Journey Review

door Wouter
donderdag, 01 maart 2012 om 16:00
En dan bevind je je ineens in de woestijn compleet omsingeld door zand. Een zwoel briesje waait door je haren, je hoort kalme muziek op de achtergrond en heel ver in de verte zie je een hoge berg. Aangezien er verder niets anders te zien is dan zand begin je maar richting die berg te lopen. Een lange reis vol met wonderbaarlijke plekken. Dat is waar de game Journey om draait.
Maar is het wel een game? Dat is iets wat wij ons meerdere malen afvroegen toen wij Journey speelden. Je doorkruist een gigantische woestijn waar maar geen einde aan lijkt te komen. Je kunt niet vechten en niet schieten. Je kunt niet rennen en niet klimmen. In plaats daarvan beweeg je je in een langzaam tempo vooruit en laat je je meenemen door de wind. Alleen maar op weg naar die berg in de verte. Dat Journey anders is dan de hedendaagse games mag wel duidelijk zijn, maar of dit erg is? Wij vinden van niet.
Je eerste stapjes
Zodra Journey begint merk je direct dat dit niet een alledaags spel is. Je hebt geen hoofdmenu en je hoeft niets in te stellen. In plaats daarvan zie je wanneer het spel start zand, zand en nog eens zand met onderin de befaamde tekst ‘Press Start’. Druk op die knop en het beeld verplaatst zich naar een eenzaam poppetje dat stil en alleen op de grond zit. Beweeg het pookje op je controller en het poppetje komt in beweging. En zodra je de zandheuvel die recht voor je neus staat hebt beklommen, zie je van achter de horizon een berg omhoog doemen. De tekst ‘Journey’ verschijnt in beeld en vanaf dat moment begint een reis die je niet snel zult vergeten.
Meer gaan we niet verklappen over de reis die je ondergaat in Journey. Zowel het verhaal als de dingen die je tegenkomt, blijven hun magie het beste behouden als je er niets vanaf weet. Wel kunnen we vertellen dat je een wonderbaarlijke reis tegemoet gaat. Tenminste, als je van dit soort dingen houdt. Wat direct duidelijk moet zijn is dat dit spel niet geschikt is voor iedereen. Ben je iemand die liever zoveel mogelijk actie op zijn scherm ziet, dan kun je Journey beter laten liggen. De mensen die een paar prachtige plaatjes met sfeervolle muziek op de achtergrond wel kunnen waarderen, doen er goed aan om Journey in de gaten te houden. Wij stonden in ieder geval een paar keer met onze mond open.
Verschillende kleuren zand
Wie denkt dat een woestijn niet genoeg afwisseling kan bieden zit er flink naast. Ondanks dat je het gehele spel last zult hebben van zand op plekken waar het niet hoort, weet de woestijn je steeds weer te verrassen. Een ondergaande zon die voor een rode gloed zorgt, een maan die het zand een blauw kleurtje geeft of een donkere grot waar alles lijkt te gloeien. Kortom, achter ieder heuvel wacht je weer iets anders. Of het nou andere kleuren zijn, een complete ruïne of een groots bouwwerk, Journey weet op visueel gebied constant de aandacht vast te houden.
De visuele pracht is pas het topje van de ijsberg. De muziek is het gene wat de wonderbaarlijke reis compleet maakt. De muziek lijkt zich op ieder stapje dat je maakt, aan te passen. Iedere plotselinge gebeurtenis en ieder dramatisch moment is precies afgesteld met de muziek. Zorg dat er dus niemand thuis is en je het geluid van de tv lekker hard aan kunt zetten. Op die manier haal je het meeste uit Journey.
Licht als een veertje
Al dat lopen zou op den duur ook maar gaan vervelen. Gelukkig kun je je ook sierlijk door de lucht verplaatsen. Om dit nou ‘springen’ te noemen, klinkt weer zo gewoontjes en Journey is alles behalve gewoon. Wij gebruiken daarom liever het woord zweven. Het sierlijk opstijgen om vervolgens zacht neer te dalen. Zo’n majestueus iets zou alleen maar verpest worden door het barbaarse woord: springen. Maar nu weer even centraal. Je kunt dus zweven, maar dit kun je niet naar alle hartenlust doen. Je draagt namelijk een sjaal en hoe langer die sjaal is, hoe langer je kunt zweven. Zodra je bent neergedaald kun je echter niet meteen weer opstijgen. Je sjaal moet dan eerst opladen. Dit kun je bij een bepaald soort wezens doen, waar we verder niet op in zullen gaan vanwege het verhaal. Wel kunnen we vertellen dat deze wezentjes je op je gehele reis vergezellen.
Een reis voor twee
Wil je op zo’n lange reis liever wat ander gezelschap, dan regelt Journey dit ook voor jou. Het spel beschikt namelijk over een multiplayer modus. Zoals we eerder al vermelden ontbreekt er een menu. Je kunt dus niet andere spelers uitnodigen of op uitnodigingen ingaan. In plaats daarvan kan het zo maar zijn dat er naast je een andere speler loopt. Voor hetzelfde geval is het je buurman. Waar deze persoon echter vandaan komt en wie hij is, zul je nooit weten. Er is geen enkele vorm van communicatie mogelijk tussen spelers, op non-verbale communicatie na tenminste. Toch is dit niet vervelend. Het draagt bij aan het mysterieuze sfeertje van het spel. Alles in Journey is mysterieus. Wat is er op die berg, hoe ben je in de woestijn beland en waarvan zijn die ruïnes? Dit alles maakt je reis zo aangrijpend.
Maar wat is de toegevoegde waarde? Wanneer spelers bij elkaar staan, laden ze elkaars sjaals op. Dit maakt het dus mogelijk om oneindig lang te blijven zweven zo lang je maar dicht bij een andere speler blijft. Dit zorgt voor aardig wat sierlijke taferelen. Jammer genoeg blijft het hierbij. Het voelt alsof de multiplayer een beetje tekort komt. Begrijp ons niet verkeerd, Journey is geweldig vanwege zijn eenvoud en de multiplayer is een leuke toevoeging. Zeker omdat je het spel na ongeveer drie uur hebt uitgespeeld. Maar verder brengt het rondlopen met een andere speler niets extra met zich mee. Je zult dezelfde reis en dezelfde ervaring doorlopen of je nou alleen bent of met z’n tweeën.
Visuele pracht
Journey is van de makers van Flower en dat is wel te merken. Beide games zijn lang niet voor iedereen weggelegd. Zoek je actie of spanning dan kun je beter opzoek gaan naar een andere titel. Journey brengt een prachtig verhaal dat zowel een lust is voor het oog als voor het oor. Houd je van dit soort dingen dan is Journey een game die niet in je collectie mag ontbreken. De multiplayer komt niet helemaal tot zijn recht naar onze mening, maar laat dat de pret niet drukken. Journey blijft een prachtige game voor jong en oud.