Go Vacation Review

dinsdag, 22 november 2011 om 21:00
Wat doe jij het liefst op vakantie? Wandelen op het strand, zwemmen, skiën, fietsen, of misschien zelfs op zoek gaan naar verborgen schatten? Het kan allemaal in Go Vacation.
De PlayStation 3 en de Xbox 360 worden vaak overspoeld door shooters en rollenspellen. De Wii heeft dan weer te kampen met een waanzinnig groot aantal minigame-collecties. De meeste van deze minigame-bundels zijn zeer ondermaats. Maar af en toe weet een van deze games mooie cijfers te halen. Denk maar even aan Wii Sports Resort. Namco Bandai voegt met Go Vacation nog een extra minigame-collectie toe aan de Wii-catalogus. Wij pakten onze koffers en zochten uit wat deze vakantie zoal te bieden heeft.
Verken het eiland
Net zoals Wii Sports Resort, neemt Go Vacation je mee naar een groot eiland boordevol minigames. Maar waar je in Wii Sports Resort alle games gewoon uit een lijstje kunt plukken, moet je in Go Vacation zelf op zoektocht gaan om alle minigames te ontdekken. Je bent vrij om het eiland te verkennen en overal valt wel wat te beleven. Ondergrondse rivieren, mooie stranden, heuvelachtige gebieden, je kunt lopen waar je wilt en er zijn zelfs geheime schatten en locaties te ontdekken die je belonen met nieuwe minigames of kledij voor je Mii.
Dit is een zeer groot voordeel ten opzichte van Wii Sports Resort, aangezien het best leuk is om op ontdekkingsreis te gaan. Leuk, maar ook best vermoeiend. Tijdens je verkenningstochten sta je de hele tijd met de Wiimote te zwaaien, wat je sneller moe zal maken. Toch weegt dit niet op tegen de grote vrijheid die je hebt.
Korte maar frequente laadschermen
Gelukkig kun je het eiland ook verkennen met voertuigen zoals bijvoorbeeld een jetski. De minigames die je ontdekt, bevinden zich telkens op logische locaties. Als je wilt skiën ga je naar het sneeuwlandschap en om te zwemmen ga je naar het strand. Heb je eenmaal een minigame gekozen, dan krijg je een kort laadschermpje te zien dat al snel zal irriteren. Go Vacation barst namelijk van de laadschermen. Ze zijn steeds van korte duur, maar toch is het oponthoud storend. Zit je eenmaal in een minigame, dan krijg je een korte uitleg waarna je aan de slag kunt gaan.
Groot aanbod minigames
In totaal zijn er vijftig minigames aanwezig in Go Vacation. Tennis, golf, volleybal, snowboarden, skiën, dansen, duiken, boogschieten, haast elke sport is aanwezig. Elke minigame bestuur je op een andere wijze. Soms moet je de Wiimote heen en weer schudden, soms moet je mikken naar het scherm en weer andere keren zul je moeten sturen. Het aanbod minigames is erg groot en er is voor ieder wat wils.
Maar zijn ze wel allemaal even leuk om te spelen? De gameplay is alleszins niet om over op te scheppen. Het aanbod minigames is erg leuk maar de besturing laat vaak te wensen over. Spellen als Wii Sports en Wii Sports Resort hebben ons verwend met hun excellente en soepele besturing. In vergelijking voelt de besturing van Go Vacation vaak ongemakkelijk aan. Toch zijn lang niet alle gameplay-aspecten zwakker. De besturing van de jetski voelt erg goed aan en ook minigames als hockey en sneeuwballen gooien, zijn erg leuk om te doen. Maar uiteraard zijn niet alle minigames even leuk. Minigames als volleybal en skydiven zul je al snel achter je laten. Kortom, ongeveer de helft van de minigames is best leuk maar eigenlijk hebben we alles al gezien in andere games.
Avondvullend
Als je heel wat minigames hebt gespeeld, krijg je een eigen villa op het eiland waar je een lijstje vakantiefoto's kunt bekijken. Je kunt er zelf meubels in zetten die je tijdens je tochten hebt ontdekt. Leuk, maar veel voegt het niet toe. Het enige resterende punt is de multiplayer, waarin vier personen het tegen elkaar kunnen opnemen in de vele minigames. Je kunt zelfs met je vrienden het eiland verkennen. Interessant en vooral verdomd leuk! Als je enkel de leukste minigames kiest, is een avond zo gevuld. Al zul je hierna niet snel de game nog eens oppakken.
Geen originele vakantie
Het is mooi dat Go Vacation een ruim aanbod minigames heeft, maar het merendeel hiervan hebben we allemaal al gezien in andere games. De voornaamste vorm van originaliteit bevindt zich dan ook in de enorme vrijheid die je hebt. Het eiland verkennen en op zoek gaan naar tal van minigames en verborgen schatten zal je een hele tijd bezig houden. Niet alle minigames zijn een succes, en de besturing laat ook wel eens te wensen over, maar dat mag je niet tegenhouden om dit spel samen te spelen met wat vrienden. Ondanks de minpunten blijft Go Vacation wel een degelijke game, die vooral de jongere gamers zal aanspreken.
Cijfer: 5.5