Here They Lie Review - Geen overtuigende horrorgame

woensdag, 09 november 2016 om 10:28
Met de komst van PlayStation VR kun je gaming ervaren op manieren die voorheen niet mogelijk waren. Je hebt het gevoel dat je zelf onderdeel bent van de game, en vooral in combinatie met horror werkt die vaak goed. In de Here They Lie review kun je lezen of deze titel ook een overtuigende ervaring weet voor te schotelen.
Horror is niet voor iedereen weggelegd. Donkere kamers met enge geluiden, de raarste wezens of een heleboel bloed, stuk voor stuk zijn het van die typische dingen die mensen ongemakkelijk kunnen maken. Ook in de wondere wereld van de games zijn er genoeg ervaringen die je de stuipen op het lijf jagen.

Hoe een treinrit verandert in een nachtmerrie

Een nieuwe kandidaat om deze zware taak te volbrengen is Here They Lie. Deze horrorgame gooit er tevens nog een schepje bovenop door de ondersteuning voor de PlayStation VR bril. Virtual Reality en horror kunnen enorm goed samen gaan, zoals te zien valt in bijvoorbeeld de Kitchen demo die recent is uitgebracht. Helaas weet Here They Lie niet zo goed te overtuigen dankzij een aantal imperfecties.
Here They Lie is een ervaring die je in zijn geheel doormaakt door de ogen van Buddy. Je start de game door een treinritje te maken, maar al snel begin je de raarste dingen te zien. De game lijkt dan ook op een droom die helemaal doordraait. Eenmaal uitgestapt krijg je plots telefoontjes van een mysterieus persoon. Maar wie is die persoon? En wat doe je eigenlijk in de uitgestorven wereld waar je doorheen loopt? Wie is de mysterieuze vrouw die je telkens tegenkomt onderweg?
here they lie review

Het verhaal is een groot mysterie

Het zijn slechts een paar vragen die je jezelf zult stellen tijdens het spelen van Here They Lie. En helaas zal je niet op elke vraag een even duidelijk antwoord krijgen. De game laat je op sommige momenten gewoon in het duister tasten. Wat wel duidelijk wordt naarmate je vordering maakt, is dat de mysterieuze mevrouw jouw vriendin Dana is.
Of eigenlijk was. Het blijkt namelijk ook dat ze jou verlaten heeft. Waarom is dan weer niet duidelijk. De verhaalvertelling in Here They Lie is op zijn zachts gezegd enorm verwarrend. Je krijgt niet bijster veel informatie over wat er nou precies allemaal gebeurt, en het is dan voor een groot deel aan jou om er een scenario omheen te bedenken.
here they lie review

Niet alles is zoals het hoort te zijn

Dat niet alles is zoals het zou moeten zijn is in ieder geval wel meer dan duidelijk. De grauwe kale wereld laat dat goed zien. Maar ook het feit dat protagonist Buddy met zichzelf communiceert tijdens het spelen toont aan dat hij niet helemaal goed bij zijn hoofd is. En het lijkt erop dat ontwikkelaar Tangentlemen je mee wil trekken in de rare nachtmerrie van Buddy, en dat lukt tot op zeker hoogte.
Want hoewel de verhaalvertelling enorm vaag is, draagt het deels ook bij aan de ervaring. Je weet eigenlijk nooit wat er nou precies gaat gebeuren. Zeker met een VR-bril op kan dat zeer spannende momenten opleveren. Here They Lie maakt ook niet zo zeer gebruik van de reguliere jumpscares, maar weet door op sommige momenten juist niks te laten gebeuren je heel ongemakkelijk gevoel te bezorgen.
here they lie review

Pas op voor de vreemde wezens die je tegenkomt

En dat is op momenten dat de wereld rustig en leeg is. Maar ook met ander leven in de buurt is de game merkwaardig. Ook de bewoonde wereld, die je tevens tegenkomt in de game, is compleet geschift. Mensen lopen rond met dierenmaskers en vallen je zonder pardon aan. Je kunt helaas geen weerstand bieden en daarom is het voor jou het beste om stil langs ze te sluipen.
Here They Lie is dan ook een typische walking simulator. Je loopt door het level, beleeft de interactie die je kunt hebben en voltooit het level. Dat doet de game zeven levels lang, waarna je de aftiteling voor je krijgt afgespeeld. Het is erg jammer dat je niet meer in de wereld getrokken wordt door er daadwerkelijk wat mee te doen. Zo zal je nu moeten teren op het lezen van brieven met volstrekt willekeurige teksten en de eerdergenoemde vreemde telefoontjes.
here they lie review

Grafisch niet heel indrukwekkend

De grauwe kleurkeuze samen met de niet zo indrukwekkende graphics zorgen er ook niet voor dat het verhaal van Here They Lie overtuigend overkomt. Het beeld oogt vaak korrelig, waardoor je dikwijls uit de spannende situatie wordt getrokken. Erg zonde, want andere VR-games tonen aan dat de bril van PlayStation wel degelijk indrukwekkende beelden kan afleveren.
Naast de grafische teleurstelling heeft de game ook geen hoge herspeelbaarheid. Er zijn geen verborgen puzzels of voorwerpen te vinden, zoals dat bijvoorbeeld in Batman Arkham VR wel het geval is. De wereld is daarmee erg leeg, wat ook weer afdoet voor de ervaring. Je wil immers toch wat te doen hebben tijdens het spelen. Je bent op deze manier al snel uitgekeken op Here They Lie.
here they lie review

Misselijkmakende besturing

Maar misschien is het ook wel goed dat je de game na een keer spelen wel gezien hebt, want je kunt best wel misselijk worden tijdens het doorkruisen van Here They Lie. Dit komt voornamelijk door de besturing die in de game verwerkt zit. Je hebt de keuze uit twee verschillende mogelijkheden. Aan de ene kant kun je met de stick op de DualShock controller draaien, wat ervoor zorgt dat het beeld statisch schakelt. Hierdoor kun je motion sickness tegengaan.
Voor de waaghalzen is er tevens de mogelijkheid om de game te besturen door met je hoofd te draaien. Kijk je naar rechts, dan draait Buddy met je mee naar die hoek. Het nadeel hiervan is echter dat het beeld heel langzaam draait, wat resulteert in een heel onnatuurlijk gevoel tijdens het rondlopen. Een misselijkmakend gevoel wordt daardoor al snel onontkoombaar, waardoor kortere sessies aan te raden zijn.
here they lie review

Here They Lie Review - Teleurstellende horror ervaring

Here They Lie is daarmee een lichte teleurstelling geworden. De game gooit je meteen in het diepe en je weet vooral op het begin niet wat er aan de hand is. Een sterk punt, want je weet niet wanner de schrikmomenten zullen passeren. Maar aan de andere kant weet je niet goed wat de game nou precies inhoudt, en doe je dus eigenlijk maar wat.
Dat de game grafisch tegenvalt helpt daar ook niet echt bij. De korrelige en duistere beelden zijn lang niet altijd overtuigend. Samen met de misselijkmakende besturing zorgt het ervoor dat je de game eerder wil afsluiten dan dat je verder wilt spelen. Erg zonde, want Here They Lie valt op deze manier niet aan te raden voor de horrorfans met een VR-bril.
Cijfer: 5