Ferrari: The Race Experience Review

woensdag, 08 december 2010 om 16:00
Ferrari is een bekend automerk dat bekend staat om haar glimmende, mooie rode auto's. Maar weet Ferrari: The Race Experience ons hetzelfde gevoel te geven als een echte Ferrari. Hiiiiiiiiiing!
Als je aan het merk Ferrari denkt, denk je aan mooie, veelal rode, auto's, ronkende motoren en natuurlijk het bekende logo. Hoewel er een rode wagen en het bekende logo op de cover staat, is het niet gelijk een garantie dat de game erg goed is. Wij gingen aan de slag met Ferrari: The Race Experience, eens flink planken zou je zeggen.
Jouw race carrière
Vrijwel elke autoliefhebber zou het liefst voor centjes de wereld over reizen om de hele dag rondjes te rijden op een circuit. In Ferrari: The Race Experience, kortweg F:TRE, bezoek je dan ook echt bestaande circuits om daar met je bolide, in de vorm van één van de vele soorten Ferrari's, rond te crossen. Hoewel je je eerst moet bewijzen, mag je wel, alvorens je de carrièremodus begint, een mooie Ferrari uit de showroom kiezen. Gedurende je carrière kun je je collectie steeds verder uitbreiden en vrijwel alle, zo niet alle, Ferrari's welke in de historie van het bedrijf zijn uitgekomen, zijn aanwezig. Maar natuurlijk moet je wel races winnen om dit te kunnen bekostigen.
Geen stuurtje voor dit spel
En daarmee komen gelijk de eerste foutjes naar boven draaien. Het sturen met de Wiimote (met eventueel Wii Wheel) werkt namelijk niet lekker. Want hoewel je het stuur omgooit, voelt het regelmatig aan dat de auto erg stroef stuurt of juist weer te scherp. Hierdoor beland je regelmatig langs de baan.
Gelukkig kun je dit probleem al voor een groot deel wegnemen door met de nunchuck en de Wiimote te spelen. Hierdoor rij je met de stick op de nunchuck en dit voelt net wat vertrouwder aan dan het besturen met het Wii Wheel. Hierdoor zul je meer kans maken tijdens het racen, waarin je overigens goed je best moet doen om de eerste plaats te bemachtigen.
Ferrari: The Race Experience Screenshot 162236 Ferrari: The Race Experience Screenshot 162235 Ferrari: The Race Experience Screenshot 162234
Drie besturingsopties
Dit kun je overigens wel vergemakkelijken door de door jou gewenste besturingsoptie te kiezen. Zo is er de 'Auto'-optie waarin kleine dingetjes zoals remmen automatisch voor je wordt gedaan, dat toch wel een beetje het idee van een simulator laat verdwijnen. De tweede optie is de 'Arcade'-optie. Deze optie laat je alles zelf doen, op het schakelen na. Dit is waarschijnlijk de meest gebruikte optie onder de gemiddelde gamer.
Als laatste hebben we de 'Simulator'-optie. Dit is de optie voor de echte simulator liefhebbers. Je dient hierbij alles zelf te regelen. Van remmen tot schakelen. In deze optie moet je dus aan alles denken waardoor de moeilijkheidsgraad een heel stuk omhoog gaat.
Audiovisueel geen Ferrari
Als er een Ferrari over de snelwegen scheurt, trekt deze ongetwijfeld veel aandacht. Helaas geldt dat voor F:TRE niet. De game ziet er nogal achterhaalt uit als je kijkt naar andere Wii games die sinds twee jaar in de winkels liggen. Nu zijn er natuurlijk genoeg games die er niet uit zien, maar sinds 2007 verschijnen er regelmatig grafisch mooie games. Dit spel kan zich daar helaas niet aan meten wat erg jammer is.
Ook had het spel wel wat meer realistischer gemogen met behulp van een schademodel. Deze is vrijwel niet aanwezig. Na een frontale botsing tegen de vangrail zag mijn auto er nog ongeschonden uit, wat toch wel het realisme uit een simulator weghaalt.
Gelukkig doet het geluid wat het moet doen en dat is ronken. De motoren klinken lekker en geven je het gevoel dat je in een Ferrari rijdt en niet in de Smart van de buurman. Maar over het geluid zijn we dan ook meteen klaar. Verder is er wat muziek, tijdens de races heb je een drum 'n bass-achtige muziek terwijl er in het hoofdmenu een gospelkoor te horen is. De muziek, van lage kwaliteit, doet wat het doet, maar daar is dan ook alles meegezegd.
Geen multiplayer
Als je dacht dat je samen met een vriend of vriendin tegen elkaar kan racen, dan heb je het mooi mis. De game kent naast de carrièremodus alleen nog wat andere modi als Arcade en Time Trail. Van multiplayer is dus geen sprake en dit is wel jammer voor de Ferrari liefhebbers onder ons. Hierdoor moet je in de Time Trail bewijzen dat jouw auto de beste is, maar dit mist natuurlijk wel het competitiegevoel dat je juist wilt hebben tijdens een racegame.
Als echte Ferrari liefhebber zul je veel tijd doorbrengen in de carrièremodus, maar als je alle Ferrari's hebt valt er nog maar weinig om voor te strijden. Want zoals je net gelezen hebt is er geen multiplayer modus aanwezig. Na het verzamelen van alle auto's is er dus nog maar weinig om te doen, wat wel erg jammer is.
Geen dikke motor onder de motorkap
Hoewel er een mooie licentiesticker op het hoesje van Ferrari: The Race Challenge zit, is de game lang niet zo mooi en flitsend als een echte Ferrari. De besturing werkt niet in iedere stand optimaal en verder is de game ook niet goed uitgewerkt, waar bij zelfs een multiplayer modus ontbreekt. Voor een simulator kun je beter Forza Motorsport 3 of Gran Turismo 5 kopen, hoewel die games iets meer kosten en je ze uiteraard niet op de Wii kunt spelen.
Cijfer: 4.5