Freakyforms Deluxe Review

maandag, 06 augustus 2012 om 15:00
Speel je nu een game om alles over hoop te kunnen schieten, eindeloos rond te lopen en omgevingen te verkennen of is er misschien een hele andere optie? Als het aan Freakyforms Deluxe, met de subtitel Your Creations, Alive!, ligt wel. De zojuist verschenen 3DS-titel draait in eerste instantie om het creëren van dingen. Daarna mag er gespeeld worden.
Niet voor niets is de ondertitel van het spel 'Your Creations, Alive!'. Doorgaand in de lijn van Picture Lives! is het de bedoeling om zogeheten Formees te maken – zelfgemaakte grappige wezens – en daarmee veel plezier te beleven. De kracht van het spel zit 'm erin dat jong en oud, want de game is vanaf drie jaar en ouder, hun fantasie eindeloos kunnen laten spreken.
En creëren die hap
Het eerste wat je doet, is een Formee maken die je van de grond af aan zelf opbouwt. Je krijgt standaard elementen aangereikt, zoals ogen, monden, hoofden en andere onderdelen. Wat je vervolgens in elkaar zet, is aan jou. Het is heerlijk om hiermee te spelen, want zeg nou zelf: zijn we niet allemaal jaloers op fantastische ontwikkelaars die gave creaties de wereld in hebben geholpen? Natuurlijk, zo goed worden wij allemaal niet. Maar het begint met kleine stappen en dankzij de uitermate vriendelijke bediening kan een kind de was doen. Er is geen goed of fout, iedereen kan een toffe Formee maken.
Daarna is het de taak om een vreemde wereld binnen te stappen en op onderzoek te gaan. Het is letterlijk rond kijken en wel zien wat je tegenkomt. Soms heb je games die zich maar moeilijk laten omschrijven, daar is Freakyforms Deluxe een goed voorbeeld van. Het ziet er zo vrolijk en absurd uit dat je de eerste minuten dat je het speelt jezelf afvraagt: waar ben ik godsnaam mee bezig? Het creëren heeft iets weg van Spore, maar toch is het zo anders. Waar slaat het allemaal op? Het antwoord is niet moeilijk: je bevindt je in een avontuur waarbij je opdrachten uitvoert, schatten zoekt en kerkers onderzoekt. Dit laatste is een nieuw element, iets wat niet aanwezig was in Picture Lives!
Absurde humoristische elementen
Waar je je ook mee bezig houdt in het spel, te allen tijde is het absurd, op een leuke manier welteverstaan. Mensen die het spel meteen aan de kant leggen omdat het té kinderlijk oogt, missen de eigenheid van de game. Zo zit het spel vol met humoristische elementen. Het eten van fruit is niet zo gek, het vinden van juwelen ook niet. Maar als je op een gegeven moment de opdracht krijgt om genoeg eten te consumeren zodat je daarna een 'golden poop' kunt doen, krap je jezelf wel even achter de oren. Leuk zo'n spelletje dat gericht is op kinderen, eigenlijk vind je dit zelf stiekem ook wel grappig! Houd wel in je achterhoofd dat wat je ook in het spel aan het doen bent, je altijd weer bezig zal gaan met creëren. Diverse onderdelen van de wereld waar jij straks in rond hupst, zul je zelf maken of aanpassen. Je zult zien dat het verslavend is. Vind je een boom die ergens staat niet zo mooi, dan pas je lekker de kleuren aan. Maak het blauw, met gekke takken. Het kan allemaal.
Het spel roept vraagtekens op
Hoewel de opties eindeloos zijn als het gaat om het creatieve gedeelte, vallen er ook wel wat vraagtekens te plaatsen. In een game die draait om het creëren wil je hier rustig te tijd voor nemen en eindeloos rond kunnen dwalen als elk ander avonturistisch spel. Het vreemde aan Freakyforms Deluxe is dat je wel te maken hebt met een open wereld, maar vervolgens gelimiteerd wordt in tijd. Zodra je een opdracht moet doen, heb je slechts enkele minuten ter beschikking om dit uit te voeren en dat is erg jammer. Beter was het geweest om die tijdslimiet achterwege te laten om het pleziergehalte maximaal te houden.
Een ander punt waar vraagtekens bij gezet kunnen worden is het platform waarvoor gekozen is. Waarom is dit spel uitgebracht op de 3DS? Het betreft namelijk een 2D-game op een 3D-handheld. Zet die 3D-slider dus maar uit, want daar heb je helemaal niets aan. Natuurlijk is het leuk om zo'n creatief spel onderweg mee te nemen, maar een 3D-handheld is bedoeld voor 3D-games. Bovendien zou een creatieve game pas écht tot leven komen (let op het woord 'Alive' in de subtitel!) als alles in 3D kon worden gemaakt en gespeeld.
Tot slot is de besturing niet optimaal. Zeker als je de game voor het eerst in handen hebt, vraag je jezelf af waarom die besturing zo verrekte irritant is. Later blijkt dat het deels gewenning is. Zo moet je met de stylus op het touchscreen in een richting bewegen om daar je Formee naar toe te bewegen. Lopend gaat dat wel, maar regelmatig moet het ding kunnen springen en dan wil je nog weleens een fout maken. Het werkt niet helemaal lekker, alsof de besturing té gevoelig is. Je wilt gewoon simpel en snel kunnen handelen, maar de besturing vergt een aparte handleiding, een precieze aanraking. Te precies.
Bedoeld voor een specifieke doelgroep
Uiteindelijk raak je eraan gewend, gelukkig maar. Of iedereen gewend raakt aan Freakyforms Deluxe is de vraag. De game is duidelijk bedoeld voor een specifiek publiek al laat het zich lastig omschrijven wat voor soort publiek dit dan is. Het is een combinatie van kinderen en volwassenen die eens iets anders willen. Mensen die houden van onrealistische games, eindeloos verzinsels willen maken en hiervoor inspiratie willen opdoen bij anderen via StreetPass en Download Play kunnen de game wel waarderen. Zij die de absurde humor begrijpen van een gouden drol leggen, kunnen met een gerust hart dit spel aanschaffen. Anderen die na het lezen al zoiets hebben van: what the f*ck? kunnen het maar beter niet kopen. Tevens moet in het achterhoofd gehouden worden dat de game wat vraagtekens met zich meebrengt. Toch moeten we het spel één ding meegeven: hier bestaan er geen twee van.