Fruit Ninja Kinect Review

zondag, 14 augustus 2011 om 19:00
Zal ik je eens even met wat kokosnoten op je hoofd slaan? Ok, ok, zo bont wordt het in Fruit Ninja Kinect niet. Maar de kernwoorden zijn wel: fruit slaan! Lekkerrrrrrrrrr!
Nadat Fruit Ninja eerder verscheen al mobiele game, is het nu uitgebracht voor de Xbox 360. Het is de vierde game als onderdeel van de Summer of Arcade games. Opvallend aan Fruit Ninja Kinect is de laagdrempeligheid; het enige wat je doet is er op los meppen. Sla zoveel mogelijk fruitstukken kapot en ontwijk bommen. Dat klinkt in eerste instantie oersaai én simpel, toch is het tegengestelde waar. Want Fruit Ninja Kinect is gewoon een toffe game!
Sla fruit, ontwijk bommen
De bedoeling is om als een ware ninja zoveel mogelijk stukken fruit door midden te hakken met je handen. Het fruit komt uit de lucht vallen en aan jou de taak om er dus zoveel mogelijk te pakken te krijgen, het liefst door het maken van combo’s. Hoe meer stukken fruit je door midden hakt, hoe meer punten je krijgt. Maar let op: het is niet zomaar een sla maar raak feestje. Nee, ondertussen zullen er ook bommen voorbij komen en die mag je nu net niet raken. Hoewel Kinect erg zorgvuldig het lichaam van de speler registreert, is het knap lastig om bommen te ontwijken als ze omringd worden door veel andere fruitstukken. Banaan, meloen, bom, meloen: euh.. wat gebeurt er? Juist, het gaat namelijk in zo’n rap tempo dat je echt geen tijd hebt om na te denken. Elke fruitstuk vliegt binnen een paar seconden weer uit je tv-scherm, en dan is het wel de bedoeling dat jij dat geraakt hebt... zonder explosie dus!
Diverse speelmodi
Wat de consequenties zijn van het niet tijdig raken van een fruitstuk of het juist door midden slaan van een bom, verschilt per modus die je speelt. Fruit Ninja Kinect kent namelijk een aantal speelmodi. Zo is er bijvoorbeeld de Classic modus waarbij je slechts drie fruitstukken mag missen. Als je drie fruitstukken gemist hebt, is het game over. De bedoeling is om zoveel mogelijk punten te halen, iets wat je doet door zoveel mogelijk fruit te raken en zoveel mogelijk combo’s te maken. Elke keer dat je een bom raakt, verlies je punten. Het is een leuke modus om te doen, maar welke optie ook absoluut de moeite waard is, is de Arcade modus. Hier krijg je 60 seconden de tijd en in die minuut moet je zoveel mogelijk punten halen. Het leuke aan deze variant is dat je diverse stukken fruit er tussen hebt zoals freeze, waardoor je meer tijd hebt doelgericht te slaan.
Verslavend en uitdagend
Wat opvalt is in ieder geval dat Fruit Ninja Kinect nogal verslavend werkt. Een beetje gamer wil uiteraard achievements behalen, maar die krijg je niet in de schoot geworpen. Je zult flink wat punten moeten halen om een aantal van die achievements vrij te spelen. En met slechts drie misstappen in de Classic modus is dat knap lastig. Naast het behalen van punten, wil je zoveel mogelijk fruit te pakken krijgen en combinaties maken om nog meer zwaarden vrij te spelen. Want een gedreven beetje ninja wil natuurlijk wel zo goed mogelijke wapens hanteren. Immers is het in deze game een kwestie van leven en... fruit. Dat klinkt ironisch, zeker. Maar neem van ons aan dat Fruit Ninja Kinect leuk en uitdagend is om te spelen.
Het zijn vaak de simpele spelletjes die een verslavend effect hebben, denk alleen al aan klassiekers als Tetris en Pacman. Doe je daar niet de hele tijd hetzelfde en is het idee niet zo makkelijk? Ja. Wil je de hele tijd doorspelen? Ja! Dat is precies wat Fruit Ninja Kinect ook doet! Behalve dat er steeds meer en sneller fruitstukken op je af komen, verandert er verder niets én toch wil je steeds maar door spelen. Een klein verschil is wel dat je nu super actief je lichaam beweegt en continu met je armen heen en weer staat te zwiepen. Als je dit niet gewend bent, krijg je overigens spierpijn. Nooit gedacht dat je van een stukje fruit zere armen kon krijgen. Nou, het kan! Kinect registreert je hele lichaam erg nauwkeurig en hoewel het de bedoeling is om met je armen het fruit door midden te slaan, kun je soms net zo goed dit met je benen doen. De camera registreert, dus waarom niet? Soms kan het je op weg helpen om net even wat extra fruit mee te pakken, hoewel het wel linke soep is met het ontwijken van de bommen.
Veel duurder dan iPhone-variant
Eerder was Fruit Ninja al verschenen voor de iPhone, en iPod, iets dat veel goedkoper was dan nu. De prijs van een paar euro heeft plaats gemaakt voor tien euro (800 Microsoft Points). En dat is een aanzienlijke stijging, te veel gewoon. De vraag is dan ook uiteraard bij zo’n hogere prijs: is het wel de moeite waard? Ja, als je lekker actief wilt bewegen wel. Want dat doe je niet op een iPhone. Fruit Ninja Kinect is een simpel spelletje dat altijd makkelijk is om op te pakken. Bovendien onderscheidt de Kinect-versie zich doordat het met twee personen gespeeld kan worden. Hoewel wij dat gedeelte helaas voor deze recensie niet getest hebben, is het een feit dat de game zowel samen met een vriend als tegen elkaar gespeeld kan worden. En daarmee wordt het fun-gehalte zeker verhoogd.
Paar minpuntjes
Behalve de hoge prijs, doet de game niet veel dingen echt fout. Wel is het zo dat er wat meer uitdagingen in het spel hadden mogen zitten. Hoewel je een paar modi speelbaar hebt en deze stuk voor stuk leuk zijn, had er meer in gezeten. Denk bijvoorbeeld aan de toevoeging van een singleplayer. Hoe tof zou het zijn als jij als geboren ninja je naar de top moet werken in een verhaallijn, waarbij alles draait om fruit? Zou best iets leuks van te maken zijn. Of gewoon wat extra uitdagingen waren gewenst geweest, iets speciaals. Dat is er nu niet. Ken je Fruit Ninja al van je iPhone? Dan weet je min of meer wat Fruit Ninja Kinect doet. Tot slot is er nog één minpunt en dat is de gevoeligheid van de besturing in de menu's. Zodra je de game opstart kun je kiezen tussen start game, dojo, challenge, help & option en exit. Maar als je al even te snel met je vingers knipt, maakt Kinect de verkeerde keuze. Het zal regelmatig gebeuren dat je net even iets verkeerds kiest en daardoor terug moet keren nar het hoofdmenu, om alsnog de goede keuze te maken. Gelukkig speelt dit issue geen rol tijdens het gamen zelf en werkt de besturing dan helemaal naar behoren.
Fruit is niet alleen lekker, maar ook stoer!
Fruit Ninja Kinect is een game die voor 800 Microsoft Points wordt aangeboden. Hoewel die prijs een stuk hoger ligt dan de versie voor onder andere de iPhone is het nog steeds wel de moeite waard. Niet eerder kon je bewegend fruitstukken door midden hakken. Bovendien is er nu het plezier om dat met twee personen te doen. Hoewel er qua mogelijkheden en opties meer in de game had gezeten, is het wel absoluut leuk om te spelen. Het is simpel, iedereen kan het doen, en toch wordt het nooit saai. Waarom? Omdat de game verslavend werkt. Kun jij een nieuwe score zetten op een leaderbord? Ben jij een geboren ninja? Test je skills in Fruit Ninja Kinect en ontdek je gave. Fruit is stoer, niet alleen om te eten, ook om eens flink op in te hakken!