Guild Wars 2 Heart of Thorns Review - Overleven in Maguuma

woensdag, 11 november 2015 om 13:21
Toen ArenaNet in 2005 met Guild Wars kwam, werd het beschouwd als de grote concurrent van World of Warcraft, vooral dankzij het gebrek aan abonnementskosten. De MMO kreeg snel gelijk meerdere uitbreidingen. Opvolger Guild Wars 2 krijgt nu ook eindelijk zijn eerste uitbreidingHeart of Thorns. Is deze uitbreiding ook het geld waard?
Het verhaal van Heart of Thorns gaat verder waar het Living End-verhaal – een serie quests die ArenaNet introduceerde na de lancering, waarvan er twee seizoenen van zijn uitgekomen – was gestopt. Om de Elder Dragon Mordremoth, die de natuur en gedachten van de Sylvari naar zijn hand kan zetten, te stoppen lanceert The Pact een enorme campagne om de draak te verslaan in zijn eigen land; de Maguuma Jungle.
Dat gaat echter niet zo gesmeerd als gepland en Mordemoth weet de luchtvloot van The Pact in een flitsaanval te vernietigen en vrijwel alle Sylvari aan de kant van The Pact te converteren naar zijn zijde. Het is nu aan de speler, als Commander van The Pact, om de troepen weer te organiseren, de leiders van The Pact te bevrijden en Mordremoth voor eens en voor altijd een halt toe te roepen.
Heart of Thorns <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201511/t/heart-of-thorns-review.jpg" />

Schedels inslaan met de Scrapper

Om de spelers wat extra speelgoed te geven om de jungle van Maguuma te overleven – wat zeker nodig is, want de tegenstanders zijn een stuk sterker geworden – heeft elke class er een nieuwe trait line bijgekregen in Heart of Thorns, samen met een nieuw wapen. Deze Elite Specializations kunnen voor compleet andere speelstijlen zorgen en brengen bij sommige classes vooral wat nodige diversiteit. Deze specialization moet je echter wel eerst unlocken met de Mastery Points die je verzameld hebt tijdens je avonturen in de wereld.
Wij hadden de eerste stappen in Heart of Thorns gezet met onze oude, vertrouwde Engineer, die de Scrapper trait-line erbij heeft gekregen en de mogelijkheid om een hamer te gebruiken. Vooral naar die laatste toevoeging keken we erg uit, want naast de Tool Kit had de Engineer geen enkele mogelijkheid om melee-build te maken.
De Scrapper is vooral een specialiteit die behoorlijk moeilijk is dood te krijgen – zo zorgt een trait ervoor dat we bij elke klap meer Toughness krijgen en 20% minder schade ontvangen van conditions – en ook nog eens flinke klappen kan uitdelen, met name als je goed gebruikt maakt van de combo fields. Over de nieuwe utility skills van de Scrapper, die nu kleine robots kan oproepen, zijn we wat minder te spreken, omdat ze te langzaam zijn en te weinig impact hebben op de flora en fauna van Heart of Thorns.
Sommige andere klassen daarentegen hebben wel interessante nieuwe utility skills erbij gekregen, zoals de Guardian die nu een Longbow kan gebruiken en Traps heeft als nieuwe skills. Ook de Necromancer heeft met de Reaper Specialization een speelstijl erbij gekregen die een mix is van de Necromancer en een Warrior, inclusief Shouts als nieuwe utility skills.
Toch heeft elke Elite Specialization een behoorlijke impact op elke speelstijl van een class en is in onze ogen een sterke toevoeging, hoewel het in sommige gevallen nu wel de énige speelstijl die het waard is om te spelen. Hopelijk zorgt ArenaNet wat dat betreft nog voor wat meer balans, want de nieuwe speelstijlen zouden volgens de ontwikkelaar even sterk moeten zijn als de al bestaande builds voor Heart of Thorns.
Heart of Thorns review

The Revenant enters the game

Naast de nieuwe Elite Specializations heeft ArenaNet ook een nieuwe class toegevoegd in Heart of Thorns; de Revenant. Deze Soldier – die net zoals de Warrior en Guardian gebruik kan maken van Heavy Armor – heeft een unieke manier om skills te gebruiken en doet meer denken aan de manier hoe het werkt in traditionele MMO’s. In Guild Wars 2 kosten skills namelijk normaliter geen resource om te kunnen gebruiken – of de Thief na -, het triggert alleen een cooldown.
De Revenant daarentegen maakt gebruik van twee Legendary Stances (uit een totaal van vier), die op de Weapon Skills na alle skills bepalen van de speler, je kan dus niet kiezen uit meerdere Healing Skills bijvoorbeeld. Wanneer je een skills gebruikt, dan kost dat een percentage aan energie van je huidige Legendary Stance en die energie bouw je van nature op en door middel van auto-attacks.
Is je energielaag, dan loont het dus om te wisselen naar de andere Legendary Stance, om daar de energie van te gebruiken voor andere skills. Het feit dat de speler geen enkele keuze heeft in zijn of haar skills heeft echter wel invloed op de vrijheid van builds, die bij Revenants daardoor vrij laag ligt.
Heart of Thorns review

Vliegen door de jungle in Heart of Thorns

Heb je eenmaal besloten met welke level 80 karakter je de jungle van Heart of Thorns betreed, dan kan je je voorbereiden op een stijve nek van het omhoog en omlaag kijken. Maguuma maakt namelijk veel gebruik van verticaliteit en het is aan de speler om uit te vogelen hoe hij ergens bovenop komt of juist ergens beneden. Hoewel, dat laatste is niet zo’n probleem, omdat spelers vrijwel gelijk gebruik kunnen maken van een Glider, waarmee ze voor een bepaalde tijd langzaam door de lucht kunnen zweven en dus geen problemen ondervinden bij het bereiken van lagere posities. Het zorgt voor een toffe speelwereld, waarbij het geen 2D-vlakte meer is, maar een echte 3D-wereld.
Wat ons alleen wat minder aanstaat aan Maguuma is dat het, tsja, één grote jungle is. Als we de nieuwe wereld van Heart of Thorns vergelijken met bijvoorbeeld de eerste uitbreiding van Guild Wars – Factions – en de eerste uitbreiding van World of WarcraftThe Burning Crusade -, dan mist Heart of Thorns nogal wat variatie en nieuwe gezichten.
Factions was een uitbreiding die een compleet nieuw Aziatisch thema introduceerde en bij The Burning Crusade werden spelers getrakteerd op een Draenor dat was overspoeld met zombies en soms wat weghad van een sciencefiction wereld. Begrijp ons niet verkeerd, de jungle is zeer sterk neergezet door ArenaNet, maar we missen wel de variatie in gebieden en door de focus op Mordremoth heeft de ontwikkelaar dat zichzelf nogal moeilijk gemaakt.
Heart of Thorns review

Guild Halls en Raids

Om even bij de eerste Guild Wars te blijven, heeft ArenaNet op één punt heel goed geluisterd naar de fans. Die schreeuwden namelijk al sinds de lancering van Guild Wars 2 in 2012 om de Guild Halls uit het origineel. Dit waren enorme zalen die alleen te betreden waren door leden van de Guild en die Guilds ook zelf tot op een zekere hoogte konden vormgeven. Het waren de ideale locaties voor Guilds om elkaar te ontmoeten, zonder gestoord te worden door andere spelers in steden.
Zo makkelijk is het echter niet voor Guilds om zo’n hal te bemachtigen, want om dat te doen moeten de leden eerst een dungeon doorlopen om de hal te ontdoen van monsters, die niet misstaan in de dungeons die Guild Wars 2 normaal biedt voor spelers van het hoogste level. Spelers die nog een grotere uitdaging zoeken, kunnen binnenkort hun ei kwijt in de raids die eraan komen. De raids kunnen gespeeld worden door groepen van tien spelers en is de meest uitdagende content die er is. Midden november zal de eerste raid komen, met sowieso nog twee raids die in 2016 het licht zullen zien.
Heart of Thorns review

Hearts of Thorns lijkt een succes, ondanks minpunten

Heart of Thorns lijkt een succes te zijn, hoewel we wel benieuwd zijn hoe de raids gaan uitpakken. De Elite Specializations zijn een welkome toevoeging aan elke class en ook de Revenant heeft een interessante speelstijl, ondanks het gebrek aan de vrijheid. De nieuwe vertical gameplay die de jungle van Maguuma ons biedt is zeker een sterke toevoeging, al had iets meer variatie in de omgevingen Heart of Thorns niet misstaan. Al kan de volgende uitbreiding die minpuntjes weggwerken, dan heeft ArenaNet platinum in handen.