House of Hammer Review op Discovery Plus – Je weet niet wat je ziet!

zaterdag, 17 september 2022 om 15:00
house of hammer s1 v1 4320x3240f1663166478
Armie Hammer: zijn sterrenstatus kon in Call me by your name, samen met Timothée Chalamet, niet groter. En toch viel hij in één klap van die troon. Hij is gecanceld in Hollywood na berichten over kannibalisme. Wat er precies aan de hand is, zie je in House of Hammer op Discovery+.
In totaal zijn er drie afleveringen: Love Bomb, Sins of the Father en Follow the Money. Het is met name de eerste aflevering die ontzettend schokkend is. Er komen ex-liefjes van Hammer aan bod, waarbij hele privé online gesprekken getoond worden tussen Hammer en de geliefde. Daarin staan opmerkingen dat hij een vrouw zijn eigen dier wil maken, zoals in de film The Secretary (met Maggie Gyllenhaal, te zien op Viaplay) en dat hij het liefst het hart van een vrouw eruit zou willen rukken, ware het niet dat hij zonder haar kan. Het hart van een beest schijnt hij eerder al gegeten te hebben.

Kannibalisme, bondage en wat nog meer?

Ook wil hij testen of hij een vrouw vast kan binden en daarna kan kijken met hoeveel mensen ze seks zou willen, voor hem. De eerste aflevering toont dat Hammer een duidelijke voorkeur heeft voor BDSM (Bondage and Discipline), waarbij meteen duidelijk is dat er geen wederzijds vertrouwen is tussen hem en zijn liefje. Hij is dominant en meerdere vrouwen komen angstig aan het woord. Eén vrouw schijnt zelfs vier uur lang door Hammer verkracht te zijn.
Als filmkenner denk je misschien wat is er gebeurd met deze goed ogende acteur, die onder meer schitterde in The Social Network? In één aflevering is het de maker van de serie duidelijk bedoeld om te laten zien dat het niet alleen Armie is waarmee iets aan de hand is, maar dat zijn hele familie verkeerd is. Het is voor de kijker interessant om een inkijkje te krijgen in de familie Hammer, want kennelijk was Armie Hammers opa Armand Hammer een man die jarenlang aan het roer stond van de oliemaatschappij Occidental Petroleum. Ook had hij goede relatie met de Sovjet-Unie. Hoewel het niet bewezen is, hint de documentaire erop dat hij een spion zou zijn geweest van de Russen. Duidelijk is in ieder geval dat Armie Hammer uit een bizar rijke familie komt en dat kennelijk de mannen altijd maar deden waar ze zin in hadden.

Vreemde drieluik

Dat er iets mis is met de hele familie Hammer, wordt ook beweerd door een tante van Armie. Zij heeft het één en ander meegemaakt en wil graag op camera de eerdere dames uit de eerste aflevering steunen. Hoewel ook haar verhaal schokkend en zielig is, is de ‘angle’ die gebruikt wordt een beetje willekeurig. Want in de hele documentaire reeks wordt enkel één familielid van de Hammer familie aan woord gelaten, terwijl het wat overtuigender was geweest als hier nog meer familieleden aan het woord waren gekomen. Zeker als blijkt dat de tante in kwestie ergens onterfd is, kunnen er wat vraagtekens geplaatst worden.
Ook de laatste aflevering lijkt er een beetje los bij te hangen, waarbij de invalshoek is of de familie Hammer de prijs moet betalen voor macht, privilege en roem. Het lijkt daarmee een iets te ambitieus project alsof in drie afleveringen geprobeerd is een hele familie bloot te leggen. Het was beter geweest als de documentaire zich enkel en alleen zou richten op Armie Hammer, die overigens nog steeds vrij rond loopt. En dat is als kijker wat je je eigenlijk steeds afvraagt: hoe kan dat? Daarmee laat de documentaire wat vragen onbeantwoord.

Armie Hammer, de gevallen ster

De manier waarop alle losse verhalen aan elkaar worden gelijmd lijken, is niet helemaal chique. En daardoor verlies je als kijker ergens je interesse. Zonde, want die eerste aflevering laat je met open mond naar de tv staren. Dit alles omdat deze aflevering helemaal gaat over Armie Hammer en waarbij duidelijk wordt wat hij gedaan heeft. Onze tip: kijk alleen die ene aflevering, scheelt je weer twee uur. Mocht je wat meegekregen hebben van de schandalen rondom Armie Hammer, of je afvragen waarom je nooit meer een film met hem tegenkomt, is de eerste aflevering van House of Hammer dus het kijken waard.