G-Force Review

dinsdag, 08 september 2009 om 17:00
In de game G-Force, van de gelijknamige film, zul je het lichaam moeten besturen van een cavia met de naam Darwin. Dit is natuurlijk niet een doodnormale cavia die je tegenkomt in een dierenwinkel, het is een knaagdier dat allerlei apparatuur aan zijn lichaam heeft vastgebonden. Daarmee moet hij de slechteriken te lijf gaan in dit spannende avontuur. Kan de game gedurende het verhaal het spannend houden, of zal het gaan vervelen?
Team G-Force bestaat uit een groep cavia's die het bedrijf Saberling moeten tegenhouden voordat het te laat is. Laatst genoemde bedrijf maakt namelijk allerlei apparatuur, van magnetrons tot scheermachines, echter is deze apparatuur op miraculeuze wijze tot leven gekomen. Zoals je waarschijnlijk al had bedacht zijn deze apparaten niet op vrede uit, ze proberen iedereen die in hun weg staat uit te schakelen.
Aan team G-Force de taak om het vuile klusje op te lossen. Teamleider Darwin hoeft dit niet alleen te doen, hij wordt bijgestaan door Blaster, Juarez en Hurley. Iedere cavia heeft zo zijn eigen taken, waarvan Darwin het ene na het andere level moet doorkruisen. Dit doet hij niet alleen met wapens, want tijdens het gehele avontuur wordt Darwin gevolgd door een vlieg. Dit is Mooch en kan als verkenner worden ingezet.
Eén grote puzzel
Het verhaal kent helaas weinig afwisseling. Je komt eigenlijk in één grote puzzel terecht. Je zult binnen moeten dringen in het gebouw van Saberling en om dit succesvol te doen, zul je vaak in elke ruimte waar je komt meerdere obstakels moeten omzeilen. Vaak zul je eerst af moeten rekenen met enkele tot leven gekomen apparaten. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe moeilijker de apparaten te verslaan zijn. Dit zorgt voor veel actie en houdt je zeker goed wakker.
Daarna zul je met Darwin zelf of vlieg Mooch de kamer moeten verkennen om te kijken waar een uitweg is. Dit verhaal speelt zich eigenlijk steeds opnieuw af, maar dan elke keer in een andere omgeving. Gelukkig mag je af en toe mag je ook in de auto onder de auto's van cavia's rijden, een soort van renbal voor cavia's, maar dan erg geavanceerd met de nieuwste technologieën.
Veel wapens
Je zult tijdens je avontuurlijke reis veel wapens nodig hebben om de hongerige apparaten van je af te weren. Zo zul je aan het eind van het verhaal circa vijf geweren tot je beschikking hebben om de vijanden met de grond gelijk te maken. Daarnaast zul je enkele 'wapens' krijgen die niet geschikt zijn om mee te vuren, maar om bijvoorbeeld voorwerpen te scannen of te springen naar magnetische voorwerpen.
De wapens die je vrijspeelt, door het vinden van bijvoorbeeld een zilveren medaille, kun je kopen in de daarvoor bestemde automaten. Bij deze automaat kunnen ook kaarten van de omgeving gekocht worden, zodat je precies weet waar je wapens (of upgrades) kan vinden. Ook kan daar je gezondheid hersteld worden.
Vliegen totdat je erbij neervalt
Naast al de wapens die Darwin met zich mee draagt, heeft hij ook een jetpack op zijn rug waarmee hij door de lucht kan vliegen. Echter is dit maar van korte tijd. Mocht je door een luchtsluis willen, maar is dit te hoog gegrepen voor Darwin, dan kun je Mooch inschakelen om de boel daar te verkennen. Met een druk op de knop kun je de tijd vertragen zodat Mooch door de vele ventilatoren kan vliegen. Helaas kan Mooch niet overal komen, op sommige plekken hangen namelijk apparaten wat vliegen aantrekt en uiteindelijk elektrocuteert.
Simpele graphics
Net zoals de gelijknamige film is ook de game in 3D te bewonderen. Bij het aanschaffen van deze game krijg je dan ook twee 3D brilletjes zodat je samen met iemand anders de gehele game driedimensionaal kan bewonderen. Na een paar minuutjes waren de brillen echter alweer af, je krijgt er eerder hoofdpijn van dan veel plezier. Daar komt bij dat het zonder 3D er stukken leuker uit ziet.
De omgevingen in de game hebben niet echt veel detail, maar het ziet er allemaal wel leuk uit. De controls zijn even wennen, maar dit heb je na even gespeeld te hebben onder de knie. De stemmen van de cavia's zijn niet bijzonder, af en toe loopt het geluid niet synchroon met het beeld.
Niet alleen de film is voor kinderen, ook de game hoort bij deze doelgroep. Dit wil niet zeggen dat het niet leuk is om deze game te spelen als volwassene, maar je zult er waarschijnlijk al snel genoeg van krijgen. De game heeft een singleplayer avontuur van circa tien uur. Eenmaal uitgespeeld kan de game de kast in, want van een multiplayer modus is geen sprake.
Cijfer: 6.2