Heavy Bullets Review

zondag, 05 oktober 2014 om 16:00
Als we Heavy Bullets in enkele sleutelwoorden moesten omschrijven, zouden we dat als volgt doen: neonkleurig, snel, verslavend en verdomd leuk om te spelen. Heavy Bullets maakt het dwalen door willekeurig gegenereerde doolhoven erg vermakelijk door de fun van ouderwetse first-person shooters te combineren met de uitdaging van Dark Souls.
Heavy Bullets is een zogeheten roguelike first person shooter met permadeath. Dat betekent dat de game bestaat uit willekeurig gegenereerde levels en dat je, wanneer je eenmaal het loodje legt, volledig opnieuw moet beginnen. De levels in Heavy Bullets zijn in wezen complexe doolhoven die gevuld zijn met verschillende narigheden en monsters. Om jezelf te kunnen verdedigen tegen deze vijanden ben je gewapend met enkel een revolver en moet je tot het einde van iedere level zien te komen.
Heavy Bullets <a href=Review - Screenshot 1" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201409/t/heavy-bullets.jpg" />

Zegeltje LSD

De simplistische grafische stijl van Heavy Bullets is het eerste dat opvalt wanneer je de game opstart. Met neonkleurige muren, monsters die bestaan uit een paar polygonen en fluorescerende plastic grassprieten is de game niet bepaald state of the art te noemen. Dat hoeft ook niet, want het stijltje zorgt er wel voor dat de game een geheel eigen smoel heeft en een eigenaardig trippy sfeertje ademt.
Dit sfeertje wordt ondersteund door een dreunende experimentele soundtrack die bij vlagen uit de verknipte doch creatieve geest van Aphex Twin lijkt te komen. Een zegeltje LSD nemen voordat je je aan Heavy Bullets gaat wagen is dus niet echt aan te raden. Of misschien ook wel?
Heavy Bullets Review - Screenshot 2

Doodgaan eerder regel dan uitzondering

Bestaande uit acht levels is het doel in Heavy Bullets om tot het einde te komen van de laatste level. Geen grote verrassing natuurlijk. De uitdaging en verslaving zit 'm er echter in om het überhaupt te redden tot het slotstuk van de game, want Heavy Bullets is geheel in de stijl van een goede roguelike een behoorlijk pittige game. Doodgaan is in Heavy Bullets namelijk eerder regel dan uitzondering en betekent, zoals we eerder aangaven, dat je helemaal opnieuw kunt beginnen.
De vijanden in Heavy Bullets zijn uniek en vergen allemaal een andere tactiek om uit te schakelen. Zo zijn er bijvoorbeeld slangen die zich in het gras verstoppen om je te verrassen, krijg je te maken met imps die als je in zicht bent op je af komen sprinten, maar zul je ook turrets tegenkomen die je van een afstandje beschieten.
In de eerste level zijn dit de enige vijanden die zich vertonen, maar gaandeweg komen daar steeds nieuwe tegenstanders bij die zich ieder compleet anders gedragen. Dit zorgt telkens voor een hoop spanning bij het betreden van een volgende level, omdat je geen idee hebt wat voor nieuwe gevaren je te wachten staan.
Heavy Bullets Review - Screenshot 3

Kogels liggen voor het oprapen

Een uniek gameplay-element in Heavy Bullets is dat je de kogels die je afschiet weer kunt oprapen. Dat is meteen een zegen, want ammunitie is in de wereld van deze game extreem schaars. Je start met enkel zes kogels en zult hier en daar als je geluk hebt wat extra ammunitie kunnen vinden of kopen, maar je loopt eerder de kans dat je het gedurende een complete speelsessie maar met die zes kogels moet doen. Hiermee brengt Heavy Bullets een frisse wind met zich mee in een shooterlandschap waar je veelal niet hoeft na te denken over je ammunitie.
Het neerschieten van vijanden levert je tevens coins op en dit geld kun je weer gebruiken om verschillende voorwerpen te kopen. Zo zijn er een hoop potions die je health bijvullen, pillen die je een boost geven, of bommen die het doden van bepaalde vijanden makkelijker maken. Word je zelf echter uitgeschakeld, dan ben je ook meteen al je items en geld kwijt en begin je weer helemaal from scratch.
Heavy Bullets Review - Screenshot 4

Heavy Bullets is old school

Heavy Bullets biedt tevens de mogelijkheid om alle coins die je opraapt op bepaalde punten op te slaan, zodat je geld hebt om in andere speelsessies te gebruiken. Je kunt er dus voor kiezen helemaal geen items of upgrades te kopen en je geld te bewaren voor toekomstige speelsessies.
Het toffe aan Heavy Bullets is daarnaast dat je deze items in principe niet nodig hebt. Alle vijanden hebben namelijk vaste aanvalspatronen die je kunt leren en altijd kunt vermijden dankzij de snelle en soepele gameplay. Heavy Bullets biedt gameplay die leunt op de reflexen en goede aim van de speler.
Dat geeft de game een sterk old school gevoel dat terug doet denken aan oeroude shooters zoals de originele Doom en Duke Nukem. Heb je dus de reflexen om iedere aanval te ontwijken, en de aim om vijanden in één keer neer te schieten, dan is het mogelijk de game uit te spelen zonder maar een enkele item of upgrade aan te schaffen. Heel nice.
Heavy Bullets Review - Screenshot 5

Kort maar krachtig

Alle bovengenoemde elementen zorgen voor een extreem verslavende shooter die dankzij zijn snelle gameplay, willekeurig gegenereerde levels en gevarieerde vijanden leuk en verrassend blijft om te spelen. De grootste kanttekening die we kunnen plaatsen is dat je, als je goed genoeg bent, redelijk snel door de acht levels heen kunt fietsen. Binnen minder dan een uurtje is het mogelijk level acht te bereiken.
Tot die tijd zul je echter wel vaak doodgaan, vloeken en met je toetsenbord smijten, maar toch opnieuw de trippy wereld van Heavy Bullets in stappen. Kun je dus door de simplistische graphics heen kijken en ben je niet vies van old school shooter actie, dan zul je je absoluut kunnen vermaken met Heavy Bullets. Houd echter wel in je achterhoofd dat je er behoorlijk snel doorheen bent.