Just Dance 3 Review

donderdag, 22 december 2011 om 17:00
Dit najaar worden we overspoeld met dansgames. Ofwel is het genre enorm populair, ofwel proberen ontwikkelaars duidelijk te maken dat gamers niet kunnen swingen. Wat Joeri betreft, zijn beide stellingen correct.
De feestdagen staan voor de deur en dus zul je ongetwijfeld wel naar een feest gaan waar gedanst wordt. Om onze dansmoves te verbeteren komt Ubisoft met Just Dance 3. Vorige maand namen we de Wii-versie onder de loep en ditmaal is het de beurt aan de Xbox 360-editie. De Wii-versie was vooral leuk met een groep en bracht meer van hetzelfde. In de Xbox 360-versie kun je losgaan met heel je lichaam dankzij Kinect en krijg je een nieuwe game modus voorgeschoteld. Maar is dat genoeg om deze versie een hogere score te geven?
Nummers vrijspelen
Het eerste dat opvalt bij Just Dance 3, is de lage moeilijkheidsgraad. Waar je in Dance Central vaak echt je best moet doen, maakt Just Dance 3 het wat eenvoudiger. Dit is op zich geen slecht punt, aangezien veel mensen aan de slag gaan met dansgames vanwege de fun en niet om beter te leren dansen. In het begin kies je een nummer en daarna moet je de bewegingen van een virtuele danser zo goed mogelijk nabootsen. Het is onmogelijk om te falen tijdens een nummer en een slechte prestatie levert je enkel minder punten en sterretjes op.
Samen op de dansvloer
De echte pret begint ook bij deze Xbox 360 versie, met de multiplayer. Just Dance 3 is de eerste Kinect-game die vier mensen op hetzelfde moment laat bewegen voor je scherm. Dankzij Kinect kun je bijna letterlijk in de game springen en hoef je dus niet eens aangemeld te zijn. Kinect registreert het meteen wanneer iemand mee wil dansen. Daarnaast worden je bewegingen ook erg goed geregistreerd, waardoor je zo soepel met je lichaam kunt bewegen als je maar wilt. Toch lijkt Kinect soms problemen te hebben met het registreren van je onderlichaam en ligt de meeste focus op je bovenlichaam. Gelukkig stoort dit echter nooit en ben je te druk bezig met het lachen om de houterige bewegingen van jezelf en je vrienden.
Helaas zul je niet op elk nummer met vier personen kunnen swingen. Enkel bepaalde nummers staan dansjes met twee of meer personen toe. Jammer, want doordat je enkel uit een beperkt aantal nummers kunt kiezen, zul je al snel de hele tijd op hetzelfde nummer staan dansen. Toch zijn deze paar nummers erg geinig. Dit omdat de choreografie zo is gemaakt, dat je jezelf steeds weer in grappige posities moet plaatsen. Zo zul je tijdens het nummer 'Spectronizer' meerdere superheldenposes moeten aannemen, met heel wat gelach als gevolg. De choreografie is excellent, verfrissend, en heeft een haast perfecte balans tussen serieuze en grappige pasjes. Dit zowel in de singleplayer als in de multiplayer modi.
Popmuziek ten top
De muziek brengt zoals gewoonlijk een boeiende mix tussen hedendaagse hits en oudere klassiekers. Zo kun je je onder andere aan 'I Was Made for Lovin' You' van Kiss en 'Barbra Streisand' van Duck Sauce wagen. De muziek legt de focus vooral bij pop en het zijn dan ook mensen die van dit genre houden, die hun heil zullen vinden bij Just Dance 3. De choreografie laat zich steevast sterk beïnvloeden door de muziek. Bij oude klassiekers horen ook klassieke danspasjes, zoals het pasje waarbij je moet doen alsof je loopt. Hedendaagse nummers kennen dan weer meer zwoele en sexy kronkels.
Hoge levels aan de top
De danspasjes komen op de Xbox 360-versie ook beter tot hun recht, niet alleen fysiek vanwege de Kinect registratie, maar ook virtueel vanwege de betere graphics. De virtuele personages en de achtergronden zijn veel duidelijker en helderder dan op de Wii-versie. Logisch natuurlijk, aangezien de Xbox 360 een sterkere console is. En precies daarom heeft de Xbox 360-versie een speciale modus waarbij je je eigen dansroutines kunt samenstellen om deze vervolgens ook in het echt uit te voeren bij een nummer naar keuze. Je kunt ook dansroutines uitwisselen via Xbox Live, maar ook hier is dit slechts mogelijk bij een beperkt aantal nummers.
Ook deze limiet kan frustrerend zijn, maar dit is al snel vergeven wanneer je naar jezelf kijkt op het scherm. Je opgenomen pasjes zien er ook goed uit, omdat Just Dance 3 je helemaal in het kleurrijke neonlicht zet. Ten slotte is er nog de Sweat modus waarbij je jezelf een echte workout kunt geven. Erg speciaal is deze modus niet, maar het is een leuke extra voor wie zijn of haar conditie wil testen.
Oerdegelijk
De Xbox 360-versie van Just Dance 3 kampt met dezelfde minpunten als de Wii-versie, zijnde een gebrek aan originaliteit. Toch blijft de gameplay zeer leuk, mede door de goede registratie van Kinect, de knappe choreografie en het mooie aanbod aan nummers. En ook hier is het zo dat je liever niet in je eentje speelt en de meeste fun uit de multiplayer zult halen. De Xbox 360-versie is beter wanneer je kijkt naar de graphics. De mogelijkheid om je eigen routines te bedenken en deze vervolgens online te gooien, zal voor creatieve geesten ook uren plezier bieden. Helaas kun je hiervoor, alsook bij de multiplayer, maar een beperkt aantal nummers gebruiken, maar dat mag de pret niet drukken. Just Dance 3 is een oerdegelijke dansgame die zichzelf niet te serieus neemt.