Harman Kardon Esquire - Meer dan een speaker Review

zondag, 09 maart 2014 om 17:00
In een tijd waarin draagbare speakers de markt als een tsunami overspoelen, is het lastig om met een nieuw dergelijk product in de schijnwerpers te komen. Harman Kardon, die als fabrikant het meeste furore maakte met hoogwaardige surroundsystemen, probeert met de Esquire een speaker te maken die verder kijkt dan het afspelen van leuke liedjes. Met dit vierhoekige apparaat is het mogelijk om via het geavanceerde teleconferentiesysteem handsfree te bellen met je smartphone, tablet of computer.
Daarmee probeert de wereldberoemde Amerikaanse fabrikant iets extra’s te doen. We hebben de feature de voorgaande weken uitgebreid aan de tand gevoeld, en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het telefoneren via de speaker belachelijk goed werkt. Het geluid van de microfoon is helder en luid en vult de kamer goed, waardoor we tijdens het bellen gewoon door de kamer konden lopen zonder dat er communicatieproblemen optraden. Het verbinden van onze Android-telefoon met de Esquire verliep door de onderstreuning van NFC razendsnel.
Voor de leek: NFC is een technologie voor het direct koppelen van je draagbare apparaat via een eenvoudige aanraking van de NFC-sensor op de luidspreker. De apparaten van Apple ondersteunen zoals bekend de techniek niet, waardoor die op de bluetooth-verbinding aangewezen zijn. Dat werkt wat trager, maar wekt gelukkig geen frustratie op. Via onze iPad konden we gemakkelijk liedjes via Spotify kiezen en die via de Esquire afspelen.
Harman Kardon Esquire (Wit) - <a href=Review" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201403/harman-kardon-esquire_t.jpg" />

Handzaam en compact design

Naast streamen via Bluetooth kun je ook gewoon je smartphone, tablet of MP3-speler aansluiten via de 3,5mm stereo ingang. Daarmee is de Esquire eigenlijk geschikt voor bijna ieder apparaat, hetgeen het een erg toegankelijk ding maakt. De remote app, zoals Harman Kardon de Esquire zelf noemt, zal in de huiskamer niet snel opvallen. Het witte, vierhoekige en compacte design zal niet meteen de aandacht trekken, maar daar is de Esquire ook niet voor bedoeld. Het ding moet handzaam zijn (en dat is het) dankzij een prachtige afwerking van leer. Hij is niet heel zwaar, waardoor je hem handig overal mee naartoe kunt nemen.
Aan de zijkant zijn de bedieningsknoppen vrij groot afgebeeld. Je vindt er de mediatoetsen om het volume te regelen, liedjes af te spelen, Bluetooth in te schakelen en een telefoontje op te nemen. Als je het ding hoofdzakelijk gebruikt voor muziek, dan gaat de Esquire een goede tien uur mee. Via een mini-usb aansluiting kun je ‘m weer opladen. Leuk detail: de speaker is behalve als een speaker en telefoon ook in te zetten als een externe batterij. Dit betekent dat je dus ook jouw smartphone of tablet kunt opladen via de drie uitgangen aan de andere zijkant.
De binnenkant van de Esquire is, afgaande op de muziekkwaliteit, voorzien van puike engineering. De dubbele drivers en de ingebouwde baspoort zorgen voor een helder geluid. Hoge en middeltonen zijn kraakhelder, maar ondanks de baspoort voldoen de lagere tonen niet aan de verwachtingen. Tracks met zware gitaren vallen in het niets vergeleken met klassieke of jazzy stukken. Voor optimale geluidskwaliteit hoef je de Esquire dus niet aan te schaffen. Maar ben je op zoek naar een ding dat meerdere dingen tegelijk kan, dan is dit apparaat het proberen waard.
Harman Kardon Esquire Review

Een alleskunner, maar alsnog te duur

Harman Kardon trachtte om met de Esquire een ouderwetse muziekdoos in een modern jasje te stoppen. Dat is de Amerikaanse fabrikant zeker gelukt. Het levert een compacte en handzame draagbare speaker op die weliswaar niet meteen opvalt, maar doet wat ‘ie moet doen. Trekpleiser van de speaker is zonder meer dat het voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden, te weten voor muziek, voor handsfree telefoontjes en voor het opladen van externe apparaten. Kanttekening is alleen wel dat je er behoorlijk veel geld voor moet neerleggen. De Harman Kardon Esquire kost namelijk minimaal €199,-.
De Harman Kardon Esquire is niet overal te koop, maar toevallig kan Alternate voor 199 euro direct leveren!