Gotham Knights Review - Helden die gamers verdienen?

donderdag, 20 oktober 2022 om 13:00
gotham knightsf1654789469
Met Gotham Knights wordt een nieuw avontuur voorgeschoteld in de wereld van Batman die veel doet denken aan de Arkham-games, maar dan wel met flink wat vernieuwingen. Of dat in de smaak valt, lees je in onze Gotham Knights review.
De afgelopen tien jaar is het verrassend stil geweest rondom Batman en zijn Arkham-universum. De zogeheten Dark Knight was hier en daar te zien in matige films tot The Batman verscheen eerder dit jaar, maar qua games is het alweer zeven jaar geleden sinds het laatste Arkham-avontuur van Batman.
Helaas voor Batman-puristen speel je in Gotham Knights niet als de Dark Knight. Batman is dood en het is aan zijn vergaarde familie van superhelden (die hij veelal zelf heeft opgeleid) om het stokje over te nemen. In deze open-world-game die je volledig online co-op kunt spelen, is het aan Nightwing, Batgirl, Red Hood en Robin om Gotham te redden van een nieuw kwaad.

Unieke helden

In Gotham Knights neem je het met het viertal helden op tegen The Court of Owls, één van de meer recentere en imposante schurken uit de stripboeken. Het avontuur dat je geregeld de detectivepet op laat zetten is af en toe wat voorspelbaar, maar zit vol leuke missies die je constant geboeid houden. Wat dat betreft weet ontwikkelaar ​​Warner Bros Montreal een goede balans te slaan met het introduceren van bekende gezichten zonder het viertal helden uit het oog te verliezen.
Ieder van de vier speelbare personages heeft een eigen speelstijl die je naar je hand kunt zetten via uitgebreide opties in zowel vaardigheden als uitrusting. Waar je in de basis te maken hebt met third-person actie, merk je al snel dat Batgirl een stuk leniger is en als het ware een dansgevecht opzet wanneer ze vijanden van de straat veegt. Red Hood daarentegen is lomp met aanvallen van dichtbij, maar kan met zijn twee pistolen het vuur aan de schenen leggen vanaf een afstandje.
Elke held heeft op deze wijze zijn eigen krachten en zwaktes, terwijl je via een zijmissie nog een speciale vaardigheid kunt vrijspelen. De ervaring die je opdoet wanneer je de straten van onrecht verlost wordt tussen de personages gedeeld, waardoor je op ieder moment gemakkelijk kunt schakelen tussen de helden. Wel is het zo dat het die speciale vaardigheid is die relatief snel kan bepalen of je met één personage door blijft spelen of dat je constant wisselt van karakter.
gotham knights 60 fps ps5 xbox series x sf1666099234

Co-op capriolen

Gelukkig kun je door middel van een goede dosis online co-op al snel ook met de andere helden die speciale vaardigheid vrijspelen. Alles in Gotham Knights kan namelijk co-op gespeeld worden, al kun je wel maar met maximaal twee spelers samen spelen. Zowel het verhaal dat je een kleine achttien uur zoet houdt, de zijmissies en verzamelvoorwerpen die het speelplezier al snel naar de dertig uur zullen verhogen zijn samen te doorlopen.
Hierbij heeft WB Montreal goed gedacht aan de kleine irritaties die kunnen ontstaan bij het samenspelen met anderen. Progressie draagt namelijk over naar je eigen game als je met een vriend meespeelt. Als je een aantal verhaalmissies gedaan hebt, krijg je in je eigen game de melding dat je deze al gedaan hebt en kun je ze vervolgens overslaan.

Stralend in het donker

Co-op werkt dan ook enorm goed, waarbij er vrijwel geen sprake is van vertragingen in de open wereld die oogverblindend mooi oogt. Dat heeft te maken met het feit dat de game (op PlayStation 5) standaard in 4K draait. Hierdoor ziet het smerige Gotham er toch schitterend uit. Vooral wanneer je de neon-lampen in de donkere straten op ziet lichten en deze reflecteren in de regenplassen is het genieten geblazen.
Het feit dat de game in 4K draait, brengt anderzijds wel een nadeel met zich mee. WB Montreal heeft ervoor gekozen om Gotham Knights alleen te voorzien van een 4K-optie, waardoor je op console standaard vastzit aan 30 frames per seconden. In een tijdperk waar 60 fps de standaard begint te worden op consoles, merk je dan ook dat de game niet zo vloeiend is als recente titels als Valkyrie Elysium, Horizon Forbidden West of Saints Row.
2022 10 18 gotham knight 5f1666170984

Waar de klappen vallen

Hopelijk voegt de studio nog een Performance Modus toe na de release van de titel. Dit zou het vechten namelijk stukken beter maken. De fundering zit namelijk enorm goed in elkaar van het vechten. Dankzij een uitgebreide set van aanvallen kun je tal van combo’s maken en speciale vaardigheden vrijspelen om vijanden de grond in te boren.
Vooral wanneer je vijanden ontwijkt en de perfecte counter weet te plaatsen, komt Gotham Knights goed tot zijn recht. De moeilijkheidsgraad stijgt geleidelijk aan dankzij tal van nieuwe vijanden en hetzelfde geldt voor het nieuwe levelsysteem. WB Montreal heeft voor de Bat-familie een levelsysteem geïntroduceerd om nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Ook vijanden stijgen gedurende het avontuur steeds verder in level.
Daar is op zich niets mis mee, maar het is wel funest voor zijmissies die je misschien door het interessante hoofdverhaal eerst links hebt laten liggen. Wanneer je als level 25 Nightwing teruggaat naar missies die bedoeld zijn voor een level 8-personage, sloop je iedereen met één klap en dat is zonde. Het valt dus wel echt aan te raden om de levelindicaties voor missies te volgen.

Hulde voor de onnodige uitrustingsopties

Anderzijds is er ook nog een nieuw element in de vorm van je uitrusting. Batman heeft natuurlijk zijn befaamde pak, maar in Gotham Knights heeft de Bat-familie een reusachtige kledingkast. Ieder stukje kleding of wapen dat je vindt, is net weer wat beter dan wat je eerder had waardoor je onnodig lang in de menu’s ronddwaalt om betere uitrusting te maken en te verbeteren.
Dit element voelt een tikje overbodig doordat er weinig speciaals te vinden is aan het Gears-menu. Door het ontgrendelen van nieuwe vaardigheden wordt het vechten immers al complexer en zouden ook gewoon de stats van de speelbare helden kunnen stijgen. Daar is eigenlijk geen Gear voor nodig.
Anderzijds mag wel een applaus gegeven worden voor het tal van verschillende outfits dat beschikbaar is voor iedere superheld. Er zijn diverse kostuums om vrij te spelen, waarbij duidelijk is gedacht aan de speler. Een transmog-feature om een bepaalde stijl te houden voor een held zit er vanaf dag 1 in, iets wat veel ontwikkelaars nog wel eens vergeten. Zo kregen de recente Assassin’s Creed-titels deze pas maanden na release ondanks hevige vraag van fans.
gotham knights dificultad recomendadaf1665989440

Gotham Knights Review - Heldhaftig tussendoortje

Duidelijk mag wel zijn dat WB Montreal met liefde Gotham Knights op de plank zet. Met tal van vernieuwingen voor de Batman-games die voorheen in de Arkham-reeks kwamen, wordt een nieuwe richting ingeslagen. Deze slaat de plank niet altijd raak, maar er zijn genoeg elementen om plezier te hebben in Gotham.
Daarbij is co-op duidelijk de leukste manier om Gotham Knights te spelen dankzij het gros van activiteiten die in de game zit. Ook dan is het wat dragelijker dat er veel RPG-elementen inzitten die hier en daar wat onnodig voelen. Dankzij combat en prachtige omgevingen zeker naar meer, al mag een performance modus er dan wel vanaf dag 1 inzitten.