House of Cards seizoen 6 Review - Hoe verder zonder Kevin Spacey?

vrijdag, 30 november 2018 om 17:07
house of cards seizoen 6 review bitterzoete overwinning voor claire 142810 2
Het was bij seizoen 6 van House of Cards natuurlijk de vraag: kan Robin Wright de serie alleen dragen? Dat kan ze deels wel, maar anderzijds niet. Het nieuwe seizoen zit vol met mysterie, verrassingen en plotwendingen. Hoewel het een sterk seizoen is, is de serie niet hetzelfde zonder Kevin Spacey.
Het gemis van Kevin Spacey als Francis 'Frank' Underwood is groot. Ondanks Spacey’s afwezigheid is hij overal in de serie te ‘voelen’. Er is tenslotte een heleboel rondom het karakter gebeurd. De door Robin Wright vertolkte Claire Underwood is tijdens het laatste seizoen voortdurend bezig met het afstoten van Francis. Het is duidelijk te zien aan de emoties op het gezicht van Claire: afschuw van haar gestorven man Frank. In alle gesprekken die de vrouwelijke president voert komt Frank naar boven. Door dat gespreksonderwerp verandert de glimlach van Claire in een nors gezicht. De dood van Francis Underwood is een het hoofdthema en dé centrale vraag in seizoen zes van House of Cards.

Niet iedereen is tevreden met Claire

Naast dit hoofdthema wordt het subthema in de eerste aflevering al snel duidelijk: Niet iedereen is het eens over Claire Underwoods geschiktheid om president van Amerika te zijn. Het is voor Claire overleven. Vooral de oligarchieën in Amerika zijn het er niet mee eens. Claire Underwood betekent verandering en het niet nakomen van Franks beloftes in hun ogen. Dit thema biedt de serie verder mogelijkheid om nieuwe, belangrijke personages voor te stellen.
Bill en Annette Shepherd (Greg Kinnear en Diane Lane) worden bijvoorbeeld geleidelijk aan het verhaal geïntroduceerd. In het begin lijken broer en zus meelevend en welwillend tegenover Claire. Maar langzamerhand worden hun intenties duidelijker: ze willen Claire weg hebben. Dit is precies wat het laatste seizoen nodig heeft, een controleur, een derde partij met interesses en grote doelen. Verder zien we bekend gezicht Seth Grayson terug in de serie. Hij werkt in seizoen zes voor de Shepherd Freedom Foundation als researcher en tacticus.
Claire probeert haar presidentschap op vele manieren te verdedigen om ervoor te zorgen dat ze niet wordt afgezet. Dit doet ze onder andere door te doen alsof ze ernstig ziek is en haar volledige kabinet te ontslaan om die vervolgens volledig te vervangen door vrouwen. Ook wordt de vrouwelijke president constant bedreigd vanwege haar geslacht, maar ondanks die bedreigingen komt ze gewoon overal opdagen.
De relatie tussen Annette Shepherd en Claire Underwood geeft het verhaal nuance. Beide vrouwen hebben met elkaar op school gezeten en hun vriendschap wordt in de serie met korte scènes en flashbacks uitgelicht. Naarmate de serie voortduurt begint Claire haar oude vriendin steeds meer te wantrouwen over haar intenties. Claire zet daarom haar eigen troef in, waardoor de relatie tussen de twee dames flink onder spanning komt te staan.
Duncan, Bill en Annette

Doug Stamper keert terug en is op missie

De rechterhand van Doug Stamper werd aan het einde van seizoen vijf door Francis en Claire naar een instelling gestuurd omdat hij de schuld kreeg van de moord op journaliste Zoë Barnes. Aan het begin van seizoen zes zie je hoe Doug Stamper al tegenstribbelend de therapie doorloopt. Claire wordt intussen op de hoogte gehouden door Dougs psychiater.
Dit laat zien hoe groot de invloed van Claire Underwood is en hoe groot de drang bij haar is alles in de gaten te houden. Zodra Doug hier achter komt zet hij Claire onder druk en forceert hij haar om hem een presidentieel pardon te geven. Die krijgt hij en hierdoor verlaat hij de instelling. Daarna is Doug op een missie: wraak nemen op Claire en de manier waarop ze Francis heeft behandeld.
Stamper is zo loyaal aan Francis dat hij zelfs na zijn dood voor hem opkomt. Hij kan er maar niet aan wennen en begint met het lekken van informatie over Francis en Claire aan journalist Tom Hammerschmidt. Een oude bekende uit de voorgaande seizoenen. Hammerschmidt is wanhopig. Het lukt hem maar niet om te bewijzen dat Francis achter de moorden op Zoë Barnes en Peter Russo zit. Hij gebruikt Doug om informatie los te krijgen, maar als hij te dicht tegen de waarheid aanzit, pakt dit niet voordelig voor hem uit.
Het gaat zelfs zo ver dat Stamper van de Shepherds, Mark Usher en andere parlementariërs de middeleeuwse missie krijgt Claire te vermoorden in haar eigen oval office. Claire krijgt argwaan en vraagt aan FBI-vicedirecteur Nathan Green om Stamper in de gaten te houden. Maar ook de FBI-vicedirecteur keert uiteindelijk zijn rug naar Claire om vanwege de bedreigingen die hij van haar krijgt over zijn pasgeboren kind.
Doug Stamper

Claire’s zwangerschap

Een van de grote verrassingen dit seizoen is de zwangerschap van Claire. De zwangerschap is aan de ene kant een complete verrassing, maar aan de andere kant lijkt het te dienen als verdedigingstactiek. Francis liet na zijn dood namelijk een nalatenschap achter. In die nalatenschap stond dat al het bezit werd overgedragen aan Doug Stamper, mits Claire en Francis geen kind kregen.
Ja, je raadt het al. Het nieuws kwam voor Stamper als een verrassing. Hij wilde koste wat kost die nalatenschap en Francis wreken. In de spannende ontknoping van dit seizoen wordt duidelijk wat het plan van Stamper is. Daarbij laat hij zijn emoties, voor het eerst in de serie, de vrije loop.
Het seizoen is ingewikkeld, maar dat zijn we wel gewend van House of Cards. Er zijn veel personages met ieder een eigen belang en achtergrondverhaal. Dit maakt het seizoen soms moeilijk te begrijpen en zorgt ook voor meer door elkaar lopende verhaallijnen, maar die complexheid is niet storend. De duisterheid is net als in voorgaande seizoenen te voelen. Het is bovendien lastig om te bepalen wie het bij het rechter eind heeft, Claire of de oppositie.
Claire, Bill en Annette

House of Cards seizoen 6 review - Het stokje netjes overgedragen

Kan Robin Wright seizoen zes van House of Cards dragen? Het antwoord is ja, maar op een andere manier. In de voorgaande seizoenen was Wright namelijk de sidekick van Spacey, maar nu moet ze het alleen doen. Claire is gemeen, wreed en ijzersterk als het gaat om afweren van kritiek. Ze verstijft geen seconde.
Het seizoen was vermakelijk en spannend. Die spanning wordt vastgehouden tot aan de allerlaatste scene waarin alle onzekerheden, van zowel voorgaande seizoenen als seizoen zes, worden beantwoord, maar het einde laat je een beetje onbevredigend achter. Het is een bitterzoete overwinning voor eerste (fictieve) vrouwelijke president van Amerika: Claire Underwood.