Grand Kingdom Review (PS4) - Turn Based Anime

dinsdag, 28 juni 2016 om 15:06
Ken jij de Disgaea-reeks of Phantom Brave nog? Het Japanse bedrijf Sin America bracht afgelopen maand in Europa de game Grand Kingdom uit op Playstation 4 en PS Vita. Hoewel voor sommigen Japanse games een grijs gebied zijn is dit spel toch zeker de moeite waard om te spelen. In de Grand Kingdom review op XGN.nl lees je waarom.
Sin Amercia, onderdeel van Nippon Ichi Software, domineert al jaren de wereld van de strategische role playing games. Begonnen in 1993 maakt het bedrijf al jaren games voor zowel Aziatische landen als westerse. Vandaag de dag is de naam nogsteeds een statement. Ook dit blijkt uit de laatste release van Nippon genaamd: Grand Kingdom.

Een verdeeld koningkrijk

100 jaar na de val van het Uldein Empire is het rijk verdeeld. Vier verschillende naties zijn ten strijde getrokken om het land op te eisen, wat resulteerd in een grote oorlog. Door de val van het koningkrijg wordt deze oorlog echter niet gestrijden door ridders en koningen maar door huurlingen. De ultieme machtsstrijd is begonnen.
Als speler krijg je de taak om met een groep huurlingen jouw natie tot de overwinning te leiden. Tijdens je tocht kom je langs verschillende vijanden, vallen of hinderlagen die je zullen proberen tegen te houden om verder te gaan. Alleen het perfecte team huurlingen kan de tegenstander te slim af zijn om als laatste over te blijven. Uiteindelijk kan er maar een iemand de beste zijn.
grand kingdom review 2

Ganzenbord voor gevorderden

Grand Kingdom is, zoals veel van Sin America’s games, een turn-based RPG. Voor mensen die hier niet bekend mee zijn is het een type spel waarin er gebruik gemaakt wordt van beurten. Het grootste deel van de gameplay bestaat uit gevechten tussen twee groepen die om de beurt mogen aanvallen.
Wat nu zo mooi is aan Grand Kingdom is dat je als speler de tijd hebt om je strategie uit te stippelen maar dat het meer is dan op een paar knoppen drukken. Zodra een van je huurlingen aan de beurt moet hij of zij ook echt actie ondernemen. In drie verschillende banen kun je kiezen waar je heen gaat en hoe je de vijand verwoest met gewelddadige combo’s. Dit is toch wel een leuke extra die de gameplay nog interessanter maakt.
Daarnaast zitten er ook elementen in het spel die sterk overeenkomen met een bordspel. Tijdens elke missie is het de bedoeling dat je door middel van het verplaatsen van een pion zo het level verkent. Naarmate je verder in het level bent kom je langs verborgen schatten, onderdelen voor upgrades maar ook vijanden. Als je zo’n vijand tegen komt is er vaak geen ontkomen meer aan en sta je oog in oog met een andere groep huurlingen.
grand kingdom review 4

Huurlingen met hamers

Tactiek is wat dit spel definieert. Voor je begint aan een missie of quest moet je als speler goed nadenken over je plan van aanpak. Wat voor spullen je mee gaat nemen, welke missie je gaat spelen en, misschien wel het belangrijkste, welke huurlingen je gaan vergezellen. Gelukkig hebben de makers je meer dan genoeg keuze gegeven.
In Grand Kingdom zijn er 17 verschillende soorten huurlingen, elk met een unieke set aanvallen en specialiteiten. Dat is maar goed ook want je zult ze allemaal nodig hebben om je natie naar de overwinning te helpen. Of je nu een fan bent van magiërs of boogschutters, er komt een moment dat je andere klassen gaat verkennen. Wie weet eindig je wel met een hamerzwaaiende blacksmith.
De sterkte van een huurling wordt bepaald met letters, waarin A de hoogste rang is en F het laagst. In totaal zijn er 8 verschillende skills die je als speler kunt upgraden zoals bijvoorbeeld Agility of Strength. Uiteraard heeft elke huurling bepaalde talenten die aansluiten bij zijn klasse. Gelukkig is er genoeg ruimte om zelf het een en ander aan te passen naarmate je levels omhoog gaat.
grand kingdom review 3

Weet waar je aan begint

Zoals sommigen al weten staat Sin America niet bekend om de makkelijkste JRPG’s. Hoewel er veel tijd wordt besteed aan het uitleggen van de mechanics, gameplay en verhaallijn is Grand Kingdom toch erg lastig. Met veel verschillende factoren die meespelen zie je snel het een en ander over het hoofd. Schrik er daarom ook niet van als je tijdens een van je eerste gevechten vernederd wordt door de tegenstander.
Aan de andere kant zorgt de moeilijkheidsgraad wel voor een beetje uitdaging. Hoe moeilijker iets is des te groter is de overwinning. De balans tussen de twee hebben de makers erg goed neergezet. Als speler word je namelijk royaal beloond na het behalen van een missie.
Een ander puntje van kritiek is dat je tijdens het spelen van een missie niet tussentijds kunt opslaan. Als je eenmaal bezig bent met een missie dan is de enige uitweg of winnen of de missie verlaten. Dit kan voor frustratie zorgen, omdat je alleen de opgebouwde XP mee mag nemen. Weet dus waar je aan begint.

Het online koningkrijk

Een belangrijk onderdeel van het spel is gebaseerd op de vier naties die ten strijde gaan tegen elkaar. Op het moment dat de tutorial achter de rug is kun je een keuze maken voor welke natie je wilt gaan vechten. Je kunt contracten sluiten met een natie die een bepaald aantal dagen duurt. Valt het dus tegen dan kun je dus gewoon overlopen naar de concurrent!
De manier dat dit in het spel wordt gebruikt is via een online platform binnen het spel. De modus heeft veel weg van het spel Risk omdat het ook een strijd is om wie het meeste land heeft veroverd. Door middel van tactische gevechten tegen andere spelers krijgt jou natie een hoger percentage land in bezit. De uiteindelijke winnaar wordt uiteraard beloond voor zijn of haar nobele daden.
grand kingdom review 1

Grand Kingdom Review – Lang leve de koning

Grand Kingdom brengt role playing en bordspellen samen in een strategisch meesterwerk. Japanse uitgeven Nippon Ichi Software doet zijn naam eer aan door het maken van deze unieke turn-based JRPG. Hoewel het spel lastig is om in te komen voelt het voor fans zeker vertrouwd. Maar zelfs voor nieuwkomers in de scene zou dit best de doorslaggevende factor kunnen zijn.
Grand Kingdom is nu verkrijgbaar op PS4 en PS Vita.