Hearthstone Goblins vs Gnomes Review - Beste tijd om in te stappen!

woensdag, 14 januari 2015 om 12:23
Met Goblins vs Gnomes heeft ontwikkelaar Blizzard de tweede uitbreiding voor zijn collectible card game Hearthstone: Heroes of Warcraft uitgebracht. Wil jij weten of dit iets voor jou is? Check het in de Hearthstone Goblins vs Gnomes review!
In de zomer kwam Curse of Naxxramas uit, met dertig nieuwe kaarten, terwijl Goblins vs Gnomes er maar liefst 123 telt. Deze uitbreiding heeft daarom de potentie om het basisspel (bestaande uit bijna 400 kaarten) flink op te schudden.

Veel nieuwe kaarten

De thematische focus van Goblins vs Gnomes ligt, zoals de naam al doet vermoeden, bij de goblin- en gnome-rassen uit het Warcraft-universum. Deze kleine onruststokers leggen zich toe op het opblazen van tegenstanders en het bouwen van machines en andere uitvindingen.
Deze werken vaak niet zoals bedoeld en gehoopt, en dit wordt in Hearthstone gereflecteerd door veel van de nieuwe kaarten een zogenoemd RNG-effect mee te geven. Dit is een willekeurige gebeurtenis, waar de speler geen controle over heeft.

Geen controle

Neem bijvoorbeeld de nieuwe kaart Bomb Lobber, die vier schadepunten toebrengt aan een willekeurige minion van de tegenstander. Dat je hiermee iets raakt is zeker, maar niet wat je precies raakt. Of de Piloted Sky Golem, die na vernietiging een willekeurige minion die vier mana kost op het bord plaatst. Dit kan een neutrale minion zijn of eentje die normaliter alleen voor een specifieke Heroe-klasse beschikbaar is.
Hearthstone Goblins vs Gnomes Review

Hearthstone Goblins vs Gnomes potjes nu nog spannender

Met het benadrukken van deze RNG-effecten laat Blizzard duidelijk zien waarin Hearthstone verschilt van zijn inspiratiebron Magic: The Gathering. De door een computer gegenereerde willekeurigheid is immers niet mogelijk in een spel gespeeld met fysieke kaarten. Dit willekeurige element zal door sommige spelers niet gewaardeerd worden, omdat dit een vorm van geluk in het spel brengt die daarvoor wat minder aanwezig was. Nauwkeurig uitgedachte strategieën en plannen kunnen hierdoor onverwacht teniet worden gedaan.
Deze willekeurigheid zorgt er echter ook voor dat een potje Hearthstone nog wat spannender, onverwachter en leuker kan worden. En voor wie in zijn eigen stapel kaarten geen willekeur wil, biedt Goblins vs Gnomes genoeg andere, meer betrouwbare kaarten om te gebruiken.
Hearthstone Goblins vs Gnomes review

Nieuwe toevoegingen van de uitbreiding

De uitbreiding introduceert een nieuwe minion-klasse, de mechs, die vaak synergie-voordelen bieden met elkaar. Zo geeft de mech-minion Iron Sensei een andere mech-minion twee aanvals- en levenspunten aan het einde van een beurt. En de Cobalt Guardian krijgt een Divine Shield elke keer dat de speler een andere mech-minion op het speelbord plaatst. Enkele bestaande minions zijn nu ook geklassificeerd als mechs, zoals de Harvest Golem en de Mechanical Dragonling die door de Dragonling Mechanic wordt opgeroepen.
Het knappe is dat Blizzard alle nieuwe kaarten een unieke, specifieke functie heeft meegegeven, zonder bestaande kaarten overbodig te maken. De nieuwe kaarten zorgen daardoor voor meer variatie en maken het mogelijk om nog meer combinaties van kaarten te bedenken en uit te proberen. Bovendien heeft elke Hero-klasse acht nieuwe kaarten gekregen met de komst van Goblins vs Gnomes, zodat tussen de klassen onderling de nodige verschillen blijven bestaan, met nieuwe sterke en zwakke kanten.
Hearthstone Goblins vs Gnomes review

Gelikte dwergen met een eigen persoonlijkheid

Net als bij het basisspel en Curse of Naxxramas heeft Blizzard ook aan Goblins vs Gnomes de nodige aandacht besteed en zien de nieuwe kaarten er bijzonder goed uit. Elke nieuwe kaart is niet alleen speltechnisch uniek, maar ook qua karakter. Alle nieuwe minions hebben bijvoorbeeld weer hun eigen soundbites meegekregen, waardoor ze allemaal een eigen persoonlijkheid lijken te bezitten. Bovendien duiken enkele bekende namen en gezichten uit het Warcraft-universum weer op.
Alle nieuwe kaarten in Goblins vs Gnomes worden op de bekende manier vrijgespeeld: Spelers kunnen echt geld of goud dat in-game is verdiend neerleggen om nieuwe pakjes kaarten te kopen. Vervolgens is het wederom hopen dat hier de juiste kaarten tussen zitten, want ook deze uitbreiding heeft zo zijn goede en minder goede kaarten. Goblins vs Gnomes focust daarbij wat meer op zeldzame kaarten, dus zul je flink wat pakjes kaarten moeten kopen om alles compleet te krijgen.
Naast nieuwe kaarten biedt Goblins vs Gnomes de zogenoemde spectator modus. Hiermee is het mogelijk om met andere Hearthstone-spelers die in je vriendenlijst staan mee te kijken terwijl ze een potje met iemand anders spelen. Een goede manier om te kijken welke tactieken andere spelers gebruiken.
Hearthstone Goblins vs Gnomes review

Hearthstone - Dit is het beste moment om in te stappen!

Voor Hearthstone-nieuwkomers is de komst van Goblins vs Gnomes een goed moment om te beginnen met spelen, omdat ook ervaren spelers nog aan de nieuwe kaarten moeten wennen en nog niet altijd zullen weten hoe ze deze zo goed mogelijk kunnen gebruiken. Bestaande spelers zullen de uitbreiding ongetwijfeld waarderen, omdat de nieuwe kaarten zorgen voor meer diepgang, en meer mogelijkheden om nieuwe decks te maken.