Bordspel: Livequiz Review

zondag, 02 januari 2011 om 17:00
Velen zullen bordspellen wat 'ouderwets' vinden, maar Livequiz probeert modern te zijn. Het is dan ook het eerste bordspel van Nederland dat altijd up-to-date is. Ben jij er klaar voor om je actuele kennis te testen?
Zoals gezegd is Livequiz het eerst spel dat altijd up-to-date is. Dit komt omdat de vragen zich toespitsen op actuele antwoorden. Deze antwoorden vind je op internet terug. Net zoals Trival draait alles om kennis. Wat je krijgt zijn 400 vragenkaarten, vier kaartenbakken, zes beeldschermen, zes muizen en een speelbord.
Livequiz
Type: bordspel
Aantal spelers: 3-6 spelers
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Duur: ca. 90 min.
Uitgever: Identity Games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 30,-
Kies voor news, entertainment, sport of business
Livequiz speel je met drie tot zes spelers en kent bijna geen voorbereiding. De spelregels heb je binnen een paar minuten doorgenomen en dan is het gewoon een kwestie van beginnen, ideaal! Livequiz kent vier soorten categorieën met vragen: news, entertainment, sport en business. Iedereen moet dan ook kiezen voor een categorie en vanaf dat startpunt begin je. Je begint onderaan en via zeven goede stappen omhoog kom je in het midden van het speelbord terecht. Hier krijg je een slotvraag en als je die goed hebt, heb je gewonnen.
Maar het is niet een kwestie van enkel een vraag goed beantwoorden en dan één omhoog gaan, Livequiz kent leuke spelregels. Zo zijn er twee soorten vakjes, gekleurd en zwart. Zodra je alleen op een vak staat, zijn de regels simpel: beantwoord de vraag goed en ga één vakje omhoog. Let er alleen wel op dat je van categorie moet wisselen. Het is dus niet zo dat jij kunt winnen door acht vragen te beantwoorden uit enkel de entertainment groep bijvoorbeeld.
Meerdere spelers op één vak: strijden of overleggen
Zodra je met meerdere spelers op één vak staat wordt het ietsje anders, afhankelijk weer of je op een gekleurd vak staat of een zwart vak. Bij een gekleurd vak moeten de spelers tegen elkaar spelen en bij een zwart vak niet, daar speel je samen. Het leuke aan de variant dat je tegen elkaar speelt is het feit dat je weer kunt zakken. Zodra je het antwoord (als eerste) goed hebt, ga je één vakje omhoog, richting de middencirkel.
Maar zodra je het antwoord fout hebt en dus in deze ronde verliest, zak je weer een plaats. Dit geldt niet voor de vragen op de zwarte vakken, ook al speel je met elkaar, een foute antwoord betekent gewoon blijven staan. Wat wel in alle rondes gelijk is, ongeacht welke vraag en met hoeveel je op een vak staat, een goed antwoord betekent van categorie wisselen.
Vragen over het hier en nu
En dat heb je nodig, want je zult merken dat de vragen behoorlijk moeilijk zijn. De vragen zijn niet bedoeld om je algemene kennis te testen, nee de vragen zijn bedoeld om te kijken hoe goed jij zit in de huidige actualiteit. Kortom: weet jij hoe het laatste album van Robbie Williams heet? Wat was de laatste vakantiebestemming van Maxima en Willem-Alexander? En welke Nederlandstalige film draaide er voor het laatst in de bioscoop? Mensen die elke dag de krant lezen en de actualiteiten volgen, zullen Livequiz omarmen, athans qua idee. Voor andere mensen wordt het ware crime om dit spel te kunnen winnen.
De antwoorden online raadplegen
Het leuke aan Livequiz is de moderniteit. Je krijgt vragenkaartjes geleverd, maar daar staan geen antwoorden op. Op die manier blijft Livequiz altijd up to date. Want hoe lang het geleden is dat Andre Hazes overleden is verschilt als je het spel over een paar jaar pas speelt in vergelijking met nu. De antwoorden op de vragen staan op internet. En er zijn dan ook een paar manieren waarop je deze kunt raadplegen tijdens het spelen. Je kunt de antwoorden direct tijdens het spelen raadplegen door een laptop bij de hand te hebben, een mobiele telefoon met internet, of natuurlijk een PSP met internetverbinding.
Als je dit te omslachtig vindt, kun je de antwoorden voor die dag uitprinten. De enige voorwaarde is dat je Acrobat Reader op je PC hebt staan. Als je een laptop erbij houdt is het heel simpel, want op elk kaartje staat een code. Deze vul je online is, en voila het antwoord verschijnt. Op één error na, omdat een code niet bestond en geen antwoord gaf, werkt het systeem erg goed en is het goed uitgedacht.
Niet zo up to date als het zijn moet
Hoewel de opzet leuk, is Livequiz niet foutloos en hebben we helaas toch wat rare dingen ontdekt. Zo heeft het spel de volgende nieuwsvraag: Als je op 25 februari geboren bent, hoeveel paasdagen heb je dan meegemaakt? Het antwoord volgens internet luidde 18. Iedereen die goed nadenkt, weet dat het juiste antwoord 20 moet zijn. Ook was er een sportvraag niet in orde: Wie is de eerst volgende tegenstander van Feyenoord in de competitie? Het antwoord was Excelsior terwijl die wedstrijd al had plaatsgevonden. Hier leek het erop dat de antwoorden dus niet zo up-to-date zijn als het spel doet vermoeden en dat is toch best kwalijk.
Rare keuzes van antwoorden en indeling categorieën
Daarnaast kent het spel geen structureel systeem qua antwoorden. Bij vele vragen staat in de vraag uitloop vermeld, je mag er dan 10 procent naast zitten of een verschil van twee hebben. Dit is erg prettig als je bijvoorbeeld moet schatten hoe oud een BN'er momenteel is. Maar met andere, net zo moeilijke, vragen moet je het op de kop af goed hebben. Volgens ons was die speling bij elke vraag beter geweest, want Livequiz is, nogmaals, een vrij pittig spel.
Tot slot hebben we nog een puntje van kritiek en dat is de indeling van de vragen. Je moet de categorieën namelijk met een korreltje zout nemen. Als er gevraagd wordt wat de laatste vakantiebestemming is geweest van kroonprins Willem-Alexander en Maxima, is het vreemd deze vraag te krijgen bij de categorie business. Zo'n vraag zou je eerder verwachten bij news of wellicht entertainment. De indeling lijkt dus niet altijd te kloppen.
Fouten eerst herstellen, dan kopen
Het is dan ook jammer dat Livequiz eigenlijk zoveel foutjes en eigenaardigheden bevat. Want daardoor doet het wat af aan de geloofwaardigheid van het spel. De achterliggende gedachte van het spel en de gehele opzet zijn namelijk erg leuk en dit spel is dan ook uitermate geschikt voor mensen die de actualiteiten volgen. De volle prijs is het niet waard door de fouten, maar mocht het eens afgeprijsd zijn, kun je het ophalen. Wie weet zijn tegen die tijd foute antwoorden online alweer aangepast en werkt het grootste deel beter.
Pluspunten
+ gericht op de actualiteiten
+ je kunt behalve klimmen richting het einde ook weer zakken