Hitman GO Definitive Edition Review - Overtuigt als puzzelgame

donderdag, 03 maart 2016 om 18:03
Als Agent 47 moet je tactisch te werk gaan, om ongezien je mark uit te schakelen. In Hitman GO Definitive Edition is dit niet anders. Of deze port van een mobiele game slaagt, dat lees je in de Hitman GO Definitive Edition review.
Hitman GO Definitive Edition is in zijn kern een puzzelspel met turn-based gameplay. Je kunt deze game het beste vergelijken met een levend schaakspel of bordspel. Dit heeft ook te maken met het uiterlijk van de game, want eigenlijk ben je met poppen aan het spelen. Deze unieke uitstraling maakt de game erg bijzonder en is tevens toepasselijk voor een puzzelgame.

Een grote knipoog naar andere Hitman games

Uiteindelijk is je doel om alle puzzels op te lossen, en dit zijn er in totaal 91 verdeeld over zeven speeldozen. Een leuke knipoog naar de Hitman serie is dat twee speeldozen, bestaande uit acht puzzels, zijn geïnspireerd door de games Hitman Blood Money en Hitman 2 Silent Assassin. In ieder geval vertoont Hitman GO Definitive Edition veel overeenkomsten met de andere Hitman games, ondanks een groot verschil in het soort gameplay.
Net als in andere Hitman games heb je als doel om een mark te vermoorden, maar dit komt eens in de zeven á acht puzzels voor. In de puzzels tussen de moordmissies, moet je ongezien van punt A naar punt B lopen. Maar dit gaat uiteraard niet zomaar, want er is meer dan genoeg bewaking die je in de gaten houdt. Deze bewaking kan statisch zijn, maar kan ook rondlopen door de puzzel.
Hitman GO Definitive Edition Review

Steeds weer een nieuw gameplayelement

In de verschillende soorten bewakers zit een behoorlijke variëteit, waardoor iedere puzzel zijn eigen uitdagingen heeft. Op het moment dat je gewend bent aan de verschillende bewakers, dan introduceert het spel een nieuw type bewaker. Daarbij moet je zelf uitvinden wat een bewaker precies doet, want in Hitman GO Definitive Edition zit geen tutorial. Dit is ook niet nodig, want het is grotendeels vanzelfsprekend, en het past ook bij een puzzelgame dat je zelf dingen moet uitvogelen.
De favoriete bewaker van ons is de man met hond, die je achternagaat zodra hij je ziet. Enige manier om deze hond te misleiden is door middel van een gangensysteem in de puzzel of door het gooien van een steen of blikje waardoor de hond is afgeleid. Het gooien van een object werkt overigens ook om andere bewakers af te leiden. Hierdoor verlaten zij hun post en kun je bijvoorbeeld de route van een lopende bewaker aanpassen.

Agent 47 verstopt en schiet zijn weg door de puzzels

Niet alleen in bewakers heeft Hitman GO Definitive Edition een grote variatie, maar ook in de spullen die je als Agent 47 kunt gebruiken. Dit zijn typische Hitman dingen, zoals het verstoppen in een plant tot het verkleden als bewaker, waardoor je niet wordt herkend. Het meest bevredigende blijft echter de sniper. Hiermee kun je een bewaker neerschieten op een voorgeselecteerd veld in het level.
Desondanks een grote variatie in bewakers en spullen mist Hitman GO Definitive Edition toch wel wat uitdaging. Je kunt vrij gemakkelijk alle levels doorlopen en wij hadden slechts bij een enkele puzzel een gevoel van uitdaging. Mocht het toch te moeilijk voor je zijn, dan is er nog altijd de hints optie. Deze hint laat stap voor stap zien hoe je de puzzel oplost, maar bij het gebruiken van hints gaat wel een trophy verloren.
Hitman GO Definitive Edition Review

Het camerastandpunt is niet je grootste vriend

Overigens kun je er wel zelf voor kiezen om een puzzel uitdagend te maken. Zo heb je bij iedere puzzel te maken met drie opdrachten, waaronder het behalen van de puzzel. De twee andere puzzels gaan over het vermoorden van alle bewakers, of juist helemaal niemand vermoorden, tot aan het vinden van een koffertje. Het behalen van een extra opdracht levert een stempel op, die je nodig hebt om nieuwe speeldozen vrij te spelen.
In onze ervaring hoef je echter niet puzzels opnieuw te spelen om aan nieuwe speeldozen te komen. Bij een eerste speelsessie haal je waarschijnlijk genoeg stempels om Hitman GO Definitive Edition uit te spelen. De grootste uitdaging blijft dan ook het stoeien met het camerastandpunt, want die is heel erg vervelend.
Iedere puzzel heeft een vast camerastandpunt en deze is niet altijd even handig tijdens het spelen, om het zacht uit te drukken. Daarbij kan het camerastandpunt ook wijzigen tijdens een puzzel. Hierdoor kun je een stap zetten met Agent 47, die niet bedoeld is door de plotselinge wijziging van de camera. Dit heeft nog wel eens geleid tot een flinke zucht of een vloekwoordje.

Mensen omver leggen op Ave Maria

Gelukkig zorgt de achtergrondmuziek van Hitman GO Definitive Edition voor wat rust. Bij een nachtelijke puzzel in een tuin hoor je krekeltjes en uilen, terwijl je in een huis het geroesemoes van mensen hoort. De beste achtergrondmuziek is overigens tijdens de moordmissies, want op dat moment wordt Ave Maria gezongen met het getjirp van vogeltjes in de achtergrond. Hierdoor kan de mark echt in vrede rusten, na zijn of haar overlijden.
Hitman GO Definitive Edition is een port van Hitman GO voor mobiele telefoons en dat merk je wel aan de game. Het is duidelijk dat deze game gemaakt is voor mobiel en hierdoor komt hij niet helemaal tot zijn recht op de console. Daarentegen is Hitman GO Definitive Edition ook speelbaar op de PlayStation Vita en daar is hij perfect voor. Bovendien kun je gebruikmaken van de cross-save optie, waardoor je de vooruitgang kunt overzetten tussen PlayStation 4 en Vita.
Hitman GO Definitive Edition Review

Hitman GO Defintive Edition Review – Sterke puzzelgame met Hitman sausje

Hitman GO Definitive Edition imponeert door zijn unieke grafische stijl, maar ook als puzzelgame. Dit komt vooral door de grote variatie in bewakers en spullen, waardoor iedere puzzel net even anders is. Het is alleen jammer dat de uitdaging enigszins mist en de camera echt heel vervelend is. Dit wordt overigens goedgemaakt door de achtergrondmuziek en de cross-save optie tussen PlayStation 4 en Vita.
Het enige wat wel continu opvalt tijdens het spelen van Hitman GO Definitive Edition, is dat deze game echt gemaakt is voor mobiele telefoons. Dat gevoel blijf je vasthouden, ondanks de positieve punten.
Hitman GO Definitive Edition is 23 februari uitgekomen op PlayStation 4, PlayStation Vita en PC en te koop voor 7,99 euro. Let wel op, dat er geen cross-buy optie is voor de PlayStation 4 en Vita.