FlingSmash Review

maandag, 06 december 2010 om 14:00
Slechts weinigen onder jullie zullen al gehoord hebben van FlingSmash. In deze game is het de bedoeling dat je een klein en geel figuurtje tegen allerlei obstakels gooit. Is dit een spel waar je voor naar de winkel zult vliegen?
Sinds de release van de Wii MotionPlus in 2009 zijn er teleurstellend weinig games uitgebracht die gebruik maken van deze uitbreiding die je Wiimote accurater maakt. Ontwikkelaar Artoon geeft de Wii MotionPlus een kans en brengt ons FlingSmash, een spel dat verdacht veel weg heeft van een potje tennis. Tussen het huidige aanbod Wii MotionPlus games zijn eigenlijk niet veel toppers terug te vinden en dus is er altijd ruimte voor een nieuwe knaller. FlingSmash wordt samen met een Wiimote met ingebouwde MotionPlus verkocht in de winkels voor ongeveer zestig euro. Tijd dat we eens kijken of dit een goede of een slechte deal is.
FlingSmash Screenshot 151112 FlingSmash Screenshot 151107 FlingSmash Screenshot 151104
Legendarische tennisbal
FlingSmash neemt je mee naar Suthon Island, een klein en vergeten eilandje waarop een grote, magische palmboom staat. Op een dag besluit Omminus, de schurk van het verhaal, om de krachten van de magische palmboom te stelen. Samen met zijn onderdanen maakt hij van Suthon Island een ware hel. De spirituele wezens die op Suthon Island leven zijn woedend en besluiten om een legendarische held terug tot leven te wekken. De held gaat schuil onder de naam Zip en moet de grote palmboom herstellen en Omnimus samen met zijn onderdanen verdrijven. Zip heeft de vorm en de kleur van een tennisballetje en dat is zeker niet toevallig.
Je zult Zip namelijk de hele tijd heen en weer moeten slaan door een 2D-omgeving. Deze omgeving is gevuld met blokken die je moet stukslaan met Zip als je verder wilt gaan. Zip kun je op twee manieren slaan waarvan je eigenlijk steeds de krachtigste slag nodig hebt om vijanden te verslaan. Je zou denken dat dit heel eenvoudig is vanwege de precisie van de Wii MotionPlus. Toch is dit niet altijd zo, want wanneer je erg snel moet reageren, zul je vaak kleine foutjes maken die je een leven kosten. Alles kan beslist worden door een millimeter verschil en daarin bevindt zich de kracht en de irritatie van FlingSmash.
FlingSmash Screenshot 115373 FlingSmash Screenshot 115375 FlingSmash Screenshot 115369
Hoofdbazen
Elk level van FlingSmash speel je op dezelfde wijze. Eerst moet je tussen de berg vijanden en blokken drie munten terug zien te vinden. Dit kan best lastig zijn, maar wanneer je ze eindelijk hebt, kun je verder naar het volgende deel van het level. Vervolgens moet je het opnemen tegen een grote hoofdbaas die je steeds op een verschillende wijze moet ombrengen. Meestal moet je hem raken op een zwakke plek of moet je gebruik maken van je omgeving. Dit vergt niet veel denkwerk en het vormt dus ook geen uitdaging.
Repetitief
Ondanks de erg repetitieve gameplay, heeft ontwikkelaar Artoon duidelijk geprobeerd om variatie te brengen. In verschillende levels wordt er telkens iets veranderd waardoor alles nét een beetje moeilijker wordt. Zo is er een level waarbij Zip enorm klein wordt en je dus nog preciezer moet slaan om vijanden neer te halen. In een ander level verandert hij dan weer in een metalen bal, waardoor hij enorm snel naar beneden zal zakken. Deze aanpassingen geven FlingSmash een extra dimensie, maar toch word je dit alles al erg snel beu omdat het grote geheel erg repetitief blijft.
Dat is misschien niet zo leuk voor de volwassen gamer en het zijn dan ook de kinderen die heel wat plezier kunnen beleven met FlingSmash. De eenvoudige gameplay en de vrolijke omgevingen maken het pad vrij voor de jeugdige spelers. Maar ook hun geduld zal rond het einde van het spel op de proef worden gesteld door het gebrek aan afwisseling.
FlingSmash Screenshot 115367 FlingSmash Screenshot 151115 FlingSmash Screenshot 151108
Mooie omgevingen
Het is dan ook goed dat je al na drie tot vier uur het einde bereikt van FlingSmash. Voordat je het einde bereikt, zul je het spel al minder leuk vinden en dus ga je het niet snel nog een keer spelen. Er wordt moedig geprobeerd om je aandacht terug te winnen door je punten te geven afhankelijk van je prestaties. Als je goed speelt krijg je namelijk enkele nieuwe levels en in-game uitdagingen voorgeschoteld, maar het is een ware kunst om deze te kunnen vrijspelen. De kans is dus groot dat je niet alle levels hebt gespeeld wanneer je FlingSmash uit je Wii haalt.
En dat is ergens wel jammer, want de omgevingen zijn best wel mooi en telkens helemaal anders. Ook het detail is zeker noemenswaardig. Wanneer je onder water zwemt, zie je overal zeewier, vissen, rotsformaties en luchtbellen. Ook de andere thema’s waaronder natuur en ruimte, zijn erg knap uitgewerkt. De geluidseffecten zijn bij vlagen dan weer erg leuk, maar echt speciaal zijn ze nooit.
Voor de jonge gamer
Wanneer je FlingSmash voor het eerst opstart zul je verrast worden door de eenvoudige en leuke stijl. Het is dan ook jammer dat het hele concept al na enkele uurtjes begint te vervelen vanwege de repetitieve gameplay. Ook de besturing werkt niet steeds optimaal wat tot frustraties kan leiden. Vanwege de kleurrijke omgevingen en de weinig uitdagende gameplay zijn het vooral de jongere gamertjes die plezier kunnen beleven met FlingSmash. FlingSmash wordt samen verpakt met een Wii MotionPlus en dat is natuurlijk een leuke deal. Maar voor heel wat minder geld, ongeveer 25 euro, kun je dan weer Red Steel 2 kopen met bijbehorende Wii MotionPlus uitbreiding.
Cijfer: 5