Injustice: Gods Among Us Review

donderdag, 18 april 2013 om 18:30
Marvel versus DC is een strijd in stripboekland die fans al jaren bezighoudt, maar wat zou er gebeuren als de DC-karakters door een samenloop van omstandigheden het ineens met elkaar aan de stok krijgen? Dat er dan in ieder geval een hoop rake klappen vallen, bewijst de nieuwe fightinggame Injustice: Gods Among Us.
In Injustice staan de verschillende superhelden en -schurken binnen het DC-universum centraal. Dat betekent dat we met en tegen bekende personages als Batman en Superman mogen vechten en in de verhaalmodus laat ontwikkelaar NetherRealm Studios, bekend van de Mortal Kombat-serie, de twee superhelden zelfs tegen elkaar knokken. Fans van de DC-stripboeken zullen wel weten dat DC niet vies is van alternatieve dimensies en ook Injustice tapt uit ditzelfde dimensievaatje.
De ontwikkelaar heeft namelijk een realiteit gecreëerd waarin Superman door een samenloop van omstandigheden een dictator is geworden. Batman heeft niets met deze manier van regeren en organiseert het verzet. Vrijwel alle bekende gezichten uit het DC-universum hebben zich aangesloten bij een van deze twee kampen. Vervolgens worden er verscheidene superhelden uit een alternatieve dimensie gehaald om de dictatorische Superman te stoppen en moeten veel superhelden het tegen zichzelf opnemen om de wereld te redden. Volg je het nog?
Slechte cutscenes
Zoals uit bovenstaande alinea blijkt is Injustice voorzien van een complex en goed verhaal, een bijzondere prestatie in een fightinggame. In games als Marvel vs Capcom 3 is het verhaal bijvoorbeeld niet meer dan een manier om bekend te raken met de verschillende personages. Hoewel je hier ook stap voor stap kennis maakt met de kwaliteiten van de verschillende vechtersbazen, is het daadwerkelijke verhaal ook goed genoeg om door te blijven spelen.
Gevechten worden afgewisseld met tussenfilmpjes die de aandacht vasthouden door de geweldige voice-acting (op de tenenkrommende oneliners van Green Arrow na). Er is zelfs een aantal quick-time events toegevoegd waarbij je al voor het daadwerkelijke gevecht wat klappen aan de tegenstander kunt uitdelen, zodat je aandacht nooit de kans krijgt om te verslappen. Verwacht geen onverwachte plottwists als in BioShock Infinite (het einde van Injustice zie je al van mijlenver aankomen), maar de dialogen tussen de verschillende personages loodsen je met gemak van gevecht naar gevecht.
Jammer is dan ook dat de tussenfilmpjes er grafisch zo slecht uitzien. Een vreemd probleem, omdat de daadwerkelijke gevechten wel prachtig ogen. Pas als er een cutscene begint gaat de kwaliteit van het beeld aanzienlijk achteruit. Plotseling zijn de personages een stuk minder gedetailleerd en vooral het uiterlijk van de stad kan anno 2013 echt niet meer. De flats zijn grauwe blokken, en als ze in een zeker filmpje worden omgegooid, kunnen we een lach niet onderdrukken; zo knullig zien we het zelden. Gelukkig zien de gevechten er zoals gezegd een stuk beter uit. De strakke pakken van de vechtersbazen hebben felle kleuren en er is veel aandacht besteed aan de details.
Geweldige fanservice
Een van de grootste pluspunten van deze game is het fantastische rooster aan klassieke DC-karakters waar je uit kunt kiezen – elk met eigen vechtstijl en combo's, maar daar blijft het niet bij wat fanservice betreft. Ook van de verschillende arena's waar de gevechten plaatsvinden zullen veel DC-liefhebbende hartjes sneller gaan kloppen. Hoewel het merendeel van de op dit moment aanwezige arena's uit het Batman-universum komt (Wayne's Manor, de Batcave, Arkham Asylum) zitten er in iedere map wel een paar easter eggs verstopt die de echte fans vast en zeker zullen waarderen. De interactiviteit van deze maps laat je zelfs gebruik maken van de indrukwekkende achtergronden.
Door de muur
Er is een speciale knop toegewezen voor het gebruiken van je omgeving. Op de Xbox 360 druk je de RB-knop in als je voor een interactief onderwerp staat. Zo kun je bijvoorbeeld een grote glazen bol uit de arena van Aquaman naar je vijand smijten. Naast deze interactieve objecten bestaan de levels in Injustice uit verschillende niveau's, waar je met een beetje strategie je tegenstander naartoe kunt trappen. Het is natuurlijk geen uniek concept – de Dead or Alive-games deden ook al iets dergelijks – maar het blijft erg vet om vijanden moeiteloos door muren te slaan.
Lege Utility-riem
Nu we het toch over vette momenten hebben, met de hypercombo's gaat NetherRealm Studios zó ver over de top dat het weer goed is. The Flash rent letterlijk een rondje om de aarde als aanloop voor een superslag en Batman gooit heel de inhoud van zijn Utility-riem naar zijn vijanden. Uiteraard kun je deze superkrachtige aanvallen niet de hele tijd gebruiken; je zult eerst een meter op moeten bouwen die uit drie delen bestaat.
Denk echter goed na voordat je deze meter leegt, want datzelfde balkje wordt ook gebruikt voor het 'Wager-systeem'. Zoals de naam al doet vermoeden, kun je met dit systeem een weddenschap aangaan met je opponent. Je zet allebei een aantal delen van je opgespaarde hypermeter in en de winnaar krijgt vervolgens een stuk van zijn levensbalk terug of deelt extra schade uit. Deze dubbele functie van je hyperbalk maakt het gebruik ervan een stuk spannender, laten we dus hopen dat meer vechtspellen dit systeem toepassen.
Onder de nieuwe, flitsende elementen gaat gelukkig ook een robuust vechtsysteem schuil, al hadden we eigenlijk niet anders verwacht van de ontwikkelaar achter de Mortal Kombat-games. Het vergt wat oefening om alle systemen onder de knie te krijgen (de interactieve omgeving, verschilllende niveau's van de levels, het wager systeem), maar de uitgebreide tutorial leert je in een paar stappen de basis. Met het uitspelen van de verhaalmodus leer je dan spelenderwijs de plus- en minpunten van iedere superheld. Als je online ook je mannetje wilt staan zul je echter wel wat uurtjes door moeten brengen in de training modus, het niveau van de online community ligt op het moment van schrijven namelijk al best hoog.
Online feest
Gelukkig is het online een feest met Injustice: Gods Among Us. Er zijn genoeg modi om je weken zoet te houden en zelfs het meekijken met de knokpartijen van andere spelers is verrassend vermakelijk omdat het zo gemakkelijk gaat. We weten natuurlijk niet of de kwaliteit van de servers nog altijd even hoog ligt als spelers massaal aan de slag gaan, maar toen wij de game speelden hebben we nooit last gehad van lag of verbroken verbindingen. Iets wat belangrijk is in alle online games, maar voor vechtgames helemaal essentieel is, aangezien het verschil tussen winst en verlies vaak afhangt van een goed getimede combo.
Voor de fans
Injustice: Gods Among Us is op eigen kracht al een zeer goede fightinggame, maar wordt pas echt geweldig als je een DC-fan bent. Zonder enige kennis van Superman en de andere karakters is er echter ook genoeg lol aan deze game te beleven, omdat er voldoende vernieuwende elementen zijn toegevoegd om ervoor te zorgen dat dit niet de zoveelste vechtgame is. Als je Iron Man en zijn Marvel-maatjes niets aan vindt en toch op zoek bent naar een goede vechtgame met superhelden in de hoofdrol, dan kun je Injustice niet laten liggen.