Harry Potter en de Orde van de Feniks Review

woensdag, 08 augustus 2007 om 11:35
Of je het wel of niet leuk vindt, je weet gewoon wie Harry Potter is. Inmiddels draait deel 5: Harry Potter en de Orde van de Feniks in de bioscopen en daarom is het de taak om de game onder de loep te leggen. Is dit een goede game?
Voor de Harry Potter liefhebbers is het absoluut leuk dat de band tussen het boek, film en de game nog sterker aanwezig is. Alle bekende locaties en personages uit de boeken en films van Zweinstijn zijn aanwezig en tot in de details nagebouwd. De locaties in de game lijken ook echt op de filmlocaties.

Verhaal

Het verhaal is zoals je die gewend bent uit de boeken en films. Het is alweer het vijfde jaar van Harry op Zweinstijn en iedereen is in rep en roer over de terugkeer van Voldemort. Harry verzamelt in het geheim een groep leerlingen om ze te trainen in Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Dit clubje noemt zich de SVP: Strijders van Perkamentus. Het spel kent tal van missies en submissies maar je hoofddoel is het verzamelen van 28 leerlingen. Deze moet je overhalen om zich aan te sluiten bij de SVP. De submissies bestaan uit problemen van al die 28 leerlingen. Wat voor missies zijn dit? Harry moet met leerlingen, leraren, portretten, Spoken en Waterspuwers praten en verschillende missies voor ze voltooien waardoor hij een beloning krijgt en je weer verder kunt in het spel.

Geen invloed op de camera

Is het spel moeilijk? Nee, absoluut niet. Het spel heeft een 7+ aanduiding en is daarmee dan ook prima geschikt voor kinderen. Het draait om magie. Bloed of bruut geweld zul je niet tegenkomen. Hoewel het om een enorm terrein gaat waar je vrijuit rond kunt lopen, en je zou denken dat je dus makkelijk kunt verdwalen, is dat niet het geval, omdat je beschikt over een kaart: de Sluipwegwijzer. Deze gebruik je om personages, taken en locaties te vinden tijdens het spel. De makers hebben hier voor een leuk element gezorgd want als je iets selecteert, bijvoorbeeld een locatie, en je sluit daarna de map, verschijnen er allerlei voetsporen op je scherm die je kunt volgen. Op die manier zie je dus door de bomen wél het bos. Wat hier wel een nadeel aan is, is dat de voetstappen niet altijd goed zichtbaar zijn en je weer even voor of achteruit moet lopen om nog eens te checken waar ze je nou daadwerkelijk naar toe leiden. Dit komt omdat je niet de mogelijkheid hebt de camerapositie te veranderen of te besturen en dat is toch wel een punt van kritiek. Want als je in zo’n groot gebied kunt doen en laten wat je wilt, is het wel fijn dat je zelf ook wat meer kunt rond kijken met de camera. Hoe anders creëer je overzicht?

Kritiek

Zo heeft dit spel ontelbare items om te ontdekken. Bijna alle objecten zijn namelijk interactief. Ook hier geldt: kon je maar met die camera draaien. En ditzelfde is een probleem in combinatie met de besturing want op sommige plaatsten waar je moet klimmen en klauteren, moet je echt precies op de juiste plek staan, wil Harry zijn handeling uitvoeren. Wat betreft Harry zelf; zijn bewegingen komen niet natuurgetrouw over. Hij beweegt traag en haast onmenselijk. Als je de game opstart, staat hij keurig rechtop en hij loopt als een chic, oud mannetje. Dit komt totaal niet overeen met een kind uit de magiewereld en dat is gewoon erg jammer.

Verschillen met voorgaande delen

Maar hoe zit het met deze game, zijn er verschillen of verbeteringen ten opzichte van de vorige Harry Potter delen? Ja, die zijn er zeker. Wat al snel opvalt in dit spel is dat je voor het eerst geen smekkies kunt en hoeft verzamelen. Of dit nou een pluspunt of een gebrek is, ligt een beetje aan je eigen voorkeur. Zelf werd ik in voorgaande delen wel eens gestoord van de hoeveelheid smekkies, zeker als je heel wat had verzameld en die dan in een klap weer kwijt raakte, door tegen een spook aan te knallen. Dus wat mij betreft is het en goede keuze dat het eruit gelaten is. Maar het allergrootste verschil en daarmee vernieuwing is toch wel de besturing. Centraal staat, net zoals in voorgaande delen toch het toveren. Voorheen waren er bepaalde spreuken toegewezen aan de knoppen en met één druk op de knop werd die spreuk uitgevoerd. Dat is in dit spel verleden tijd. Nu moet je namelijk toveren met je analoge stick, of met je remote als je een Wii hebt. Dit is iets lastiger maar dat maakt het ook direct leuker en uitdagender. En uiteraard wordt het magiegevoel hiermee versterkt. Hoe werkt het? Je gebruikt je wiimote gewoon als toverstafje of je drukt je analoge stick (als je geen wii hebt) bijvoorbeeld twee keer naar voren of achteren en er gebeurt wat. Wat? Magie natuurlijk!

Toverspreuken

Je hebt gewone spreuken en duelleerspreuken, laatstgenoemde is voor gevechtssituaties. Je hebt 6 gewone spreuken: Wingardium Leviosa, Accio, Depulso, Reparo, Reducto en Incendio. Dat klinkt allemaal moeilijker dan het is, bovendien krijg je deze spreuken in de vingers tijdens het spelen zelf, want het wordt je gewoon uitgelegd. Dus wees niet bang dat je het niet kunt of niet zult begrijpen. Wat betreft de duelleerspreuken, ze zijn leuk, maar vechten speelt toch een ondergeschikte rol in dit spel. Je loopt voornamelijk toch van de ene naar de andere locatie waarbij eerder rust voorop staat dan actie. Tussentijds is het leuk dat je tovenaarsspellen kunt spelen, gewoon een soort van minigames. Zo kun je toverschaken, fluimstenen en knalpoker doen.

Grafisch en geluid

Wat betreft het geluid heb ik niet veel op of aan te merken, het is goed verzorgd en de avonturistische muziek past er goed bij. Grafisch heb ik ook geen kritiek. De personages lijken op de personages uit de film, de locaties zijn tot om details uitgewerkt. Het oogt goed, niet subliem, maar gewoon goed. Wel heb ik nog een laatste punt van kritiek en dat is het ontbreken van een co-op mode. Ik denk dat hoofdzakelijk kinderen dit spel zullen willen spelen, en waarom moet je dat dan alleen doen?

Aanrader voor de fans

De vraag is nu is Harry Potter een goede game? Je hebt mensen die zeggen dat er een vloek heerst over filmgames. Mensen kunnen dit spel al snel te saai vinden omdat er te weinig actie is of teveel van hetzelfde heerst. Of misschien zijn de gevechten niet goed uitgewerkt. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind het lariekoek. Waarom? Het gaat hier om een filmgame, en geldt niet bij films dat je naar een film gaat die je aanspreekt? Geldt dan ook niet voor een game, dat je speelt wat je aanspreekt? Je weet dat het Harry Potter is en dus kun je Harry Potter verwachten. De makers hebben hun best gedaan en dat is te zien, er heeft een grote verbetering plaatsgevonden wat betreft het toveren. En als je de paar kritiekpunten niet al te serieus neemt, is dit spel wel degelijk een aanrader voor de Harry Potter liefhebbers.