Game Party Champions Review

maandag, 03 december 2012 om 16:45
Naast Nintendo Land is er nog een party game voor de Wii U verkrijgbaar en dat is Game Party Champions. Een game die qua ideeën beter op papier klinkt dan dat het daadwerkelijk altijd uit de verf komt.
Game Party Champions is speelbaar met vier mensen en bevat drie modi om te spelen. Ben je lekker alleen, dan start je het verhaal op. In dit verhaal kruip je in de huid van Riley. Bijgestaan door je beste vriend, Jace, zul je in een arcadehal aan allerlei toernooien meedoen met als doel om kampioen te worden. De toernooien zijn minigames die je speelt, waarbij steeds een andere tak van sport centraal staat. De bedoeling is dat je zo’n minigame meerdere malen speelt, tegen diverse tegenstanders, waarbij de moeilijkheidsgraad steeds oploopt. Pas als je de moeilijkste stand voltooid hebt, ben je dan echt klaar met een toernooi van een bepaalde ‘sport’.
Toernooien spelen
Zodra je het verhaal opstart kun je meteen kiezen uit vier toernooien, dit zijn airhockey, basketbal, football en tafeltennis. Pas als je deze voltooid hebt, zullen zich andere mogelijkheden vrijspelen, waaronder honkbal, waterpistool, minigolf en vaardigheidsbal. We zullen de opties nu een voor een bespreken.
Airhockey
Airhockey bestaat uit een tafel, puk en twee pods. De puk glijdt over het gladde oppervlak en de bedoeling is om deze in de goal van de tegenstander te krijgen, waarbij aan elke kant van de tafel zich een goal bevindt. De bedoeling in Game Party Champions is dat degene die als eerste zeven punten scoort, de wedstrijd wint. Een pod wordt zichtbaar door met je hand op de GamePad te drukken en dit ingedrukt te houden. Zodra je je hand weghaalt, is er geen pod meer. De stylus van de GamePad gebruiken is dus noodzaak.
Airhockey speelt in ieder geval prima. Het enige nadeel is dat je wel eerder eigen doelpunten maakt doordat het om snelheid gaat en in het echt voelt het spel toch nog steeds het beste aan en laat het zich beter bedienen. Maar al met al is het een leuke party game.
Basketbal
Dit geldt helaas minder voor basketbal, het meest tergende spel van Game Party Champions. Hierbij maakt de GamePad gebruik van de gyrosensor en moet je de controller verticaal houden. Er verschijnen drie baskets en aan jou de taak om een hogere score te halen dan de tegenpartij. Het enige wat je moet doen is de basketbal in baskets krijgen en punten scoren. Maar dit is ontzettend moeilijk, zeker ook omdat de baskets van voor naar achter bewegen. Het is leuk om te zien dat er geprobeerd wordt om de gyrosensor te gebruiken, maar het is erg moeilijk om ook goed te gebruiken. Het vervelend is als je dit niet goed weet uit te voeren, je geen voortgang zult maken in het verhaal en daardoor de overige spellen niet vrij zult spelen. Dit basketbalspelletje had er echt niet in moeten zitten.
Football
Wat zich wel prima laat bedienen is football. Dit speelt op dezelfde manier als basketbal met het grote verschil dat dit spelletje wel goed uit de verf komt. Ook nu gebruik je de gyrosensor, maar moet je targets raken om punten te scoren. De bediening is vele malen beter en het is een leuk spelletje. Zorg er dit keer wel voor dat je weer een stylus in je hand hebt.
Tafeltennis
Het vierde spelletje dat dus meteen speelbaar is in het verhaal is tafeltennis. Dit spel komt gematigd uit de verf. De GamePad houd je gewoon normaal vast en de bedoeling is om een balletje over de tafel te slaan of terug te slaan. Op zich werkt dat prima. Het vervelende is alleen dat je geen tafeltennisbatjes in beeld hebt en daardoor steeds op gevoel de bal slaat. Meestal lukt dit prima, maar het wordt zo een willekeurig potje, terwijl je bij airhockey gewoon ziet wat je aan het doen bent. Niet de leukste variant dus die er tussenzit. Ook hier is overigens raadzaam een stylus te gebruiken.
Waterpistool
Mocht je op miraculeuze wijze het verhaal weten te voltooien, als je het basketbal horrordeel dus voor elkaar krijgt, kun je aan de slag met andere opties. Treur niet, als dat niet lukt kun je in het hoofdmenu het verhaal skippen en gewoon meteen naar de modus Vrij Spelen gaan. Ga dan bijvoorbeeld aan de slag met waterpistool. Dit is het pareltje van de game. Je houdt de GamePad gewoon normaal voor je. De minigame maakt gebruik van de gyrosensor. Voor je zie je een gebouw en elke keer verschijnen er mannetjes en een vrouw. Knal je mannetjes neer met water, dan verdien je punten. Raak de vrouw, ben je in een keer alles kwijt. Waterpistool is de aanrader van Game Party Champions! Heel kindvriendelijk trouwens dat water gebruikt wordt om mensen neer te schieten. Goed gedaan!
Honkbal
Een minder leuke minigame is honkbal. Automatisch worden ballen toegeschoten, die jij moet terugslaan om op die manier punten te raken. Het werkt redelijk, maar niet optimaal en het is ook redelijk saai. Gebruik hier de stylus, want met je handen werkt het slaan vervelend.
Minigolf
Een spel dat wel weer redelijk leuk is, is minigolf. Golfen op een leuke simpele manier, een soort midgetgolf is het eigenlijk. De besturing werkt prima, Met een kort tikje voorzie je ballen van snelheid. Dus dat gaat allemaal goed.
Vaardigheidsbal
Het laatste spel is vaardigheidsbal. Dit spelletje kom je altijd tegen op de kermis. Je moet alleen maar een bal gooien en die in een gat met punten krijgen. De onderste ring zorgt voor de minste punten en hoe hoger je gooit, hoe meer punten je krijgt. Normaal gesproken verdien je daar op de kermis muntjes mee die je mag uitgeven, dat is hier natuurlijk niet zo. Hier gaat het enkel om de worpen zelf. Maar vaardigheidsbal werkt fijn.
Party modus
Nu kun je het Verhaal of Vrij Spelen in je eentje doen, maar Game Party Champions is een party game en echt bedoeld om met vrienden te spelen. Dan beleef je het meeste plezier. Ben je met twee, drie of vier personen, laat die modus Vrij Spelen dan liggen, maar begin gewoon aan de Party modus. In deze modus start je een bordspel waarbij je steeds de minigames moet spelen. Wie als eerste de finish haalt, wint. De GamePad kun je om de beurt wisselen met spelers, dus dat is geen probleem. Wil je je vrienden nog een beetje klieren, dan kun je een Wiimote aansluiten om te plagen. Je kunt dan de bal van de andere speler bijvoorbeeld verstoren door op de A-knop te drukken. Maar ook kun je een van je vrienden helpen, grappig gedaan.
Gemiddelde game
Game Party Champions is een redelijke game geworden. De game ligt niet voor de volledige prijs in de winkels, maar is voor 38 euro verkrijgbaar. Dat is maar goed ook, want zo heel veel content krijg je niet. Het is dus echt een game om als extra in huis te hebben. De game kun je rustig eens met wat vrienden spelen. Vooral de minispellen waterpistool, vaardigheidsbal en air hockey zijn leuk om te spelen. De rest is van wat mindere kwaliteit en basketbal had uit de game moeten blijven. Die komt als enige echt slecht uit de verf. Game Party Champions is lang niet zo boeiend als Nintendo Land, maar laat wel goed zien wat er nog meer mogelijk is met de GamePad. Het toont ons dat Nintendo’s nieuwste controller potentie heeft, iets wat ongetwijfeld nog beter tot zijn recht komt in de toekomst.
Cijfer: 6