House of Cards Seizoen 3 Review (Blu-ray) - Nog altijd even spannend

woensdag, 08 juli 2015 om 13:20
Als er een serie indruk op veel kijkers heeft gemaakt de laatste tijd, dan is het House of Cards wel met Robin Wright en Kevin Spacey. Vanaf vandaag ligt seizoen 3 in de schappen op Blu-ray en DVD. Ons oordeel lees je in deze House of Cards seizoen 3 review.
Na twee uiterst goede seizoenen zit Francis Underwood (Kevin Spacey) op zijn troon. Na diverse mensen op slinkse en mysterieuze wijze (het lijken wel Stalin praktijken) weggewerkt te hebben, is hij de enige man die er toe doet in Amerika. Hij is de President van Amerika. En zijn vrouw, Claire Underwood (Robin Wright) is Ambassadeur.
Ze lijken een perfect koppel. Ondanks de buitenechtelijke avontuurtjes, zoals we gezien hebben in de eerste twee seizoenen. Samen hebben ze het succes bereikt zoals het er nu voor staat. Ze hebben geen kinderen en dus moeten ze op politieke wijze geschiedenis schrijven. Samen staan ze sterk, toch?
house of cards seizoen 3 review

Nieuwe tegenstanders

Dat is de grote vraag in House of Cards seizoen 3. Want het huwelijk tussen de Underwoods begint scheuren te krijgen. De eerste scheurtjes worden min of meer blootgesteld door Thomas Yates (Paul Sparks), een biograaf die een boek moet gaan schrijven over de Amerikaanse president.
De verkiezingen komen er weer aan en dus kan het goed zijn voor Francis Underwood om met een mooie biografie op de proppen te komen. Wel een waarvan hij de regie in handen heeft. Natuurlijk. Hij trekt aan de touwtjes, overal. Al blijkt ook in seizoen 3 dat niet iedereen zich meer zo simpel als marionettenpop laat behandelen.
Een van de rivalen die Underwood namelijk wil wegwerken in de campagne is Heather Dunbar (Elizabeth Marvel). Hij bespeelt haar door een hogere functie elders aan te bieden. Een functie waar normaliter geen mens nee tegen zou zeggen. Hoog aanzien. Een goed inkomen. Wat meer kun je bereiken in het leven? Simpel: The President of the United States of America. Zij heeft maar één doel voor ogen: campagne voeren en zelf de Amerikaanse troon bestijgen.
house of cards seizoen 3 review

Gemende gevoelens

Er zitten, zoals we gewend zijn, weer spannende momenten in seizoen 3 met uiterst interessante dialogen én monologen. Een kenmerk van Francis Underwood is hoe hij de kijker rechtstreeks aankijkt en vuil spuugt. Hoewel hij af en toe best charismatisch kan zijn en niet door en door een slecht hart heeft, botst hij op tegen situaties waarin hij niet wil verkeren.
Vooral als mensen niet doen wat hij wil, wordt hij boos. Dan wendt hij zich tot de kijker. 'Snij alsjeblieft mijn polsen door' zegt hij op een gegeven moment. Ja, de politiek gaat niet altijd over rozen. Kevin Spacey speelt weer de sterren van de hemel. Met zoveel overgave en overtuiging dat je het ene moment van hem walgt en het andere moment haast medelijden met hem hebt. En af en toe moet je gewoon lachen.
house of cards seizoen 3 review

Humor en games

De contrasten zijn soms zo absurd groot. Neem het voorbeeld dat hij met Claire een officiële foto moet laten maken. Hij legt voorzichtig haar hand op haar schouder en de fotograaf vraagt om een lach. Miss Underwood toont een minimale glimlach. Meteen daar achteraan is het shot geplakt van Francis Underwood: de kaken stijf op elkaar. Het is pijnlijk grappig.
Wat oprecht leuk is en blijft en ook nu weer aanwezig is, zijn gameverwijzingen. Eerder zagen we al hoe Kevin Spacey achter zijn PlayStation dook om Killzone te spelen. Ook nu wordt er af en toe weer gehint naar games. Als er iemand langskomt op het Witte Huis zegt hij dat er ook nog wel een PlayStation staat. Hilarisch. Hoor je het Obama al zeggen? Niet echt.
house of cards seizoen 3 review

Goede cast

Ja, Spacey zit in zijn element. Dat acteurs die eerder schitterenden in triple A Hollywood films gecast worden voor een tv-serie, doet niet langer onder. House of Cards is groot en een van de beste tv-series op dit moment.
Dit komt ook omdat de hele cast zijn mannetje staat. Robin Wright zit weer uiterst goed in haar rol. Maar laten we vooral de rest van de acteurs niet vergeten. Want ook Michael Kelly speelt weer de sterren van de hemel met zijn rol als Doug. Hij was uit de game, hinkt wat voort met een stok, maar wil weer meedoen.
Hij is nu nuchter. En wil terug, terug de politiek in. De vraag is alleen welke kant hij kiest. Probeert hij Francis Underwood voor zich te winnen, of kiest hij de kant van de tegenpartij? En wat gebeurt er met dat ene meisje waar hij warme gevoelens voor koesterde? Er gebeuren nog wat schokkende dingen, neem dat van ons aan. En geniet helemaal als Lars Mikkelsen als Russissch terreur ten tonele komt!
house of cards seizoen 3 review

Wat een eindbaas

Het absolute hoogtepunt, en dan komen we toch weer terug bij eindbaas Spacey, ligt bij Underwood. We wisten allang dat hij niet meer in de slaapkamer slaapt van Claire. Maar na zijn avontuurtjes met de jonge journaliste Zoe Barnes, denk je dat hij zo'n type persoon is. Zo'n 'oude' getrouwde man die naast het huwelijk pist door af en toe van bil te gaan met een jonge dame. Totdat er die biograaf is. Het is mindblowing!

House of Cards seizoen 3 review - blaast je van je stoel!

House of Cards is wat dat betreft een achtbaan waarbij het ene spannende moment gebeurt na het andere. Politieke intriges worden afgewisseld met verraad in andere kringen, romances, grenzen die overschreden worden en andere spannende avonturen. Echt veel valt er niet op de serie aan te merken, behalve dat het seizoen in het begin een klein beetje traag op gang komt.
Maar als je er dan eenmaal in zit, wil je ook nie tmeer stoppen met kijken.Tip: koop 'm meteen op Blu-ray en laat je omver blazen! Wat dat gaat zeker weten gebeuren!