordspellen waarvoor je flink de tijd voor moet uittrekken, is het soms ook heerlijk om even snel een klein spelletje tussendoor te doen. Het kaartspel Boggle Boem! is hier een goed voorbeeld van.
Voor een klein bedrag van acht euro heb je Boggle Boem! al in huis. Het is een kaartspelletje dat bestaat uit 15 letterkaarten. Alles draait om snelheid en creatief denken!
Boggle Boem!
Type: kaartspel
Aantal spelers: 2-4 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: ca. 15 min.
Uitgever: Hasbro
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 8,-
Doel van het spel
Boggle Boem! begin je door één speler een woord te laten kiezen dat bestaat uit vier letters, bijvoorbeeld het woord 'trol'. Daarna verdeel je de andere kaarten over de spelers die meedoen, vier in totaal. De bedoeling is dat spelers een nieuw woord moeten vormen van het woord dat op tafel ligt.
Het leuke hieraan is dus dat je tegelijk speelt en het er steeds om gaat wie als eerste reageert. Je mag per keer maar één letter veranderen, en die letter moet uiteraard op een kaart staan die je in je handen hebt. Van 'trol', kun je bijvoorbeeld 'drol' maken. Dus als jij de 'd' in je hand hebt, moet jij keihard 'drol' roepen! Als een van je medespelers bijvoorbeeld een 'p' in zijn hand heeft, kan diegene daara de 'l' in een 'p' veranderen en dan staat er 'drop'. Dus die speler moet dan als eerste 'drop' roepen.
Simpel letters aflezen aan beide kanten van de kaart
Het werkt dus heel simpel: roep als eerste wat je ziet, leg het aan, en degene die als eerste al zijn kaarten op heeft, heeft gewonnen. Het leuke is dat de kaarten die jij in je hand hebt creatief zijn, want aan beide kanten staat een letter. Die andere letter kun je uitvogelen zonder de kaart te hoeven omdraaien, want links bovenin de kaart staan steeds twee kleine letters. Dit zijn de letters die op de voor- en achterzijde van de kaart staan. Dus stel je hebt de letter G groot op de kaart staan en links bovenin staat GR, dan weet je al dat zich aan de andere kant van jouw kaart een R staat.
Spelregels bij de woorden vormen
Je moet hier even wennen, maar als je het eenmaal door hebt, heb je dus een helemaal veel opties om woorden te veranderen. Uiteraard zijn er wel een aantal spelregels verbonden aan de woorden. Zoals gezegd mag je per beurt maar één letter veranderen, en je mag geen zelfde letters op elkaar leggen. Dus stel: op tafel ligt het woord 'spel', dan mag je de 's' niet bovenop de 's' leggen. Wel kan je een 'k' leggen op de 'l' en dan staat er 'spek'.
Hoewel het een schreeuwpartij is als je met meerdere mensen speelt, kan het natuurlijk gebeuren dat iemand in zijn of haar enthousiasme iets roept dat niet bestaat, waaraan iemand twijfelt. Zodra je dit opmerkt roep je 'Time out!' Op die manier is er heel even rust in de tent om uit te zoeken hoe het nou verder moet met het kaartspelletje.
Leuk voor even
Want je zult merken: het gaat allemaal in een rap tempo. Immers, hoe eerder je een mogelijkheid ziet en speelt, hoe eerder jij je kaarten kwijt bent. Boggle Boem! is een leuk spelletje dat je zo even tussendoor kunt spelen met maximaal vier spelers. En je zult merken dat het soms ook heel grappig kan zijn door woorden die gevormd worden. Houd er alleen wel rekening mee dat het niet een diepgaand kaartspel is en je er zo klaar mee bent. Maar voor een zacht prijsje kun je dit rustig ophalen en eens spelen als je niets te doen hebt.
Pluspunten:
+ iedereen speelt tegelijk
+ leuk om even tussendoor te doen