Hearthstone Blackrock Mountain Review - Lever je goud maar in!

maandag, 20 april 2015 om 14:48
Blizzard heeft eindelijk weer een nieuwe uitbreiding uitgebracht voor het digitale kaartspel Hearthstone: Heroes of Warcraft. Waar Goblins vs. Gnomes een grote hoeveelheid kaarten toevoegde zonder extra’s, is de nieuwe uitbreiding Blackrock Mountain te vergelijken met het eerder verschenen Curse of Naxxramas. Een nieuwe uitbreiding die zich dus richt op de solo-kaartspelavonturier.
Blackrock Mountain is opgedeeld in vijf verschillende delen (wings), waarvan er elke week één open gaat. Elk deel moet apart gekocht worden voor 700 in-game goud, of 5,99 euro, of 21,99 euro in één keer. De speler krijgt hiervoor 31 nieuwe kaarten, 17 bazen, 9 class challenges en de Heroic-modus. Is deze extra content je zuur verdiende geld of goud waard?
Hearthstone Blackrock Mountain <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201504/t/hearthstone-blackrock-mountain-review-1429533617.jpg" />

Hardcore Fantasy

In de uitbreiding Blackrock Mountain draait het allemaal om… de Blackrock Mountain, bekend uit de Warcraft-mythologie. Deze vulkaan wordt bewoond door de Dark Iron-dwergen, hun heerser Ragnaros the Firelord en de draak Nefarian en zijn leger van orks en draken. Qua thematiek is Blackrock Mountain dus weer een stuk meer ‘hardcore fantasy’ dan Goblins vs. Gnomes met zijn focus op mechs en robots en dat zal ongetwijfeld veel liefhebbers van Warcraft aanspreken.
Bij het openen van elk deel van Blackrock Mountain kan de speler het opnemen tegen verschillende bazen. Deze hebben allemaal een eigen speciale hero power en vaak specifieke kaarten die niet voor de speler beschikbaar zijn. Elke baas heeft daarmee een eigen speelstijl met sterke en zwakke plekken. Het is erg leuk om er als speler achter te komen wat deze zijn en hier je eigen deck op aan te passen, om zo de overwinning binnen te slepen.
Zo heeft Emperor Thaurissan zijn eigen vrouw Moira als minion op het speelveld ingezet. Als zij doodgaat, gebruikt Thaurissan zijn hero power die jou als speler in één klap vernietigt, dus is het zaak om Moira in leven te houden. Ze heeft weinig levenspunten en valt automatisch jouw minions aan die over taunt beschikken, dus is het zaak om deze uit je deck te filteren of niet te spelen. Ook kun je beter geen spreuken gebruiken die alle minions van de tegenstander schade berokkenen.
Hearthstone Blackrock Mountain Review

Bazen blijven verslaan

Het verslaan van elke baas levert je een nieuwe kaart op en daarnaast zijn er nog extra kaarten te verdienen met de class challenges. Hierbij krijg je de beschikking over een specifieke Hero en een bijbehorend deck, waar je het vervolgens mee moet doen om één van de reeds verslagen bazen weer te verslaan. Ook bij deze uitdagingen is er een specifieke tactiek die vaak het beste werkt en het is erg leuk om dit uit te vinden. De kans is groot dat je hierbij met kaarten speelt die je nog niet zelf bezit, dus is het ook fijn om deze eens te kunnen proberen. Voor wie dan nog een (zeer moeilijke) uitdaging zoekt is er de Heroic-modus. Je neemt het hierbij opnieuw op tegen de al verslagen bazen, maar deze zijn dan een stuk sterker en moeilijker te verslaan.
De kaarten die je via Blackrock Mountain vrijspeelt draaien voor een groot deel om de minion-klasse draken. Deze zijn sinds het begin van Hearthstone al aanwezig, maar komen nu pas goed tot hun recht vanwege het samenspel met nieuwe kaarten die Blackrock Mountain introduceert. Zo krijgt de Blackwing Technician een extra aanvals- en levenspunt wanneer op het moment van spelen de speler een dragon-minion in zijn of haar hand heeft. Spelers met veel dragon-minions kunnen daarom het meeste voordeel halen uit de nieuwe kaarten van Blackrock Mountain, dus hopelijk heb je genoeg legendary dragon-minions uit de oorspronkelijke set kaarten van Hearthstone vrijgespeeld.
Hearthstone Blackrock Mountain review

Blizzard flikt het weer

De kaarten zelf zien er weer geweldig uit en maken, net als bij voorgaande uitbreidingen, nieuwe manieren om te spelen mogelijk. Bovendien is elke kaart weer uniek qua specificaties, effecten en eigenschappen. Blizzard toont met Blackrock Mountain dan ook weer aan dat het een bijzonder oog voor kwaliteit en detail heeft. Het doorlopen van de verschillende wings van de uitbreiding zal niet heel veel tijd in beslag nemen (hoewel de Heroic-modus zo moeilijk is dat je hier wel even mee bezig zult zijn), maar de kaarten die je vrijspeelt kun je vervolgens telkens opnieuw spelen. Ook deze uitbreiding is daarom dubbel en dwars je geld waard.