Has Been Heroes Review - De aanhouder wint

zaterdag, 12 augustus 2017 om 14:04
Voor Nintendo ben je sowieso al een held als je een Switch hebt gekocht. Maar de volgende missie is: je in een game een held laten voelen. Dat moet ontwikkelaar Frozenbyte gedacht hebben. In deze Has Been Heroes review lees je hoe de Finse ontwikkelaar dat probeert.
Frozenbyte. Waar kennen we die naam van? Vooral van de Trine trilogie. Prachtige games met een sprookjesachtig decor én een opvallende overeenkomst met Has Been Heroes: drie personages die centraal staan. Daarmee is elke vergelijking weg. Waar Trine 1,2 en 3 ware platform games zijn, kan Has Been Heroes eerder beschouwd worden als een rogue-achtige strategische actiegame. Een mondvol, waarover straks meer. De game is te koop voor 24.99 euro online of 44.99 als je liever een (geïmporteerde) fysieke versie wilt.

Voor de leeuwen geworpen

Het verhaal van Has Been Heroes kun je eigenlijk vergeten. Naast het gegeven dat je met drie helden een prinsessen-tweeling naar school moet brengen is het niet het verhaal waar je de game voor speelt. Dat is flinterdun en bovendien ben je het plot al gauw vergeten. Dat geeft niets. Has Been Heroes speel je vooral voor de gameplay en de daarmee gepaarde actie.
Voordat je begint met spelen moet je alleen wel één ding weten en dat is dat er geen uitleg wordt gegeven. Je wordt op Japans-achtige wijze meteen volop in de actie gegooid en moet ter plekke verzinnen wat je moet doen. Doordat Has Ben Heroes vooral een game is die je moet meesteren, en gaandeweg je skills moet ontdekken, kan dat afschrikken. Start de game daarom vooral op als je even de tijd hebt én over een dosis geduld beschikt! Dan zul je zien dat ware schoonheid vanzelf boven komt drijven.
Has been Heroes Review

Win de confrontatie

In Has Been Heroes staan drie vechters op drie banen. Je hebt de controle over een warrior, monk en een rogue. Deze personages gaan automatisch lopen (uiteraard van links naar rechts). Aan de rechterkant van het scherm staan vijanden die juist jou tegemoet komen, wat een beetje het gevoel geeft van een duel in een oorlog waarbij twee ruiters te paard elkaar tegemoet rijden met een speer. Het idee is namelijk hetzelfde: om die confrontatie te winnen, moet je namelijk strategisch handelen en op voorhand nadenken welke stap je maakt.
Has Been Heroes kent een diepgaand systeem van spell combo’s en diverse items. Hoe meer uren je maakt, hoe meer items je kunt verdienen en dus kunt toepassen. In het begin zul je, door gebrek aan ervaring en uitleg, nogal eens sterven. Maar beschouw die uren niet als verloren, want door die uren leer je de game begrijpen én verkrijg je items. Items waarmee je sterker wordt.
Verder is het goed om te weten dat je, hoewel de personages automatisch bewegen, na een slag de game even pauzeert. En dat maakt de game wel erg leuk, want dan kun je van baan veranderen. Niet elk personage is even handig op een baan en misschien wil je dus wel switchen. Op die manier laat je de personages elkaar helpen.
Has been Heroes Review

Heb geduld!

Wat tof is, maar gelijktijdig frustrerend, is de manier waarop de vijanden zich aan je voordoen. Die zijn namelijk willekeurig gegenereerd. Dus is geen potje gelijk, zoals bijvoorbeeld ook niet het geval is bij de rogue game van Soedesco: Rogue Stormers. Soms resulteert het in dat je in het begin snel voorbij de vijanden komt, maar soms ook dat het frustrerend is om dit te doen. Denk je net de game te begrijpen, gebeurt er weer wat anders op je scherm. Een lastig verhaal. Maar het blijft een kwestie van geduld hebben, de game uren spelen en leren van je fouten. Voor de een is dit een gouden formule omdat je beloond wordt voor je harde werk (én progressie boekt!), de ander heeft daar geen geduld voor.
Het is bovendien jammer dat je de game niet tussentijds kunt opslaan. Je moet alles in één keer halen en daarmee is de drempel voor veel gamers te groot om zo’n game op te starten. Een Switch is niet voor niets een hybride console, uitermate geschikt om onderweg mee te nemen en snel een potje tussendoor een game te spelen. Met Has Been Heroes kun je dat alleen maar doen als je de game al goed onder de knie hebt.
has been heroes review

Bloed, zweet, tranen.. en succes

Je moet je dus goed afvragen of Has Been Heroes een titel voor jou is. En je moet het zeker niet willen vergelijken met Trine. Wel moeten we eerlijk zijn en toegeven dat Has Been Heroes een goede game is. Over het meeste is nagedacht en er valt nogal wat vrij te spelen en te leren. Dus wie echt uren in de game pompt, wordt beloond.
Daarnaast is er een hoge herspeelbaarheid. Zo begin je met twee arena’s en twee bazen. Maar zodra je dat uitgespeeld hebt, gaat de game verder met drie arena’s en drie bazen. Daarna met vier, enzovoorts. Dit gaat een tijdje zo door, waardoor je de game dus steeds vaker kunt uitspelen. Elke keer dat je het weer haalt, speel je nieuwe toverspreuken, vijanden en objecten vrij. En last but not least: een nieuwe held. Kortom, het loont echt om uren te maken!
Has been Heroes Review

Has Been Heroes - Leuk voor geduldige gamers

Al met al is Has Been Heroes een goede en vrij diepgaande game. Maar wel een voor de doorzetter en gamers met geduld. Daardoor is de game niet voor iedereen weggelegd. Kijk je naar het Switch aanbod, dan valt Has Been Heroes op. Een andere dergelijke titel is er niet en daarmee is er goed ingehaakt op de behoefte van sommige gamers. Zin om strategisch een potje te beuken? Dan kun je met een gerust hart Has Been Heroes aanschaffen!