First Man Review - Naar de maan

woensdag, 10 oktober 2018 om 16:35
first man review hard geluid en trillend beeld 140426
“Een kleine stap voor de mens, een grote sprong voor de mensheid.” Deze zin blijft terugkomen, waar je ook komt. Dat is ook wel logisch aangezien het dé zin is van Neil Armstrong, de eerste man op de maan. Universal Pictures vond dit zo'n gedenkwaardig moment, dat ze besloot er een film over te maken: First Man. Zal deze film ons de reis van ons leven geven of hadden we liever thuis gebleven? Dat lees je in deze review van First Man!

Goede mix?

De film First Man is geregisseerd door Damien Chazelle en gebaseerd op het boek First Man: The Life of Neil Armstrong van James R. Hansen. Chazelle heeft onder andere ook films geregisseerd als Whiplash en de hit La La Land, die wel zeven Golden Globe Awards heeft gewonnen en zes Oscars. In First Man werkt hij ook nog eens samen met Ryan Gosling, die ook de hoofdrol had in La La Land.
Doordat dit duo weer samen werkt, kun je dus verwachten dat First Man ook zeker wel een goede film wordt. Verder speelde ook Claire Foy in de hoofdrol die je misschien wel kent van de The Crown. Mix goede acteurs, prijswinnende regisseurs en een sterk verhaal en je kunt als eindproduct een van de beste films krijgen die uitkomen in 2018.

Neil na een ontploffing. Credits naar Universal Pictures International

Niet wat je verwacht

Maar voordat we conclusies trekken is de vraag waar de film over gaat. In deze film krijg je een diepere kijk op het leven van Neil Armstrong. Je krijgt details te zien uit zijn leven die je niet wist en eigenlijk ook niet had verwacht. Zo krijg je de kans om zijn reis te zien naar een ruimtemissie in de Apollo 11 die voor altijd de geschiedenis heeft veranderd. In de film merk je pas hoe gevaarlijk zo'n reis is en hoeveel voorbereiding er voor nodig is om naar de maan te kunnen reizen. Je merkt in de film dat niet alleen werkgerelateerde dingen moeilijk waren onderweg naar de ruimte, maar dat ook zijn privéleven geteisterd werd door moeilijke gebeurtenissen. Wat dat betreft opent First Man ogen! Het is wel een van de beste ruimtefilms als je wat wil leren.

Vanaf het eerste moment word je deze film ingetrokken. De film opent met een scène waar Neil al in een gevaarlijke situatie zit, waarin hij makkelijk had kunnen sterven. Gepaard met een hard geluid zal elke kijker even uit zijn biosstoel omhoog veren. Het harde geluid zorgt voor een intense sfeer, wat goed is gedaan en meteen op het puntje van je stoel zit. Al gebiedt eerlijkheid te zeggen dat diverse vaktermen niet helemaal bijdragen aan het kijkplezier.

Neil die loopt naar de Apollo 11. Credits naar Universal Pictures International

Irriterend beeld en langdradig

Wat wel goed is gedaan is de setting. De film speelt zich af in de jaren ‘60 van de vorige eeuw, dus om een wat oudere sfeer te creëren zijn er beelden met ruis gebruikt. Sowieso voelt de gehele setting oud en identiek aan. Als kijker krijg je het gevoel een stapje terug te doen in de tijd.
Wat verder goed gedaan is, is het camerawerk. Door gebruik te maken van diverse close-ups zorgen, zijn gezichten van diverse acteurs goed te lezen. Op sommige momenten zit Neil (gespeeld door Ryan Gosling) in een paar gevaarlijke situaties en deze worden goed belicht. Wat helaas wel storend is, is te veel bewegend beeld. Dit zorgt er helaas voor dat je veel beelden gewoon eigenlijk niet kunt zien en dat draagt niet bij aan het kijkplezier.

Ook is de film wat te langdradig. Sommige scènes hadden wel iets korter mogen duren. Bij veel scenes kun je niet wachten tot ze afgelopen zijn, omdat ze simpelweg te lang duren. Daarbij geldt ook dat de meeste actie eigenlijk pas een beetje aan het einde van de film komt, als de missie steeds dichterbij komt. Het is jammer dat sommige stukken zo langdradig zijn en daarmee de film in het begin vrij saai is.
Neil en Janet Armstrong. Credits naar Universal Pictures International

Acteurs

Als kijker kun je op dat soort saaie momenten alleen maar letten op het acteerwerk. Zoals eerder al vermeld, speelt Gosling dus de hoofdrol. Dit was een goede keuze, aangezien Ryan Gosling de rol goed heeft gespeeld. Het enige was dat Ryan soms haast dood van binnen leek te zijn, maar met alle gebeurtenissen in de film was dat eigenlijk niet heel erg vreemd.
Verder speelt Claire Foy de vrouw van Neil, Janet Armstrong. In de film krijg je namelijk ook te zien hoe de relatie tussen Neil en zijn vrouw was. Dit wordt al super goed gedaan door beide acteurs, maar ook apart van hem laat Claire Foy een prachtig staaltje acteerwerk zien.
De actrice heeft al eerder laten zien dat ze weet hoe ze moet acteren in The Crown, maar het is altijd maar de vraag of een acteur of actrice een rol goed kan spelen in een andere productie. Claire laat merken hoe moeilijk Janet het eigenlijk ook had met het feit dat Neil zichzelf vaak in gevaar moet brengen. De emoties zijn bij beide acteurs prachtig gespeeld.
Neil op de maan. Credits naar Universal Pictures International

First Man Review - Mooi verhaal, wel wat langdradig

Al met al zorgt de film voor gemixte gevoelens. Chazelle is duidelijk een goede regisseur die wel degelijk heeft nagedacht over hoe hij de sfeer wilde hebben in bepaalde scenes. Het is ook duidelijk dat de casting goed is gedaan aangezien de hoofdrolspelers de rollen prachtig hebben uitgewerkt. De film bevat veel intense stukken en dat wordt ook goed belicht met bepaalde achtergrondgeluiden en de manier waarop het beeld wordt getoond.

Helaas bevat de film wel op sommige momenten te lange scenes. Dit verpest diverse momenten. Door deze langdradige stukken kan de film helaas wel wat saai worden. De film duurt al best lang, maar als het niet saai was geweest dan was dat niet eens opgevallen. Het is dus zeker wel een leuke film om te kijken, zo lang je er rekening mee houdt dat de actie tot het einde bewaard wordt.