Fuse Review

dinsdag, 04 juni 2013 om 18:30
Fuse is een compleet nieuwe creatie van Insomniac Games. Al eerder heeft de ontwikkelaar met Resistance en Ratchet & Clank een geweldig portfolio gecreëerd. Aangezien deze games exclusieve PlayStation titels zijn, moest de ontwikkelaar met iets anders op de proppen komen om voor het eerst een multiplatform game te maken. Dat is Fuse geworden, een co-op third-person shooter vol over-de-top actie en spektakel.
Je zou het misschien niet geloven, maar de nieuwste game van Insomniac, Fuse, ligt al enkele dagen in de winkels. Het is hartstikke bizar dat een AAA-ontwikkelaar een game uitbrengt waar bijna niemand iets van hoort. Meestal is dat een teken dat de uitgever, in dit geval Electronic Arts, weinig vertrouwen heeft in de game. Wij maakten onze borst nat en keken of er een reden is waarom deze game zo stilletjes op de markt is verschenen.

Overstrike 9

In Fuse speel je als Dalton, Izzy, Jacob en Naya. Deze groep zeer ervaren agenten vormen samen het elite Overstrike 9 team. Samen brengen ze een bezoekje aan een geheime basis van de overheid onder de Nevada woestijn. De locatie is namelijk geïnfiltreerd en het is aan Overstrike 9 om op onderzoek uit te gaan en de situatie onder controle te krijgen.
Zodra je binnen komt vliegen met je mooie helikopter gaat het al gelijk mis. Een mechanische supersoldaat springt bovenop de heli en opent het vuur. Na een behoorlijke crash krijg je de controle over één van de vier karakters en schiet je terug. Helaas zijn je miezerige kogeltjes niet genoeg om het zwaarbewapende tosti-ijzer te beschadigen. Je besluit daarom te doen wat iedere heldhaftige agent zou doen: maken dat je wegkomt.

Xenotech

Er is een buitenaardse materie gevonden met de naam Fuse. In het ondergrondse gebouw werd onderzoek gedaan naar manieren om de materie te gebruiken om nieuwe wapens te creëren. Al snel vind je een aantal wapens, toevallig net genoeg om iedereen van het team te voorzien van zijn eigen unieke speeltje. Dalton kan met zijn Magshield een enorm schild projecteren om zichzelf en zijn vrienden te beschermen. Izzy kan met de Shattergun haar vijanden tijdelijk kristalliseren, om daarna in kleine stukjes te schieten. Jacob heeft een Arcshot kruisboog waarmee hij het pantser van zijn vijanden kan penetreren. En dan is er nog Naya met een Warprifle die ware implosies kan veroorzaken op het slachtveld. Als je niet blij bent met je wapen, kun je direct overspringen naar een karakter dat beter bij jou past.
Deze Xenotech wapens moeten ervoor zorgen dat deze grotendeels standaard third-person shooter toch iets unieks heeft. De pure chaos die je kunt creëren is prachtig, en het wordt nog veel beter zodra je de krachten gaat combineren. Het is ontzettend wreed om een brandende pijl van Jacob te combineren met een implosie van Naya. Behalve het spektakel op je scherm krijg je daar ook lekker veel XP punten voor. Daar kun je weer skills mee vrijspelen. Elk karakter kan een extra functie van zijn unieke wapen unlocken. Helaas zijn de rest van de upgrades vrij ongeïnspireerd en kun je simpelweg meer schade doen of ontvangen. Ook zijn er vrij weinig standaard wapens en kun je deze vanaf het begin al allemaal vinden. Hierdoor zit er nauwelijks een gevoel van progressie in de game.

Army of four

Zoals je al zou verwachten is er tijdens de eerste missie van alles fout gegaan: de slechteriken zijn weggekomen met de dodelijke Fuse technologie. Je bent tijdens de game constant in achtervolging om hun kwade plannen te dwarsbomen. Het is fijn dat je deze tocht niet alleen moet doorstaan, je hebt altijd drie vrienden aan je zijde.
Bij co-op games heb je weleens dat de computergestuurde karakters zich als debielen gedragen, maar dat is in Fuse gelukkig niet het geval. Ze lopen nauwelijks in de weg en zijn slim genoeg om alvast iets vooruit te lopen als je onderweg bent. Natuurlijk is het een co-op game, en vanzelfsprekend is Fuse het leukst met meerdere spelers. Dat kan met z'n vieren online, maar er is ook een split-screen functie. Fuse is voornamelijk gemaakt voor meerdere spelers. Dat mag duidelijk zijn, want het verhaal is hartstikke slap. Het gaat erom dat je lol hebt, en dat lukt altijd beter met vrienden.

Fusie van andere games

Het wordt tijdens het spelen van Fuse al snel duidelijk dat er bijna niets origineel is. Best jammer, want van de makers van Ratchet & Clank zou je hartstikke veel originaliteit verwachten. Fuse is op het eerste gezicht de zoveelste third-person shooter, die zowat alle elementen heeft overgenomen uit andere games. Op papier klinkt Fuse daarom als een ontzettend saaie en zielloze rip-off, maar gek genoeg gaat het in de uitvoering wel goed.
De gameplay mechanismen van Fuse staan namelijk als een huis. Je kunt erg gemakkelijk dekking zoeken met de B-knop. Dat zorgt ervoor dat de A-knop vrij blijft om niet alleen te sprinten, maar ook over voorwerpen heen te rennen. Hierdoor plak je niet per ongeluk tegen muurtjes tijdens het rennen en ben je ontzettend mobiel. Wat deze beweeglijkheid nog veel beter maakt is de mogelijkheid om aan richeltjes te hangen en omhoog te klimmen. Zo word je in Fuse niet snel in een hoekje gedreven, want je kan ontzettend intuïtief een verdieping lager springen of omhoog klimmen.

AAA kwaliteit

Fuse is een erg mooi en kleurrijk spel. De graphics zullen je niet wegblazen, maar op dit gebied is de game dik in orde. De game ziet eruit als een Triple-A game, en klinkt net zo goed. Ook de voice acting is prima. De teksten zijn ontzettend cliché en voorspelbaar, dus het is wel zo fijn dat je niet naar slechte stemacteurs hoeft te luisteren.
Ook technisch is de game opvallend goed. Fuse is namelijk erg intens en er komen constant tal van vijanden op je af. Ook zijn er erg veel special effects te zien. Zo zie je soms rook over de vloeren zweven, je ziet kleine deeltjes rondzweven en ook weerseffecten als regen zijn inbegrepen. Daarnaast is het beeld tijdens de vuurgevechten vol met lasers van snipers, overal vliegen kogels rond en ontploft er van alles. Tel daar nog de talloze implosies en vlammende pijlen bij op en het is een wonder dat de framerate stabiel blijft. Er is een aantal uitzonderingen, maar dit stoort niet.
Toch zit er een addertje onder het gras, want Fuse heeft een aantal probleempjes in de vorm van bugs. Wellicht een teken dat de game niet genoeg getest is. Tijdens het spelen verwisselt het camerastandpunt af en toe als er iets op je scherm gebeurt. Helaas hebben wij op twee verschillende momenten meegemaakt dat de camera dan vast blijft zitten. Zo konden wij totaal niet zien wat er op het slagveld gebeurde en waar wij heen liepen. Het is te hopen dat deze foutjes worden opgelost aan de hand van een kleine patch.

Goedkope herhaling

Helaas is de sterke kern van Fuse niet genoeg om te verantwoorden waarom er zoveel wordt herhaald in de game. Het aantal gewone vijanden in de game is eigenlijk prima, aangezien de wapens bijna perfect aanvoelen. Wat wel een probleem vormt is het gebruik van eindbazen. Er zijn ontzettend gevaarlijke mechanische monsters die heel wat schade ontvangen voordat ze het loodje leggen. Meestal hebben ze een zwakke plek, bijvoorbeeld op hun rug, en daar moet je minuten lang op schieten.
Iemand bij de ontwikkelaar heeft simpelweg iets te vaak gebruikgemaakt van de kopieer- en plakknop. Zo krijg je af en toe niet één, maar twee van deze munitievreters op het veld. Dan ben je dus eeuwig bezig op dezelfde locatie, en voelt het gevecht aan als werk in plaats van een uitdaging. Met de verhaalmodus van Fuse ben je ongeveer zeven tot tien uur zoet. Helaas loopt de ontwikkelaar dus af en toe tijd te rekken, terwijl wij liever een campagne van vijf uur hadden gezien zonder al die herhaling.
Gelukkig is deze herhaling minder tergend als je de game niet alleen speelt, dan lach je er iets gemakkelijker om. Om de spelduur nog wat te verlengen is er nog de Echelon modus. Dit is een soort horde modus, maar je krijgt meerdere soorten opdrachten met je maatjes waardoor je niet steeds hetzelfde hoeft te doen. Een zeer leuke modus, maar of mensen dit maanden lang gaan spelen moet nog blijken.

Toch best leuk

Als je lage verwachtingen hebt, dan is Fuse een opvallend leuke game die elementen uit andere games heeft overgenomen en soms zelfs verbeterd. De gameplay in Fuse is ontzettend sterk, waardoor het slechte verhaal eigenlijk niet eens meer uitmaakt. Toch zorgt de herhaling van vijanden ervoor dat Fuse soms erg goedkoop aanvoelt. Gelukkig staat de game garant voor ontzettend veel co-op genot en over-de-top actie. Ondanks de hoge productiewaarde is Fuse daarom, net als de meeste B-films, vooral leuk om met anderen te beleven.