Harms Way Review

maandag, 03 januari 2011 om 16:30
Harms Way is de tweede gratis game die Doritos beschikbaar heeft gesteld op Xbox Live Arcade. In deze game moet je als auto verschillende races overleven terwijl een schutter je helpt. De game is dan wel gratis, maar hoe zit het met de kwaliteit?
Waar Doritos Crash Course een game is waar je als je avatar heelhuids door een parcours moet zien te komen, doet Harms Way dit ook, maar dan anders en met een auto. Je bent onderdeel van een team van twee en zit ofwel in een auto, waarmee je moet zorgen dat je als eerste eindigt, ofwel ergens boven het parcours als schutter met de missie de andere auto’s uit te schakelen.
Hoe dan ook, je maakt steeds onderdeel uit van een team. Als je ervoor kiest om plaats te nemen in de auto moet je er dus voor zorgen dat je op de eerste plek eindigt. Dit doe je natuurlijk door steeds vol gas te geven met de RT-knop op parcoursen die vooral uit rotsachtig gebied bestaan, aangevuld met hier en daar een hijskraan of een ander voorwerp. De texturen in de omgeving zijn niet van de beste kwaliteit, maar zijn voor een arcadegame nog te doen. Toch wordt de game wat dit betreft al snel saai, want je bevindt je steeds in dezelfde omgevingen.
Harms Way Screenshot 163241 Harms Way Screenshot 163240 Harms Way Screenshot 163239
Niet bijzonder
Ook het geluid in de game is niet het beste wat je ooit zult horen, maar dit kan er nog net mee door. De motor van de auto en de ontploffingen om je heen klinken wel leuk, maar daar blijft het bij en je zult dus nooit van je stoel geblazen worden.
Gelukkig is er wel de keuze uit verschillende auto’s. Je kunt aan de slag met een buggy, een pick-up, een truck of een bus. Je kunt de auto vanaf verschillende perspectieven bekijken, waardoor je steeds een goed overzicht hebt van wat er allemaal om je heen gebeurt. Dit is zeker nodig, want het scherm kan een flinke chaos bevatten. Ondanks het feit dat de camera achter de auto hangt en je op zich voldoende ziet, kan er door alle chaos toch nog verwarring ontstaan tijdens de race.
Op zo’n moment is het wellicht handiger om de camera te veranderen en de race vanuit de motorkap te volgen of via de actiecamera, die het meest spectaculair is, maar misschien wat minder handig over het algemeen. De optie om de camera te veranderen zit in bijna iedere racegame en is ook zeker geen gemis bij Harms Way.
Harms Way Screenshot 163238 Harms Way Screenshot 163237 Harms Way Screenshot 163241
Chaos
Er zijn ook upgrades á la Mario Kart of Blur te vinden op het parcours, zoals een nitro (die je met de A-knop activeert), waardoor je tijdelijk nog sneller kunt rijden, of een schild, dat ervoor zorgt dat het vijandelijke vuur je even niet kan raken. Daarnaast liggen er upgrades voor kanonnen op het parcours die jouw schutter sterker maken. Deze zijn alleen te gebruiken in de multiplayer modus van de game, maar zijn wel echt handig als je je tegenstander liever in stukken voorbij ziet vliegen dan dat deze je gewoon inhaalt.
De schutter moet er namelijk voor zorgen dat jouw tegenstanders voor een flinke uitdaging komen te staan. Hij kan op de vijandelijke auto schieten, zodat deze schade oploopt met als uiteindelijke gevolg dat deze in een hoop schroot omgetoverd wordt en daarmee vertraging oploopt. Daarnaast is het voor de schutter mogelijk om een ongelooflijke teringzooi op het parcours te zorgen door interactieve delen van de omgeving stuk te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is een hijskraan die instort als erop geschoten wordt. De tegenstander moet deze dan ontwijken of simpelweg omrijden, wat natuurlijk ook weer een vertraging oplevert.
Wat beide spelers ook doen, er moet samengewerkt worden in de game als je de finish als eerste wil bereiken. Het is dan ook vanaf het begin duidelijk dat Harms Way zich volledig richt op een multiplayer ervaring en dat de singleplayer modus er voor spek en bonen in zit. Als je het spel samen speelt, is het erg leuk, tenminste als je een beetje op elkaar ingespeeld bent.
Geen topper, maar wel gratis
Harms Way is natuurlijk een gratis game, maar toch schiet de titel hier en daar te kort. Zo zijn de omgevingen wel interactief, maar zien ze er allemaal hetzelfde uit, waardoor je je al snel verveelt. Er zijn wel een aantal auto’s te kiezen en de rol van schutter is ook wel leuk om even aan te nemen. Harms Way beleeft zijn piek in de multiplayer modus, maar over het algemeen zul je deze game niet lang spelen. De game komt dus met twee lekke banden over de finish, maar hoe dan ook, we mogen een gegeven paard niet in de bek kijken. Download de game gewoon, speel deze en dan kun je hem altijd nog wissen als je het niks meer vindt.
Cijfer: 5.5