Headmaster VR Review - Bezorgt je geen hoofdpijn

donderdag, 13 oktober 2016 om 10:30
We zijn enkele dagen verwijderd van de release van de PlayStation VR. Een intense virtuele wereld gaat open op de console van Sony. Bij de release zijn er direct tientallen games te spelen. Eén daarvan is Headmaster, een game die jou als kopsterke spits neerzet. Of de game scoort, lees je in deze Headmaster VR review.
Op 13 oktober komt de PlayStation VR uit. Het moment is dan eindelijk daar om te zien of dit fenomeen aan weet te slaan bij het grote publiek. Keuze is er voldoende als het gaat om de games bij de release van de bril, er zullen namelijk vijftig titels speelbaar zijn en daar zullen er nog eens 150 in de loop der tijd aan toegevoegd worden.
Eén van de titels die direct speelbaar zal zijn, is Headmaster. We maakten tijdens de introductie van de PlayStation VR gedurende een evenement enkele maanden geleden al even kennis met het voetbalspel en konden nu volledig op eigen houtje aan de slag met de uiteindelijke game. We stapten in onze gedachten in de schoenen van vroegere kopsterke spits Jan Koller en de resultaten lees je in deze Headmaster VR review.
Headmaster VR Review

Oefening baart kunst

Het is zover. Je hebt Headmaster opgestart en staat aan het begin van een glansrijke carrière als kopsterke voetballer. Je carrière is namelijk dramatisch begonnen en je hebt dringend training nodig om daar verandering in te brengen. Je hebt je op het Football Improvement Centre gemeld en gaat de uitdaging aan om ballen vanuit alle hoeken en standen de juiste richting mee te geven.
Het idee is dat je in verschillende nooit eerder vertoonde trainingen punten weet te scoren door middel van het koppen van ballen, zij het in het doel, of op borden met een puntenaantal erop. Hoe lastiger het schot te maken is, des te meer punten het vanzelfsprekend oplevert.
Je wordt op een leeg voetbalveld geplaatst, met enkel een scorebord, lichtmasten en een doel. Je coach, die je niet ziet, maar die je akelig hard toespreekt via het omroepsysteem van het veld, vraagt je aandacht. Hij vertelt dat het de bedoeling is zoveel mogelijk punten te scoren om sterren in de wacht te slepen. Eén ster betekent dat je de opdracht hebt behaald en door kan naar een volgende training. Een tweede en derde ster is voor de talenten die het beste uit zichzelf willen halen.
De game begint vrij eenvoudig met voorzetten die in een leeg doel gekopt moeten worden. Dit om iedereen te laten wennen aan de timing van het koppen en het dragen van de bril. Maar het niveau wordt stukje bij beetje opgekrikt. Zo krijg je in je tweede training borden met punten en zal er een keeper op doel gezet worden om jouw kopbal tegen te houden.

Rust

Na een aantal trainingen vindt de trainer het voldoende en kan je rusten in je eigen kamertje op het trainingskamp. Er is vrij weinig te doen en de kamer is gevuld met troep, zoals knuffels, die je verdient als je drie sterren weet te veroveren tijdens een opdracht. We zijn nog lang niet uitgetraind en willen net zo goed als Ronaldo worden, dus we gaan weer aan de slag.
Headmaster VR Review

Net echt

Opnieuw wordt het niveau opgevoerd. Ballen komen van de zijkant, borden bewegen, er komen dozen voor de borden te staan, enzovoort. Het wordt je steeds lastiger gemaakt, maar dat zorgt ervoor dat het een ontzettende leuke game is, aanstekelijk vooral. Iedere keer als je net niet voldoende punten hebt gehaald, of juist nét genoeg, wil je toch nog even opnieuw spelen omdat er meer in had gezeten.
Dat het zo leuk is, komt omdat de timing van de bal echt te vergelijken is met dat van op een daadwerkelijk voetbalveld. Tuurlijk het ziet er allemaal niet echt uit, en de bal lijkt alsof het een strandbal is, zo licht, maar je hebt wel degelijk het idee dat je echt een voetbal kopt.
Na enkele ronden te hebben doorstaan, is het tijd voor het examen. Iedere keer na een X-aantal oefeningen is het tijd voor het eindexamen, waarin de verschillende onderdelen opnieuw gezamenlijk worden getest. Slaag je hiervoor dan gaat er een nieuw deel van de game voor je open en ben je weer een stapje dichterbij een professionele voetbalcarrière.
Headmaster VR Review

Flauwe (voetbal)humor

Tussen de trainingen door word je geïnstrueerd door je coach die je geen centimeter geeft. Ook de materiaalman Carl, die je verder niet ziet, heeft het zwaar te verduren als de lichtmasten weer eens uit worden gezet of er plotseling een heftruck voor het doel staat.
Dit soort humor komt heel veel terug in Headmaster en is iets waardoor je met regelmaat een glimlach op je gezicht krijgt. Flauwe grappen, commentaar op de scores die je behaalt en Carl die wordt afgekaft, allemaal voorbeelden die gedurende het spelen voorbij komen.

Beleving vs. beweging

Waar het bij andere games voor de PlayStation VR gaat om de 360 graden wereld om je heen, gaat het daar bij Headmaster niet zozeer om. Bij deze voetbalgame gaat het met name om de beweging en timing die de bril biedt, in een ruimte die eigenlijk niet verder gaat dan links en rechts van je en de 180 graden die daartussen zit.
Headmaster VR Review vuurwerk

Headmaster VR Review - Ontzettend vermakelijk

Al met al is Headmaster een ontzettend vermakelijke game, al is de vraag hoe lang dit voor niet-voetballers het geval is. Verwacht geen grafische hoogstanden, of een bijzonder sterk verhaal, maar wel humor met een realistische voetbaltraining, qua timing, voor koppen. Met 40 singleplayer levels en een multiplayer waarin je met vijf andere vrienden afwisselend kunt koppen, biedt de game voldoende om je een aantal uurtjes zoet te houden. Headmaster VR is niet een game waarvoor je een PlayStation VR aanschaft, maar wel één die een superleuke toevoeging zou zijn, mocht je een bril hebben.
Headmaster VR verschijnt op 13 oktober en is voor 20 euro te koop in de PlayStation Store.