Guitar Hero: Van Halen Review

woensdag, 24 februari 2010 om 19:00
Het schijnt te pas en te onpas maar kunnen: Meeliften op een bestaand succes. De Guitar Hero franchise is ongekend populair, maar geeft dat automatisch het recht om nu alweer een nieuwe telg op de wereld te zetten? We namen Guitar Hero: Van Halen voor je onder de loep.
Van Halen
Het is enigszins opvallend te noemen dat er een Guitar Hero: Van Halen op de markt is gebracht. Als je aan Van Halen denkt mag je terug naar de jaren '70 en '80; het is in ieder geval geen band die nu erg populair is. Wellicht ken je de band niet eens en het is wel van voor jouw tijd. Maar betekent het dat als je de band niet kent, je automatisch dit spel aan de kant moet leggen?

Nee, dat niet meteen. Guitar Hero: Van Halen bevat 25 liedjes en als je gewoon van een beetje rocken houdt en van Guitar Hero weg bent, kun je zeker weer losgaan in deze game. Bovendien is het zo dat er nog eens 19 nummers speelbaar zijn van andere band, waarbij "Pretty Fly For a White Guy" van The Offspring toch wel een aangename toevoeging is. Hoewel die tracklist solide is, is het toch wel weer een uitgave: 60 euro voor 44 nummers. De trend wordt gevolgd. Gekeken is naar hoe andere Guitar Hero deeltjes werden uitgebracht. Het is alleen jammer dat het op deze manier gebeurt, want we willen niet steeds hetzelfde.
Guitar Hero: Van Halen Screenshot 137839 Guitar Hero: Van Halen Screenshot 137837 Guitar Hero: Van Halen Screenshot 137835
Hetzelfde kunstje
Want dat dit de zoveelste telg is, blijkt uit alles. Guitar Hero is Guitar Hero en vernieuwing in deze game blijft helaas dan ook uit. Als je bijvoorbeeld een Guitar Hero World Tour gedaan hebt, weet je ook nu weer wat je kunt verwachten (Let op: Een party modus blijft uit). Je kunt willekeurig gewoon een liedje snel kiezen en spelen, wat uitermate geschikt is om met vrienden een leuk avondje te hebben. Maar als je het wat serieuzer aanpakt, start je de carriere modus. Dit is de modus waarbij je stapsgewijs diverse nummers zult spelen op verschillende locaties. Uiteraard is het de bedoeling dit zo juist mogelijk te doen.

Hoe doe je dit? Zoals altijd. Je selecteert wat je wilt doen: zingen, gitaar spelen (waarbij je kunt kiezen of je gitaar wilt doen of de bas) of drummen. Hierna begint het feestje. Op je scherm vliegen de ‘noten’ voorbij die je op het juiste moment moet aanslaan (als je tenminste een instrument bespeelt uiteraard). Hoe snel dit gaat ligt helemaal aan je moeilijkheidsgraad: Easy, medium, expert of hard. Gebruik star power en doe zoveel mogelijk goed en je verdient sterren. Kortom, de formule zoals we deze kennen.
Guitar Hero: Van Halen Screenshot 135448 Guitar Hero: Van Halen Screenshot 135446 Guitar Hero: Van Halen Screenshot 135444
Daarnaast kun je het offline nog leuk opnemen tegen iemand anders en zoals altijd kun je online ook aan de gang. De uitvoering hiervan is gewoon prima. Net zoals dat de tracklist prima is, als ook de grafische aspecten van deze game. Toch geldt ook hier weer dat het allemaal meer van hetzelfde is. We zien niet spectaculair iets nieuws terug.
Aan verandering toe
En dat is jammer. Dat Guitar Hero kennen we nu zo langzamerhand wel. Leuker zou zijn om er compleet nieuwe modi in te gooien, door met iets verrassends op de proppen te komen. Nu kun je van elke band wel een Guitar Hero game maken maar is dat de bedoeling? Kijk daarbij naar de prijs van 60 euro en bedenk daarbij dat het slechts 25 nummer van Van Halen zelf zijn. Beter zou het geweest zijn, zoals vaak ook met SingStar games geldt de laatste tijd, beter gebruik te maken van de internetmogelijkheden. Zo vaak wordt er downloadbare content voor Rock Band aangekondigd, en het wordt tijd dat dit met Guitar Hero ook meer gaat gebeuren. Van Halen was eens leuk, maar dat betekent niet dat we nu zitten te springen om zelf ook maar mee te doen.
Cijfer: 5.5