Fowl Space Review

woensdag, 28 maart 2012 om 19:30
Lekker random, heerlijk absurd en totaal niet serieus. Zo is Fowl Space in het kort te omschrijven. Maar om die willekeurigheid heen is Fowl Space ook een actievolle platformer. Als je die twee bij elkaar voegt krijg je dan een game die het spelen waard is? Wij trokken eropuit om de game aan de tand te voelen.
In Fowl Space neem je de controle over een heroïsche haan die alles op alles zet om de zon te vernietigen. Hij wordt een morgen bij het opstaan namelijk verblind door die brandende bol aan de hemel. Dat is genoeg reden voor deze haan om een astronaut te worden en richting de zon te vliegen. Daar wordt hij echter opgeslokt en moet hij eerst zien te ontsnappen voor hij er een einde aan maakt. De zon is de thuisbasis van een groep augurk-aanbiddende Vikingen met een passie voor lingerie en die willen niet dat jij hun basis opblaast, dus zij zullen het je nog moeilijk gaan maken. Jij laat je niet afschrikken en gaat er met een arsenaal aan vreemde wapens dapper op af om toch je missie te voltooien.
Simpele actiegame
Kijken we puur naar de gameplay dan is Fowl Space een actievolle platformer waar je continu van links naar recht loopt en andersom. Behalve schieten en springen komt er verder niets speciaals bij kijken. Het werkt echter wel, dus daar kunnen we niets op aanmerken. Het had van ons alleen wat uitgebreider gemogen. Wat meer verschillende acties, meer verborgen plekken enzovoorts. Het blijft allemaal iets teveel bij de basis en daarom moet de game het vooral hebben van zijn rariteiten.
Onderbroekenlol
Terwijl je door de levels wandelt, zullen er massa’s Vikingen op je afstormen. Zij stoppen voor niets of niemand, dus moet je ze maar dwingen om te stoppen. Dit doe je met behulp van je wapens. In de eerste playthrough verzamel je drie verschillende wapens, begin je daarna nog een keer opnieuw krijg je een extra wapen. Je eerste wapen schiet een dubieuze witte substantie en als je daarbij in gedachte houdt dat je de game in het Engels niet met een haan maar met een cock speelt, wordt de intentie van ontwikkelaar Pixelante Game Studios meteen duidelijk. Een ander wapen is bijvoorbeeld een rocketlauncer die ontploffende katjes afschiet.
Fowl Space neemt zichzelf duidelijk niet serieus en we raden je aan dit zelf ook niet te doen. Een groot deel van de humor gaat dan straal aan je voorbij. Behalve de overduidelijke seksuele insinuaties zit de game ook vol met verwijzingen naar films en andere spellen. Zo zien we Pac-Man terug, maar de meest in het oogspringende is Parodio: een parodie op Mario compleet met dikke snor. Parodio valt te beschouwen als de eindbaas van Fowl Space, al komt er nog een heel level achteraan. Parodio verstopt zich in een pijpenstelsel en het is de bedoeling dat je Parodio laat verdrinken in je witte substantie… Ja, precies.
Aparte vormgeving
De humor in Fowl Space is dus wel geslaagd, een beetje onderbroekenlol op zijn tijd gaat er bij ons wel in. Wat ons ook wel aanstaat, is de grafische vormgeving in het spel. Alles wat er toe doet is compleet zwart-wit en staat in fel contrast met de kleurrijke achtergronden. Hoewel het waarschijnlijk zo gedaan is om nauwkeurige details te mijden moeten we toch toegeven dat het er niet verkeerd uitziet. Het geluid is daarnaast niet veel speciaals. Het is daar op de achtergrond en verder heb je er geen last van.
Aan de korte kant
In totaal zijn er helaas maar vijf levels waardoor je Fowl Space erg snel hebt uitgespeeld. Dat had van ons wel langer mogen duren. We verwachten geen tientallen uren van een Steam game van nog geen vijf euro, maar minder dan twee uur is wel erg kort. Om de gameplay enigszins op te rekken zitten er wel negen uitdagingen in de game. Deze staan los van het verhaal en draaien vooral om het neerzetten van een zo hoog mogelijke score. Denk hierbij aan het zo lang mogelijk overleven terwijl er een hele hoop vijanden op je afstormt of het niet doodgaan in een uitdagend platformlevel. Voor een keer zijn deze uitdagingen wel leuk, maar daarna zul je ze waarschijnlijk geen tweede blik gunnen.
Alleen voor de humor
Kort samengevat is Fowl Space dus vooral een game die jou eens goed aan het lachen kan maken. Voor andere redenen hoef je Fowl Space niet te kopen. De gameplay is erg beperkt omdat je alleen kunt schieten en springen en binnen twee uur heb je het wel uitgespeeld. Nee, Fowl Space moet het echt hebben van zijn humor en dat zit wel goed. Vooral als je kunt genieten van volstrekte willekeurigheid is Fowl Space de vijf euro wel waard. Val jij in de chronische zuurpruim categorie dan blijft er te weinig over om een aanschaf te overwegen.
Cijfer: 6