Hustle Kings Review

maandag, 27 februari 2012 om 15:00
De lancering van de PlayStation Vita biedt ons tal van actievolle games en menig gamer zal inmiddels honderden mensen vermoord hebben en vele races gewonnen. Juist daarom is het fijn dat we op het apparaat ook een beetje kunnen relaxen met een lekker potje biljart. Of levert Hustle Kings ons enkel stress op?
In Hustle Kings staat maar één ding centraal: poolen. Rustig met je keu een balletje wegtikken om een ander balletje in een gat te stoten. Eenieder die in het echt leven wel een spelletje biljart heeft gespeeld, zal weten dat het in praktijk niet zo simpel is en gelukkig realiseert ontwikkelaar VooFoo Studios zich dit. Je zult dan ook moeten berekenen waar precies je de bal wilt raken, met welke hoek en met welke snelheid. De betere speler houdt bovendien rekening met volgende stoten. Er valt dus genoeg te doen binnen dit ogenschijnlijk simpele concept en dat maakt elke stoot tot een uitdaging.
Stoten met gevoel
Bij het daadwerkelijk uitvoeren van de hierboven beschreven acties speelt de besturing natuurlijk een centrale rol. Die is doorgaans gelukkig prima in orde. Met het rechter pookje kun je de keu rond de bal draaien en met het touchscreen kun je bepalen waar precies je de bal wilt raken. De rechter schouderknop geeft je de keuze uit verschillende cameraperspectieven en tot slot kun je een bepaalde kracht aan je stoot geven door op het touchscreen een mini-keu naar achter te bewegen en vervolgens naar voren te stoten. Het werkt allemaal intuïtief en het gebruik van het touchscreen geeft deze versie van Hustle Kings een kleine meerwaarde ten opzichte van de PlayStation 3-versie.
Een klein probleem is wel dat het rechter pookje nogal gevoelig is en daardoor kan het lastig zijn de keu precies goed aan te leggen. Vooral bij verdere stoten, waar een kleine beweging grote gevolgen heeft, levert dit al gauw frustratie op. De ervaren biljarter weet dat dit vaak een erg precieze sport is en juist daardoor is het vervelend dat de besturing soms net niet subtiel genoeg is. Het resultaat uit zich vaak in gemiste kansen of potjes die buitengewoon lang duren. En dat uit zich vervolgens in gefrustreerde gamers die besluiten om toch maar een ander spel te spelen.
Schiet nou toch eens op!
Misschien nog vervelender is het feit dat wanneer je tegen de computer speelt, diens beurt niet automatisch overgeslagen kan worden. We hebben in elk menuutje gespeurd en elke knop tevergeefs ingehouden, maar je kunt niet de gehele beurt van de tegenstander doorspoelen. Weliswaar kun je na ongeveer een seconde individuele stoten wegdrukken, echter dit resulteert bij de hogere moeilijkheidsgraden alsnog in tientallen seconden aan gefrustreerd buttonbashen. Logischerwijs is dit probleem nog erger in de multiplayer, waar beurten helemaal niet overgeslagen kunnen worden. Hustle Kings is dan ook vooral geschikt voor gamers die erg veel vaardigheden of geduld hebben. Tenzij je graag naar de beurt van anderen kijkt, natuurlijk.
Ontspan
Desondanks moeten we toegeven dat het virtuele poolen best ontspannend werkt. Het tempo ligt laag, soepele jazz vult de achtergrond en de verschillende moeilijkheidsgraden geven iedere speler een kans. Heb je liever wat meer hulp, dan toont het spel je via lijntjes hoe de ballen zullen rollen en met welke hoek de beoogde bal geput zal worden. Op de hogere moeilijkheidsgraden heb je die hulpmiddelen niet en zul je dus zelf de stoten in moeten schatten. Dat maakt het gevoel van overwinning bij een gewonnen potje natuurlijk een stuk groter. Het is en blijft immers erg cool om een wedstrijd af te sluiten met een ongelofelijk ingewikkeld shot, waarbij je je indenkt het met de keu achter je rug en de ogen dicht te doen.
Waar is het bier?
Helaas zijn dergelijke acties natuurlijk enkel bij een echt potje pool mogelijk, iets wat toch een stuk leuker blijft dan deze virtuele variant. Hoewel de uitvoering van VooFoo prima is, mist het simpelweg gezelligheid. Dat je in Hustle Kings waarschijnlijk een stuk beter bent, kan helaas niet opboksen tegen poolen met een potje bier en een groepje vrienden. Dat ligt niet aan VooFoo; pool is gewoon niet het soort activiteit dat zich volwaardig naar een game laat vertalen. Hoe goed de technische kant ook wordt overgenomen, de gezelligheid blijft achter. Daar ontkomt zelfs Hustle Kings niet aan.
Eén groot voordeel dat deze game heeft ten overstaande van ‘het echte werk’, is de mogelijkheid om met een druk op de knop een groot scala aan verschillende modi ter beschikking te hebben. Zo kun je altijd voor het klassieke 8-ball gaan maar ook voor bijvoorbeeld trickshots, waarbij je op specifieke en ingewikkelde wijze ballen moet putten. Denk verder aan Cutthroat, waarbij jouw setje ballen over moet blijven en 14.1 Continuous, waarbij je als eerste dertig ballen tracht te putten. En dat is slechts een kleine selectie uit de vele modi die beschikbaar zijn.
Goede ontwikkelaar, slechte keuze
Ontwikkelaar VooFoo heeft met Hustle Kings een degelijke pool-game afgeleverd getuige de vele modi, ontspannende werking en doorgaans prima controls. Helaas blijkt pool niet bepaald geschikt als game, aangezien het voornamelijk de gezelligheid mist. Daardoor valt het feit dat je veel moet wachten en de besturing wat overgevoelig is, des te meer op. Aangezien het spel zich het beste in korte sessies laat spelen en daardoor op de PlayStation Vita iets beter tot zijn recht komt dan de consoleversie, belonen we deze editie met een iets hoger cijfer. Het predicaat ‘goed’ valt echter nog altijd niet aan Hustle Kings toe te kennen.