Jersey Boys Review

door ana-nl
maandag, 16 juni 2014 om 17:35
Niemand minder dan Clint Eastwood stond achter het roer van de verfilming van Jersey Boys. Een titel die in de theaterwereld al welbekend is komt nu ook naar het witte doek. Jersey Boys vertelt het verhaal van een kwartet achter een grote hoeveelheid wereldberoemde hits.
Jersey Boys is dus al te zien geweest op het toneel, zo ook in Nederland waar de voorstelling grote belangstelling kreeg. Er kan met gemak gezegd worden dan Jersey Boys qua film veel weg heeft van de musical, maar dit is allerminst een slecht teken.
In het verhaal van Jersey Boys leer je vier jongens uit Jersey kennen die bizarre hoogte- en dieptepunten hebben meegemaakt. Een waargebeurd verhaal over roem, rijkdom, geld en ijzersterke hits die vandaag de dag nog steeds na echoën door de hele muziekindustrie.

Zingen onder een straatlantaarn

We beginnen het verhaal waar alle jongens nog enorm jong zijn. Frankie Valli (John Lloyd Young) is nog minderjarig en een naïeve jongeman die gaat en staat waar Tommy DeVito (Vincent Piazza) ook gaat. Dit brengt Frankie dan ook meteen aan het begin van de film in de problemen. Tommy is namelijk een louche jongeman die er nog wat andere inkomstenbronnen op nahoud.
De jongens hebben het idee om een kluis te stelen, maar alles valt natuurlijk in het water. Vette pech, de kluis is zo zwaar dat het de neus van de ontsnappingsauto de lucht in tilt. De jongens planten de auto in een juwelier, het alarm gaat af en ze moeten voorkomen.
Jersey Boys

Het begin van iets moois

Tommy moet negen maanden brommen. Frankie is minderjarig en komt er bij de rechter vanaf met een waarschuwing. Nadat Tommy heeft besloten om Frankie met zijn unieke stem bij zijn groepje te doen zijn ze op zoek naar een doorbraak. Een doorbraak die van de jongens meer moet maken dan een groepje dat optreedt in kleine cafeetjes.
Maar er ontbreekt nog een jongen in hun groep. Ze vinden versterking in de vorm van iemand die al een hit op zijn naam heeft staan: Short Shorts. Het is deze jongen die ze dus binnenhalen en daarna vormen ze de groep 'The Four Seasons'. Dit was het begin van het succes van de jongemannen uit Jersey. Hierna volgens en diverse hoogte- en dieptepunten.
Jersey Boys

Een duidelijke ‘musical feel’

Dat de film een duidelijke musicalsmaak heeft merk je uit meerdere elementen uit de film. Mensen die de musical al hebben gezien, kunnen misschien struikelen over het feit dat ze kijken naar iets dat ze al gezien hebben. En dan niet alleen qua verhaal. Zelfs sommige grappen en tekst zijn één op één uit de musical gehaald.
Ook merk je aan de film dat het niet alleen een film is, maar qua acteerwerk meer lijkt op een gefilmde musical. Alles lijkt soms een beetje over de top en anders dan je zou verwachten van een film. Zo kijken de karakters soms tussen de bedrijven door recht in de camera en vertellen je, net als in de musical, ondersteunend aan het verhaal wat er gebeurt.
Is dit hinderlijk? Allerminst. Er is bewust gekozen om deels dezelfde route te bewandelen die de musical ook heeft gedaan. Zo voelt het verhaal minder serieus aan en zijn er leuke elementen uit de musical gepakt en in de film gestopt. De aspecten maken de film dynamischer op een manier die precies past bij muziek, die er van tijd tot tijd voorbij komt. Ondanks deze vele gelijkenissen die de film kent met de musical is het absoluut geen ‘copy paste’.

Tot in de putjes verzorgd

Wanneer we kijken naar wat er op het scherm te zien is, ademt dit kwaliteit. Er zijn mooie locaties gekozen om te filmen, de kostuums zien er geweldig uit en door te tijd heen zie je de personages fysiek ouder worden op een manier die niet te overdreven is. Een klein minpuntje is aan het einde van de film waar de acteurs enorm oud zijn gemaakt. Dit is slecht gedaan, want je ziet de verschil in huidskleur bij de stukken in het gezicht.
Verder is alles tot in de puntjes verzorgd. De cast is bijzonder goed en moet daarvoor enorm geprezen worden en ook Christopher Walken vertolk een rol die perfect bij hem past. Met het casten van Walken krijgt de film een extra stukje kwaliteit.
Jersey Boys

Meer dan een verfilming van een musical

Mensen die de musical hebben gezien, hoeven niet te vrezen voor een kopie van wat ze eerder hebben gezien. De film kent ijzersterk acteerwerk door een geweldige cast, iconische hits als ‘Sherry Baby’, ‘Walk Like a Man’ en ‘Big Girls Don’t Cry’. Het verhaal is waargebeurd en neemt je op een bijzondere wijze mee door het succes van vier jongens uit Jersey. Op een enkele kanttekening na als de special effects is het een sterke film die ongetwijfeld in de smaak valt bij muziek-, musical- en filmliefhebbers.