Gravity Crash Review

maandag, 14 december 2009 om 17:00
Eind oktober kwamen we al op de proppen met een impressie van Gravity Crash, een arcade game exclusief voor de PlayStation 3, downloadbaar via het PlayStation Network. Inmiddels hebben we de uiteindelijke versie kunnen spelen, zijn er nog grote verschillen?
Om met de deur in huis te vallen: nee, echt grote verschillen zijn er niet. Destijds waren we al niet zo heel enthousiast om diverse redenen en helaas zijn we dat nog steeds niet. Maar laten we toch de punten even bij je langs gaan voor de verslaafde onder ons die iedere PSN-titel gecheckt wil hebben.
Zweven en schieten is je doel
In Gravity Crash bestuur je een klein ruimteschip waarmee je tussen allerlei werelden moet voortbewegen en ondertussen bedreigingen uit moet schakelen. Eigenlijk alles wat los of vast zit dient vernietigd te worden voor extra punten. Dit kan je doen met twee types besturingen. Zo is er de optie om met de X-knop gas te geven en met de linker analoge stick richting te geven en te schieten, of je bestuurt met de linker analoge stick het ruimteschip en kun je in alle richtingen schieten door met de rechter analoge stick te bewegen. Pas echter wel op, want er is wel zwaartekracht aanwezig waardoor je wel op moet letten dat het ruimteschip niet crasht.
Geen botsauto
Je zal gedurende het verhaal circa 30 verschillende werelden tegenkomen waar je doorheen zult moeten om de game te voltooien. De eerste levels zijn behoorlijk gemakkelijk te behalen, echter hoe verder je komt hoe moeilijker het uiteraard wordt. Zo worden de ruimtes en gangetjes allemaal wat krapper zodat je meer moeite moet doen om het ruimteschip zonder breuken naar het einddoel te sturen. Het is van groot belangrijk dat je niet tegen de zijkant van de wereld aanknalt, want dan zal het ruimteschip snel het loodje leggen.
Geen online
Ben je de singleplayer zat, dan kun je enkele vrienden uitnodigen om gezellig samen in enkele modi het tegen elkaar op te nemen. Helaas zat er geen online modi in verstopt, wat de speelduur van deze game toch zeker wel had verlengd. Wel zijn er online ranglijsten waarop alle scores bijgehouden worden.
Gedetailleerd
Visueel ziet het er gedetailleerd uit, maar we werden niet weggeblazen. De stijl die de ontwikkelaar heeft gebruikt past echter wel bij deze game. Vergeleken met de impressie is er in de uiteindelijke game geen aandacht meer besteed aan de grafische weergave. Ook de eentonige muziekjes zijn niet veranderd. Bij dit soort games is het jammer dat je niet eigen muziek tijdens het gamen kan aanzetten.
Wil je een simpele game waar je niet heel veel bij moet nadenken en die je in enkele seconden hebt opgestart? Dan ben je bij Gravity Crash aan het juiste adres. Gamers met de voorkeur voor spanning kunnen beter doorlopen, want het concept is erg makkelijk en van de muziek word je ook niet vrolijker.