Het Regent Gehaktballen 2 (film) Review

vrijdag, 31 januari 2014 om 17:00
Het eerste deel van Het Regent Gehaktballen was een groot succes voor zowel jong als oud. Het was een film waar je van ging watertanden, ondanks het feit dat we het hier over een animatie hebben en niet eens naar échte gehaktballen keken. Weet het tweede avontuur ons net zo hongerig te krijgen als de vorige keer?
Het Regent Gehaktballen 2 borduurt voort op het verhaal uit het eerste deel en brengt ons wederom een hele hoop uit de hand gelopen voedsel. De ietwat eigenaardige uitvinder Flint Lockwood denkt de wereld gered te hebben door zijn machine die water in voedsel verandert, de FLDSMDFR, te hebben vernietigd. Niets is echter minder waar, want de machine leeft nog en spuugt nu levende dieren uit die zijn gemaakt van eten! Tacodillen, vispanzees, spinburgers, banaantilopen, flamango's en nog veel meer springlevende lekkernij. Het lugubere, en tevens meest succesvolle, bedrijf ter wereld Live Corp huurt Flint in om de machine te stoppen. Samen met zijn vrienden uit het vorige deel van de film gaat hij op avontuur naar zijn thuiseiland, dat veranderd is in een mysterieuze voedseljungle.

Creatief met eten

Sony Pictures Animation laat met Het Regent Gehaktballen 2 wederom zien hoe creatief ze met eten om kan gaan. Voor de voedseldieren in de film is inspiratie opgedaan door te spelen met echte stukken fruit en groenten en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Voor de meeste stukken groenten, fruit, vlees en vis is een dier gevonden met stuk voor stuk een goed gevonden samengevoegde naam.
Het is overigens niet zo dat al het voedsel een dierlijke vorm heeft aangenomen. Zo is er op een aardbei simpelweg een paar ogen geplakt en hebben augurken niets meer dan een paar handen en voeten. Toch zijn ook deze simpele wezentjes hartstikke leuk vormgegeven en hebben ze een persoonlijkheid die niet onder doet aan die van de voedseldieren.

Irritante slechterik

Het verhaal in Het Regent Gehaktballen 2 is net zo leuk en origineel als in het eerste deel. Dat is een mooie prestatie, want het is vaak genoeg gebeurd dat het tweede deel van een succesvolle animatiefilm bij lange na niet aan het origineel kon tippen. Flint is nog steeds dezelfde gekke, mislukte en vooral naïeve uitvinder en al zijn vrienden hebben nog steeds dezelfde bizarre persoonlijkheid. Het is daarom zelfs een beetje jammer dat ze geen grotere rol hebben.
Het verhaal concentreert zich net iets te veel op het tweespel tussen Flint en de antagonist Chester V, de baas van Live Corp. Chester V is een verschrikkelijk irritant oud mannetje dat een combinatie moet voorstellen tussen Steve Jobs, Richard Branson en een circusbaas. Nu is een slechterik er natuurlijk niet om in de smaak te vallen, dus dat doet Chester V dan weer heel erg goed.

Een compleet nieuw avontuur

Wie het eerste deel van Het Regent Gehaktballen heeft gemist, hoeft niet te vrezen dat het verhaal onbegrijpelijk zal zijn. Hoewel er zeker sprake is van een aantal verwijzingen naar het vorige deel, is het niet van zo'n groot belang dat je het gevoel hebt dat je iets mist. In de eerste vijf minuten van de film word je nog even snel op de hoogte gebracht met een korte recap, waarin je alle belangrijke informatie die je nodig hebt om de film te begrijpen krijgt voorgeschoteld.
Verder is Het Regent Gehaktballen 2 een compleet nieuw avontuur. Waar in het eerste deel het rampzalige weer de grootste vijand was, is dat nu Live Corp. De multinational bestond in het eerste deel nog niet, dus voor zowel de oude als nieuwe kijkers gaat er een hele nieuwe wereld open.

Matig Nederlands acteerwerk

Het grootste minpunt van de hele film is het acteerwerk van Nederlandse kant. Wie in een gezelschap verkeert dat ondertiteling kan volgen doet er goed aan om naar de Engelse versie van de film te gaan (Cloudy With a Chance of Meatballs 2). De reden dat Chester V zo irritant is, ligt namelijk vooral aan Johnny Kraaikamp Jr. die zijn uiterste best doet om je trommelvliezen te laten huiveren met zijn krakende geschreeuw. De stem van Flint (Tim Murck) is ook al zo schreeuwerig. In principe hoort dat bij een enthousiast karakter, maar Murck kent duidelijk geen weg tussen fluisteren en schreeuwen.
Dit soort stemmen zorgen ervoor dat het acteerwerk nogal overdreven overkomt. Natuurlijk is een animatiefilm ook in stemgeluid geen afspiegeling van de realiteit, maar de Nederlandse stemmencast is gewoon onprettig om naar te luisteren en dat is behoorlijk zonde van een film die verder hartstikke vermakelijk is. Gelukkig zijn de stemmen van de kleinere rollen, zoals die van Flint's vriendengroep, wel goed gelukt. Het is daarom wederom jammer dat hun aandeel in de film zo klein is.

Watertanden

Hoewel een tweede deel in de eerste instantie helemaal niet nodig was geweest, is het team van Sony Pictures Animation er toch weer in geslaagd om een vermakelijk en vooral smakelijk avontuur neer te zetten. Ook als je deel 1 niet hebt gezien, is Het Regent Gehaktballen 2 een prima excuus voor een familie-uitje. Hou er wel rekening mee dat je na afloop van de film met flinke honger de zaal uit loopt!