Jason Bourne Review (Blu-ray) - Jason is terug!

vrijdag, 02 december 2016 om 14:00
Het is inmiddels alweer bijna tien jaar geleden sinds Matt Damon voor het laatst in de rol van Jason Bourne kroop. Althans, tot deze zomer de gelijknamige film Jason Bourne aan de reeks werd toegevoegd. In onze Jason Bourne review lees je of de inmiddels 46-jarige acteur de rol van ex-agent nog steeds overtuigend weet neer te zetten!
Het heeft even geduurd, maar acteur Matt Damon en regisseur Paul Greengrass hebben na bijna tien jaar wederom de handen ineengeslagen om een nieuw deel in de saga van Jason Bourne te vertolken. De laatste film die door het duo werd gemaakt, The Bourne Ultimatum, stamt namelijk alweer uit 2007. In 2012 werd The Bourne Legacy aan de reeks toegevoegd, met een nieuwe regisseur en hoofdrolspeler, maar in de ogen van veel fans maakte dit deel hierdoor toch niet écht onderdeel uit van de Bourne films.

Een duister verleden

Jason Bourne speelt zich af na de gebeurtenissen uit de vorige Bourne films. Jason houdt zich al tijdlang schuil voor de CIA en wil eigenlijk niks meer met zijn verleden te maken hebben. Dit verandert echter wanneer hackster Nikki Parsons geheime documenten steelt die nieuwe informatie over Jasons verleden aan het licht brengen. Het blijkt dat niet alles is zoals het lijkt...
Jasons zoektocht naar de waarheid brengt hem langs een hoop verschillende plaatsen. Zo begint de film in Athene, maar doet deze gedurende Jasons missie zich voortzet ook plaatsen als Berlijn, Londen en Las Vegas aan. De immer veranderende locaties zorgen ervoor dat de settings fris blijven.
jason bourne review

Stampvol knallende actie

Bourne films bevatten natuurlijk een hoge dosis actie en dat is in Jason Bourne niet anders. De kogels vliegen je als het ware om de oren en de razendsnelle achtervolgingsscènes zorgen ervoor dat je telkens weer intensief volgt wat er op het beeld gebeurt.
Neem bijvoorbeeld de gebeurtenissen die zich aan het begin van de film in Athene afspelen, waarbij Bourne en Parsons zich een weg moeten banen enorme demonstrerende menigte. Dit gaat gepaard met de nodige molotov cocktails, SWAT teams, snipers en een spannende motorachtervolging. Zonder te veel van het verhaal te verklappen weet Jason Bourne de kijker bovendien zeker te schockeren. Bovendien zijn de vele vechtscènes die in de film langskomen goed uitgevoerd.
jason bourne review

Matt Damon kan het nog steeds

Hoewel het wel duidelijk te zien is dat acteur Matt Damon aardig wat jaartjes ouder is geworden sinds zijn laatste Bourne-film uit 2007, heeft dit echter geen gevolgen voor de vele actiescènes die de film bevat. Matt Damon lukt het namelijk nog steeds om een overtuigende Jason neer te zetten.
Zowel de eerder genoemde vechtscènes als de achtervolgingen komen overtuigend uit de verf en alleen aan zijn uiterlijk is te merken dat er wat jaartjes voorbij zijn gegaan. Daarnaast is het gewoon tof dat Matt Damon wederom in deze rol gekropen is, aangezien een Bourne film eigenlijk niet compleet is zonder hem. Zijn terugkeer zal voor veel fans dan ook ongetwijfeld een groot pluspunt zijn.
jason bourne review

Realisme niet ten top

Hoewel de actie in de film erg sterk is, bevat de nieuwe Bourne film soms echter wel vrij onrealistische momenten. Nu kijk je een Bourne-film dan ook niet per se vanwege het realisme (maar waarschijnlijk eerder vanwege de actie), maar sommige scènes hadden wel een tikkeltje realistischer gemogen. Dit gaat voornamelijk om momenten die zich tegen het einde van de film afspelen.
Zonder te veel te verklappen zitten er momenten in die een persoon, zelfs een ex-agent als Jason Bourne, realistisch gezien gewoon bijna niet had kunnen overleven. Het is dan al helemaal dan niet mogelijk om een aantal seconden later vrolijk weer op te krabbelen en weg te rennen; juist.
Gelukkig maken de special effects, die wel weer overtuigend uitgevoerd zijn, samen met de knallende actie een hoop goed.

jason bourne review

Jason Bourne Review - Solide actievermaak

Al met al genomen staat Jason Bourne garant voor zo'n twee uur aan keihard actievermaak. Matt Damon weet nog steeds hoe hij de rol van Jason Bourne overtuigend moet neerzetten: zijn hogere leeftijd is eigenlijk alleen aan zijn uiterlijk te merken. De film zit stampvol met keiharde actiescènes en goed uitgevoerde special effects, waardoor je bijna de gehele twee uur lang aan de buis gekluisterd zit.
Daarnaast bevat de Blu-ray versie van de film nog een aantal toffe extra's, waardoor je nog wat extra kijkplezier aan je ervaring kan toevoegen. Jason Bourne is dan wellicht niet de beste film in de Bourne saga, maar je tijd waard is hij zeker wel.