Bordspel: Vidi Review

zondag, 05 december 2010 om 17:00
Waarschijnlijk hebben velen er nog nooit van gehoord, maar Vidi is een bordspel waarbij heel wat dobbelstenen centraal staan, niet een, niet twee, niet drie... tel nog maar even door. Maar waar dienen al die dobbelstenen toch voor?
Vidi is een creatief bordspel. Op maar liefst 19 dobbelstenen staan allerlei plaatjes afgebeeld, en aan jou de taak om diverse rondes hiermee woordcombinaties te maken. De woorden moeten wel kloppen en alles gaat om snelheid en creatief denken!
Vidi
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-6 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Duur: ca. 40 min.
Uitgever: University Games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 22,-
Voorbereiding
Voordat je kunt beginnen met spelen zul je eerst flink wat plaatjes moeten plakken. Vidi levert 18 dobbelstenen die volgeplakt moeten worden met afbeeldingen die op stickervellen staan. Het is erg belangrijk dat je goed plakt en dus de juiste zes stickers op de dobbelsteen plakt, wil je de rest van het spel goed kunnen spelen. Tot slot is er een 19de dobbelsteen, hierop komen de stickers BLIKSEM en SLOW MOTION, iets dat essentieel is voor de rest van het spel. Dit is de Vidi-dobbelsteen. Verder heeft iedere speler, twee tot maximaal zes personen, pen en papier nodig en eenmaal het speelbord klaargelegd te hebben, kan men van start.
Woordcombinaties maken
Iedere speler begint op het vakje start en de bedoeling is om als eerste bij de finish te komen. Maar hoe gaat dit nu in zijn werk? Iedere ronde moet een speler alle 19 dobbelstenen gooien en de bedoeling is dat er woordcombinaties gemaakt worden, een woordcombinatie is een samenstelling die bestaat uit twee zelfstandige naamwoorden. Dus je hebt bijvoorbeeld een afbeelding fiets en een afbeelding van een man, dan kun je het woord 'herenfiets' maken. Voor elk gemaakte woordcombinatie krijg je punten, hoe meer punten je haalt, hoe meer vakjes je mag verzetten op het speelbord.
Het leuke aan Vidi is dat er twee speelvarianten zijn, slow motion en bliksem. Elke ronde wordt gespeeld op tijd en daarvoor is de zandloper aanwezig. Maar of je als een slak kunt spelen of zo snel als de bliksem moet zijn in een ronde, kan dus per keer verschillen. Alles is afhankelijk wat er gegooid wordt per ronde met de Vidi-dobbelsteen.
Twee soorten speelrondes
Mocht je tijdens een ronde, nadat je dus alle 19 dobbelstenen gegooid hebt, BLIKSEM op de dobbelsteen zien, gaat zo'n ronde als volgt in z'n werk. De zandloper wordt gedraaid en alle spelers gaan op zoek naar woordcombinaties die dus gevormd worden met de 18 dobbelstenen die op tafel liggen. In BLIKSEM gaat het om snel reageren, wat inhoudt dat als jij een woordcombinatie ziet, zoals herenfiets, je dit hardop zegt en meteen de twee desbetreffende dobbelstenen uit het spel haalt. Op die manier zijn er steeds minder opties mogelijk en verdwijnen er snel dobbelstenen uit het spel. De ronde is afgelopen op het moment dat of de zandloper op is of alle dobbelstenen zijn gebruikt. Deze ronde verloopt erg snel, maar is daardoor ook heel spannend!
De tweede variant die je kunt gooien als je de 19 dobbelstenen omgooit is SLOW MOTION. In tegenstelling tot de BLIKSEM-variant blijven alle dobbelstenen nu gewoon op tafel liggen. Hier komen de pen en papier om de hoek. De bedoeling is nu namelijk dat spelers zoveel mogelijk woordcombinaties opschrijven die zij op tafel zien liggen. Dus stel je ziet een voetbal en op een andere dobbelsteen een schoen, dan heb je de woordcombinatie 'voetbalschoen'. Hoewel je niet te lang moet nadenken, omdat ook hier de zandloper loopt, is het wel van belang origineel te zijn. Woorden die meerdere spelers hebben gemaakt, worden niet meegerekend in de puntenscore; het is een element dat Vidi leuk maakt.
Punten verdienen en vakjes lopen
Punten, dat is waar het om gaat in Vidi, daarvoor maak je de woordcombinaties en op die manier kom je, hopelijk als eerste, bij de finish. In de BLIKSEM-ronde ontvang je één punt per correcte woordcombinatie en in SLOW MOTION krijg je één punt per woordcombinatie die alleen jij hebt genoteerd. Aan het einde van een ronde, verplaats je het aantal vakken dat gelijk is aan het aantal behaalde punten.
Maar let op, want het speelbord bestaat niet alleen uit normale vakken, dus direct doorlopen naar de finish is er niet bij. Er zijn ook nog andere vakjes. Zo is er een Vidi vakje, als een speler hierop komt, dan mag de speler zelf bepalen of de volgende ronde in BLIKSEM of SLOW MOTION wordt gespeeld. Als er meerdere spelers opstaan, wordt er overlegd. Het tweede extra vakje is met een +10 teken. Dit houdt in dat de speler in de volgende ronde tien seconden langer mag kijken naar de dobbelstenen dan de andere speler. Dit geldt alleen voor SLOW MOTION ronde. Tot slot is er nog een vak met een kruis op, dit betekent dat je de volgende ronde niet mag meespelen. Het zijn vakjes die een leuke afwisseling aan Vidi toevoegen.
Leuk bedacht
Vidi is dan ook een leuk en origineel spel. Dit komt omdat de 18 verschillende dobbelstenen veel verschillende plaatjes hebben waardoor je elke keer weer wat nieuws zult ontdekken. Sowieso is het erg origineel bedacht en weer wat anders dan je gewend bent. Het enige nadeel is soms dat plaatjes niet altijd duidelijk zijn en wat maak je er dan van? En ook is het de vraag hoe lang het leuk blijft op de lange termijn omdat je al snel woorden uit de vorige potjes zult herhalen. Maar al met al is het een prima bordspel en leuk om een keer te doen, waarbij je tegelijk speelt tot maximaal zes spelers.
Pluspunten
+ spelers spelen tegelijk
+ origineel