Hoard Review

door Timo
woensdag, 18 mei 2011 om 20:30
HAMSTEREEENNN! Ja je leest het goed, we gaan hamsteren. En nee dit doen we niet bij een bewuste supermarkt met de herkenbare kleur blauw overal, maar in een nieuwe PC-game. Een game die geheel toepasselijk de naam Hoard draagt, wat weer Engels is voor… juist, hamsteren. Hamsters zelf zullen we echter niet tegen komen in het spel, maar wel een totaal ander soort dier, nou ja dier, meer een fabeldier. Draken zullen in deze game, zoals onze zuiderburen dat zo mooi zeggen, potten breken.
Nu hoor ik je al denken: wat hebben draken in godsnaam met hamsteren te maken, Nederlanders zijn toch vaak degene die graag hamsteren? Nee, mocht je het nog niet weten, dan bij deze: draken zijn hamsteraars van de eerste klasse. Alles wat ze kunnen vinden, het liefst glimmend goud, nemen ze mee naar hun nest. Dat is dan ook precies wat wij gaan doen in Hoard: draakje spelen!
Maar naast hamsteren houden draken natuurlijk ook van kastelen in de fik steken met hun geweldige vuurspuwkunsten, dorpsbewoners de stuipen op het lijf jagen, prinsessen ontvoeren, ridders in as veranderen en een enorme voorraad goud opbouwen. De essentie van de game is dus om zoveel mogelijk goud binnen te halen en dit veilig naar jouw drakennest te brengen. Je komt als draak niet aan geld door langs de kant van de weg te gaan staan tippelen, maar simpelweg door te doen waar draken goed in zijn: alles verwoesten.
Verschillende drakenmodi
Alles gebeurt in het spel in vier verschillende modi. Zo heb je de modus ‘Treasure’, waarin je binnen tien minuten een zo groot mogelijke schat aan goud moet verzamelen, ‘Princess Rush’, waarin prinsessen ontvoert moeten worden, ‘HOARD’, waarbij je simpelweg zoveel mogelijk goud moet verzamelen zonder een nest te hebben en ‘Co-op’, waarin je samen met een vriend de draak kunt uithangen. De modus die de boventoon voert in het spel is ‘Treasure’. Met meer dan 20 verschillende maps bevat deze modus de meeste levels van alle modi.
Draakje vliegggggg!
Wat precies de bedoeling is, is niet zo ingewikkeld. Je begint als draak met een gekozen eigen kleur op een nest. Vervolgens zullen er op de map dorpen, akkers en kastelen ontstaan, die bij verbranding goud opleveren. Dit goud moet je vervolgens verzamelen en veilig naar je nest brengen. Als je tijdens het verbranden van dorpen en het bang maken van onschuldige burgers wordt aangevallen door boogschutters en ridders die hun koninkrijk te beschermen, kan het soms voorkomen dat ze je weten te vermoorden.
Wanneer dit gebeurt, valt al je goud dat je bij je draagt op de grond en wordt je gedwongen terug te keren naar je nest om daar weer op krachten te komen. Dit is niet alleen zonde van je tijd, maar ook wordt je multiplier hierdoor gereset. De multiplier vemenigvuldigt na verloop van tijd twee of drie keer het aantal goud dat je naar je nest brengt. Het behouden van je multiplier is van essentieel belang bij het behalen van de beste scores. Je multiplier kan overigens ook worden gereset door dieven die vaak proberen om je nest leeg te roven.
Dat zijn de basisprincipes, die op zich niet zo bijzonder zijn, maar vanaf hier gaat het spel wat dieper. Goud levert je ook punten. Die punten kun je dan besteden aan upgrades voor je draak. Denk aan betere gezondheid, meer snelheid, de mogelijkheid om meer goud te vervoeren en meer. Hierdoor zul je, afhankelijk van de situatie, worden gedwongen om een strategie te bedenken. Dorpjes groeien tevens in de loop van de tijd en zullen goudkarren voortbrengen die goud van het ene dorp naar het andere vervoeren. Hoewel het verleidelijk is om de dorpen helemaal af te laten fikken bij de eerste mogelijkheid, is het vaak verstandiger om dorpen te laten groeien, aangezien goudkarren meer goud opleveren dan afgebrande huizen.
Met vrienden is het tien keer leuker!
De drie andere modi in het spel kun je het beste zien als varianten hierop, aangezien deze niet veel verschillen van de basis gameplay. Hierdoor wordt het al vrij snel saai om in je eentje te spelen. Gelukkig is hier een oplossing voor gevonden; niet alleen ‘Co-op’, maar juist alle vier de modi zijn met maximaal drie vrienden gemakkelijk via Steam te spelen. We raden dan ook zeker aan om de game online te spelen, aangezien dit een stuk leuker is dan offline.
Daarnaast ziet Hoard er ook wel redelijk leuk uit. Het is zeker niet de mooiste PC-game die er is, maar wat verwacht je dan ook van zo’n kleine game. Gelukkig is er duidelijk voor één stijl qua graphics gekozen, die goed past bij de game: het neemt zichzelf niet al te serieus. Een voordeel van de wat mindere graphics is dan weer wel dat vrijwel elke PC het aankan, waarschijnlijk zelfs die oude computer van je oma.
Vermakelijk, maar met gebreken
Al met al kunnen we stellen dat Hoard een korte, maar vermakelijke game is om te spelen. Het heeft zo zijn gebreken, waarvan het ontbreken van een degelijke singeplayer de grootste is. Het is een low-budget titel van slechts tien euro, en zo ziet het er ook uit. Gelukkig zijn alle modi in het spel online met vrienden te spelen en daar is de game dan ook op gericht. Het spelen met en tegen andere draken is waar de meeste lol mee te beleven is. Mocht je dus wat plezier willen beleven met je vrienden, draken en prinsessen, en verslaafd zijn aan zoveel mogelijk punten verzamelen, dan is Hoard zeker de kleine tien euro waard.