Get Even Review - Een zoektocht naar herinneringen

woensdag, 21 juni 2017 om 15:00
Get Even laat je een spannend avontuur beleven door de herinneringen van een ander. Zodoende probeer je de toedracht van een moord te ontdekken. Deze Get Even review bespreekt het interactieve verhaal en laat weten of de game het onderzoeken waard is.
We hebben allemaal wel eens een te gekke droom waarin de meest onwaarschijnlijke dingen zich voordoen. Maar zodra je wakker wordt, ben je vrijwel direct weer vergeten hoe dat spannende avontuur nu precies is voorgevallen. In Get Even maak je vrijwel hetzelfde mee, alleen is protagonist Cole Black geen droom kwijt, maar een gedeelte van zijn herinneringen.
Get Even Review

Op zoek naar antwoorden

Direct aan het begin van de game probeer je een meisje te redden uit de handen van een stel kwaadwillenden. Helaas loopt alles niet helemaal zoals gepland en wordt de jongedame samen met Black opgeblazen door de bom die om het meisje zit gebonden. Na de knal wordt je plots wakker in een verlaten inrichting, met meer vragen dan antwoorden.
Een mysterieuze figuur die wordt aangesproken met Red laat je weten dat Black hier is om genezen te worden; om zijn herinneringen van de bovengenoemde gebeurtenissen weer terug te krijgen. Dit moet gebeuren met een speciale VR-headset die gedeeltes van herinneringen opnieuw kan afspelen, zodat je als speler op zoek kunt naar de missende puzzelstukken.
Feitelijk kan Get Even qua plot best vergeleken worden met de film Inception, waarin onder andere Leonardo DiCaprio een idee in iemands brein probeert te planten door steeds dieper in de droomwereld te duiken. In het ruim negen uur durende avontuur ga je als Black op zoek naar antwoorden over de dood van het eerdergenoemde meisje: wie is of zijn de daders, waarom zij en wie is ze nu precies?
Get Even Review

Op zoek naar aanwijzingen in de omgeving

Al die antwoorden worden gaandeweg de game beantwoord, maar niet zonder dat je tegen een aantal lekkere plottwists aanloopt. Het plot van Get Even is groots opgezet en weet in grote lijnen succesvol een spannend verhaal te vertellen over wanhoop, liefde en verraad, al moet het verhaal zeker in het begin een beetje op gang komen.
Get Even gooit namelijk een hoop informatie tegelijk op je af. De game is een mix van een walking simulator, zoals Everybody's Gone to the Rapture, met hier en daar wat first-person shooter segmenten. Vooral door die eerste invloed laat de game je veel informatie lezen middels documenten die in de wereld gevonden kunnen worden. Dossiers, brieven, geluidsopnames: stuk voor stuk liggen ze verspreid.
Dit soort collectibles kun je natuurlijk geheel vermijden, maar zeker later in het verhaal kunnen ze extra duidelijkheid scheppen omtrent de rode draad. Want hoewel er wel wordt uitgelegd wat er precies gebeurd is, is dit alles soms wat lastig te volgen. Alle dialoog in de game gaat via schimmen uit herinneringen of gewoon via een telefoonverbinding. Nooit in de game kom je iemand in levende lijve tegen.

Niet alleen maar rondlopen en luisteren

Hierdoor is het lastig om een goede band met een van de personages uit het verhaal te creëren en haal je soms zelfs door de war wie precies wat heeft gedaan. Iets meer visuele begeleiding of een beter overzicht had dit wellicht wat kunnen verbeteren, want het enige overzicht dat nu in Get Even aanwezig is, is de bewijskamer waarin je eerdergenoemde gevonden documenten terug kunt vinden.
Toch is het verhaal in grote lijnen interessant genoeg om van begin tot eind te boeien en de afwisseling qua gameplay draagt daar deels aan bij. Tussen de rustige elementen waarin je rondloopt en dialogen aanhoort zitten meer actievolle momenten waarin je als Black met schietijzers aan het werk mag.
Zo krijg je al snel in de game een speciaal wapen aangereikt waarmee je ten strijde kunt trekken: de CornerGun. De loop van dit wapen kan draaien, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk om iemand om het hoekje om te leggen zonder dat hij of zij doorheeft dat jij daar aanwezig bent. Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen om niemand om te leggen in de game, die keuze is aan jou.
Get Even Review

Maak gebruik van je handige gadgets

In plaats daarvan kun je het wapen enkel gebruiken om te kijken of je vluchtroute veilig is, of je gebruikt enkel de smartphone die Black te allen tijde bij zich heeft. Dit digitale hulpstuk heeft naast een camera nog meer handige eigenschappen, waaronder een kaart, UV-licht en warmtesensor. Die ga je ook zeker nodig hebben, gezien Get Even je zo nu en dan een puzzel voorschotelt die je zonder hulp niet kunt kraken.
Denk hierbij aan het volgen van draden middels de warmtescanner, of het vinden van aanwijzingen met het UV-licht. Heel lastig zijn ze niet, maar het geeft wel wat afwisseling tijdens het spelen. Met deze mix van speelstijlen is het lastig om Get Even in een bepaald hokje te drukken. Of het brengt het fenomeen walking simulator naar nieuwe hoogtes.
Over de technische kant van Get Even kan hetzelfde gezegd worden als over het plot van de game: in grote lijnen weet het te overtuigen, maar het is zeker niet zonder gebreken. Visueel ziet de game er bijvoorbeeld prima uit, maar zeker ook niet baanbrekend. Ontwikkelaar Farm 51 is gegaan voor fotorealistische graphics en heeft daarvoor een 3D-fototechniek gebruikt.
Get Even Review

Niet zonder schoonheidsfoutjes

Hoewel dat realistische zeker te zien is, zijn er in de afgelopen tijd andere games uitgekomen die grafisch toch net iets meer indruk maakten. Daarbij heeft de game nog wel eens last van langzaam ladende omgevingen en zijn tevens pop-ins van bijvoorbeeld gras duidelijk merkbaar tijdens het spelen. Niet perfect dus, maar het stoort niet dermate dat het afdoet van de speelervaring.
Het geluid daarentegen maakt een hoop goed. Voor de soundtrack van Get Even is gekozen om een heleboel omgevingsgeluiden te mixen met orkestrale muziek. Het eindproduct van deze combinatie is simpelweg uitmuntend en helpt enorm bij het neerzetten van de toon. De muziek, als je het al zo kunt noemen, kan van enorm spannend zo omslaan naar vrolijk.
Hierdoor weet je nooit wat je precies achter de volgende deur of hoek kunt aantreffen. De soundtrack van Get Even is verreweg het meest imponerende en tevens ontroerende deel van dit interactieve verhaal. Spelen met een headset op is daarbij de beste manier om al het geluid te beleven. Dit omdat er in de muziek vaak aanwijzingen verstopt zitten die je anders niet mee zou krijgen.
Get Even Review

Unieke game die niet voor iedereen is weggelegd

Het moet gezegd worden, Get Even is zeker niet voor iedereen. Hoewel de game een diep en duister verhaal vertelt, heeft de game qua gameplay niet zoveel te bieden als andere titels. Get Even is een ervaring meer dan een traditionele game. Toch wordt er wat afwisseling geboden tijdens het spelen in de vorm van segmenten waarin je met de CornerGun aan de slag mag.
Ook de schoonheidsfoutjes kunnen je afschrikken. Get Even stelt grafisch niet teleur, maar is ook geen hoogvlieger. Daarbij is de rode draad zeker in de eerste paar uren wat lastig om te volgen. De soundtrack daarentegen houdt de sfeer van begin tot eind vast, en een ieder die van interactieve verhalen houdt zou Get Even zeker een kans moeten geven.